کدام سهمیه مناطق بهتر است ؟ منطقه 1 ، 2 یا 3

کدام سهمیه مناطق بهتر است ؟ منطقه 1 ، 2 یا 3
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
بیش از 95 درصد داوطلبان کنکور سراسری 1400 ، مشمول سهمیه مناطق هستند . سهمیه مناطق بر اساس سه سال آخر دوره متوسطه داوطلبان تعیین می شود و تمامی داوطلبان در یکی از سهمیه های منطقه 1 ، 2 یا سه قرار می گیرند . داوطلبان هر سهمیه صرفا با تمامی داوطلبان همان سهمیه در کنکور رقابت می کنند .




سهمیه مناطق مختص دانشگاه های سراسری در دوره های روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، پردیس خودگردان ، دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور می باشد . این سهمیه به عنوان یک سهمیه عام در میان داوطلبان این آزمون شناخته می شود . هر سال 30 درصد از ظرفیت پذیرش هر رشته محل به سهمیه ایثارگران تعلق می گیرد و 70 درصد ظرفیت باقیمانده هر رشته محل ، بین داوطلبان سهمیه مناطق 1 ، 2 ، 3 تقسیم می شود .

تمامی داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور 1400 را دارند و مشمول سهمیه ایثارگران و خانواده شهدا نمی شوند ، موظفند تا زمان ثبت نام سهمیه مناطق را انتخاب کرده و بر اساس سه سال آخر دوره متوسطه یکی از سهمیه مناطق یک ، دو و سه می شوند . با توجه به میزان تاثیر سهمیه مناطق و آگاهی از آن در انتخاب رشته در ادامه مقاله به بررسی سهمیه هر یک از سهمیه های مناطق و تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 و تعهدات پذیرفته شدگان در سهمیه مناطق مختلف پرداخته ایم . با ما همراه باشید !







بررسی سهمیه مناطق
در دفترچه ثبت نام کنکور 1400 ، سهمیه های مختلفی مشخص شده است که یکی از آن ها سهمیه مناطق می باشد . کلیه استان ها ، شهرها ، شهرستان ها و روستاهای مختلف سراسر کشور بر اساس کیفیت آموزشی در یکی از سه منطقه یک ، دو یا سه قرار می گیرند .

هرچه از شهرها و مناطق تحت پوشش کامل که دارای رفاه آموزشی خوبی هستند ( سهمیه منطقه 1 ) به سمت شهر ها و مناطق تحت پوشش کمتر ( سهمیه منطقه 3 ) حرکت می کنیم دسترسی به امکانات آموزشی کمتر می شود . داوطلبان کنکور سراسری ، بر اساس این که سه سال آخر تحصیل خود را در کدام منطقه درس خوانده اند ، مشمول یکی از سهمیه های مناطق 1، 2 ، 3 می شوند . اطلاع از نکات زیر برای متقاضیان کنکور 1400 خالی از لطف نیست :


 در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد ، منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش آموز منطقه مرفه تر خواهد بود .

بنابراین این تصور اشتباه است که : اگر دانش آموزی تمام مدت تحصیل خود را در منطقه 1 گذرانده باشد و فقط سال آخر تحصیل خود را در یکی از دبیرستان های منطقه 3 بخواند ، مشمول سهمیه منطقه 3 شود زیرا در نهایت این دانش آموز مشمول سهمیه منطقه 1 خواهد بود .

 فارغ التحصیلان دوره کاردانی ( فوق دیپلم ) پیوسته ، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان ( سال اول ، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان ) جزو یکی از سهمیه های مناطق 1، 2  یا 3 محسوب می شوند .

 داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل دوره متوسطه خود و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده اند ، جزو منطقه 3 محسوب می شوند .

 کلیه داوطلبان معلول ( نابینا ، ناشنوا ، نیمه بینا ، نیمه شنوا و معلولین جسمی حرکتی ) که بند معلولیت را در تقاضانامه ثبت نام علامتگذاری و مدارک مربوطه را نیز به سازمان ارسال نموده اند ، جزو سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند .



 برای اطلاع از جزئیات ثبت نام کنکور سراسری مطالعه مقاله زیر اکیدا توصیه می گردد .

بیشتر بخوانید: دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری





تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری
طبق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ، حدودا 70 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان سهمیه مناطق اختصاص پیدا می کند . نحوه تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری بدین شکل است که اولا کل ظرفیت اختصاص یافته به سهمیه مناطق ، به نسبت شرکت کنندگان هر کدام از سهمیه های مناطق 1 ، 2 و 3 بین سهمیه ها تقسیم شده و دوما داوطلبان هر منطقه صرفا با یکدیگر رقابت می کنند نه با سایر مناطق .

رشته محل های روزانه ظرفیت به نسبت تعداد مجاز شدگان هر سهمیه محاسبه می شود . در نتیجه هرچقدر رقابت در یک سهمیه بیشتر باشد به این معنی است که تعداد مجاز شدگان آن سهمیه در دوره های روزانه بیشتر است پس ظرفیت بالاتری به داوطلبان آن سهمیه اختصاص می یابد . اما در هر صورت رقابت داوطلبان هر سهمیه صرفا با سایر داوطلبان همان سهمیه است و یک داوطلب از منطقه 1 به هیچ وجه با داوطلبی از منطقه 3 رقابت نخواهد کرد .





داوطلب سهمیه منطقه 1 با سایر داوطلبان منطقه یک ، داوطلب سهمیه منطقه 2 با سایر داوطلبان منطقه دو و داوطلب سهمیه منطقه 3 با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می شوند نه با کل داوطلبان .



احتمالا اکنون از خودتان می پرسید : کدام سهمیه مناطق بهتر است ؟ منطقه 1 ، 2 یا 3 ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به اینکه میزان دسترسی داوطلبان سهمیه منطقه یک و منطقه دو به امکانات آموزشی بیشتر بوده و همچنین تعداد شرکت کنندگان بالایی را نیز در خود جای داده اند ، بنابراین ظرفیت بالایی را هم به خود اختصاص می دهند . البته به همان نسبت رقابت بین داوطلبانی که در این سهمیه قرار دارند ، بالاتر است .

در منطقه 3 به دلیل کم بودن دسترسی امکانات آموزشی به نسبت منطقه یک و دو ، رقابت نیز کمتر است ، اما به دلیل زیاد بودن شرکت کننده ها ظرفیت بالایی دارند که این موضوع را بالاخص در منطقه 3  تجربی مشاهده می کنیم که حدودا 30  تا 40 درصد ظرفیت رشته محل های غیر روزانه را به خود اختصاص می دهند . 






به عنوان مثال در گروه آزمایشی تجربی در سال های گذشته ، وضعیت تعداد شرکت کنندگان ، ظرفیت ، رقابت و امکانات آموزشی بین سهمیه مناطق مختلف در جدول زیر مقایسه شده است .



مقایسه سهمیه مناطق تعداد شرکت کننده ظرفیت رقابت امکانات آموزشی
منطقه 1  کم کم بالا زیاد
منطقه 2  بالا بالا بالا زیاد
منطقه 3 بالا بالا کم کم


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سهمیه های کنکور سراسری









تعهدات پذیرفته شدگان سهمیه مناطق یک و دو و سه
میزان تعهد خدمت سهمیه مناطق ، فقط برای پذیرفته شدگان دوره روزانه است و پذیرفتـه شدگان سایر دوره ها ( نوبت دوم ، غیر انتفاعی ، پردیس خودگردان و پیام نور ) شامل این تعهد خدمت نمی شوند .  

 پذیرفته شدگان دارای سهمیه نهایی منطقه یک در صورت پذیرفته شدن یک برابـر مدت تحصیل تعهد خدمت دارند .

 پذیرفته شدگان دارای سهمیه نهایی منطقه دو یا سه ، در صورت پذیرفته شدن دو برابر مدت تحصیل تعهد خدمت دارند .

در ادامه بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور سراسری
اگر بعد از مطالعه این مقاله همچنان درباره تاثیر سهمیه مناطق ابهامی داشتید ، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مجرب این مرکز مشاوره تحصیلی بپرسید . همچنین برای اطلاع از رویدادهای کنکور سراسری 1400 و اخبار پیرامون این رخداد تحصیلی مهم به صورت دست اول و کاملا معتبر ، می توانید عضو کانال تلگرام و اینستاگرام کنکور سراسری هیوا شوید .












سوالات متداول


1- داوطلبانی که دو سال آخر تحصیلی خود را خارج از کشور گذرانده اند ، سهمیه منطقه آن ها به چه صورت است؟
این دسته از داوطلبان در سهمیه منطقه 3 گزینش می شوند برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله رجوع کنید .






2- در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد ، در کدام سهمیه منطقه گزینش می شود ؟  
منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای این دسته از دانش آموزان منطقه مرفه تر خواهد بود که توضیحات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله ارائه شده است .






3- داوطلبانی که با مدرک کاردانی برای کنکور سراسری شرکت می کنند ، در کدام سهمیه منطقه قرار می گیرند ؟  
سهمیه مناطق این دست از داوطلبان بر اساس سه سال آخر دوره متوسطه ( دبیرستان و یا هنرستان ) در نظر گرفته می شود که توضیحات تکمیلی در متن مقاله ارائه شده است .

منبع : کدام سهمیه مناطق بهتر است ؟ منطقه 1 ، 2 یا 3
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/E3Gk
نظرتان را بنویسید