زنای غیر محصنه و حکم آن

زنای غیر محصنه و حکم آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

زنای غیر محصنه، یکی از انواع زنا در قانون مجازات بوده که در آن، فرد زانی ( زانی، یعنی کسی که اقدام به زنا می کند) زن یا مردی مجرد است یا در صورت تاهل، شرایط احصان برای او وجود ندارد. حکم مجازات زنای غیر محصنه، صد ضربه شلاق حدی خواهد بود. حکم کفاره زنای غیرمحصنه، در شرع مشخص نشده، ولی برخی مراجع معتقدند، علاوه بر کیفر، پرداخت کفاره نیز لازم است.

 

 

زنا، به معنای برقراری رابطه جنسی، میان دو زن و مرد نامحرم است، به گونه ای که آلت تناسلی مرد، به اندازه ختنه گاه، داخل در آلت تناسلی زن یا مقعد او شود. این عمل، در شرع مقدس، حرام دانسته شده و قانون ما نیز به تبعیت از شرع و اسلام، آن را جرم می داند و برای آن، مجازات بسیار سنگینی در نظر گرفته است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، زنا، دارای انواع مختلفی می باشد و از همین جهت نیز، میزان مجازات هریک از انواع زنا، متفاوت خواهد بود. زنای به عنف و اکراه، یعنی جماع با فردی از روی اجبار و اکراه، زنای محصنه و زنای غیر محصنه، از انواع زنا می باشند. مجازات برخی از انواع زنا، می تواند اعدام فرد زانی باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، بررسی کنیم که زنای غیرمحصنه به چه معنا است؛ سپس، حکم مجازات آن را از منظر قانون مجازات اسلامی توضیح دهیم و بگوییم، حکم کفاره زنای غیرمحصنه چیست. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

زنای غیر محصنه چیست ؟

قانون مجازات اسلامی، به تبعیت از شرع مقدس، زنا را جرم دانسته و برای آن، مجازات تعیین کرده است. در پاسخ به این پرسش که زنای غیرمحصنه چیست؟ باید گفت: زنای غیر محصنه، یکی از انواع زنا می باشد که در این نوع از زنا ، فرد زانی ( زانی، یعنی کسی که اقدام به زنا می کند) زن یا مردی مجرد است یا در صورت تاهل، شرایط احصان، برای او وجود ندارد.

مجرد بودن زانی یا زانیه یا در صورت تاهل، عدم وجود شرایط احصان، مواردی هستند که زنای محصنه را شکل می دهند. احصان، عبارت است از اینکه فرد، همسر شرعی و دائمی بالغی دارد که درحالت بلوغ، با او رابطه جنسی مقعدی یا دخول از طریق واژن داشته و هر زمان که بخواهد نیز بتواند، با او رابطه جنسی داشته باشد. دوری، بیماری یا نبود همسر به هر علتی، می تواند، شرایط احصان را از بین ببرد.

به این ترتیب، اگر زنی مجرد با مردی مجرد زنا کنند، هر دو زانی غیر محصنه محسوب می شوند و حکم زنای غیرمحصنه بر آن ها جاری می شود. اما، اگر یکی از زن و مرد، همسر داشته باشد و دیگری مجرد باشد، زنا نسب به طرفی که متاهل است، زنای محصنه و نسبت به کسی که مجرد است، زنای غیرمحصنه به شمار می آید، مگر اینکه فرد متاهل نیز شرایط احصان را نداشته باشد.

حتما بخوانید: زنا چیست و شرایط تحقق آن

 

حکم زنای غیرمحصنه

در قسمت قبل، توضیح دادیم که زنای غیرمحصنه چیست و گفتیم که مجرد بودن زانی یا زانیه و در صورت تاهل، عدم وجود شرایط احصان، مواردی هستند که زنای غیر محصنه را شکل می دهند. پس از پاسخ به این پرسش که زنای غیرمحصنه چیست، در این قسمت، قصد داریم، در این باره که حکم مجازات زنای غیرمحصنه چه می باشد، از منظر ماده 230 قانون مجازات اسلامی صحبت کنیم. 

ماده 230 قانون مجازات اسلامی، در خصوص حکم مجازات زنای غیرمحصنه، مقرر می دارد: "حد زنا در مواردی که مرتکب، غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است." بر اساس این ماده، می توان گفت: حکم زنای غیر محصنه، مجازات حدی شلاق، به میزان صد ضربه خواهد بود. شایان ذکر است، از آنجا که این مجازات، یک مجازات حدی می باشد، امکان تبدیل و تخفیف آن وجود نخواهد داشت.

پس از توضیح حکم زنای غیرمحصنه در قانون مجازات اسلامی، در ادامهف قصد داریم، درباره این موضوع توضیح دهیم که حکم کفاره زنای غیرمحصنه چیست.

بیشتر بخوانید: حکم زنای فرد نابالغ

 

 

 

کفاره در زنای غیر محصنه

در قسمت های قبل، در خصوص مفهوم زنای غیر محصنه و مجازات آن، از منظر قانون مجازات اسلامی، صحبت کردیم. همچنین، گفتیم که زنای غیر محصنه، به معنای آمیزش جنسی زن و مرد نا محرمی که مجرد هستند یا در صورت تاهل، شرایط احصان را ندارند می باشد و این آمیزش، باید به گونه ای باشد که آلت تناسلی مرد، تا ختنه گاه، داخل در مقعد یا واژن زن شود. در این قسمت، قصد داریم، در این خصوص صحبت کنیم که حکم کفاره زنای غیرمحصنه چیست.

در پاسخ به این پرسش که حکم کفاره زنای غیرمحصنه چیست؟ ابتدا بهتر است بگوییم که کفاره، به چه معنا می باشد. کفاره، یک نوع جریمه مالی یا بدنی، برای ارتکاب برخی از گناهان، توسط مرتکب، است. نوع گناهان و افعالی که کفاره دارند، در شرع مقدس مشخص شده است و زنا جزو این موارد نیست، با این حال، برخی مراجع معتقدند، زانی یا زانیه، علاوه بر کیفر، بهتر است به پرداخت کفاره که می تواند آزاد کردن برده، اطعام فقرا یا روزه باشد، اقدام نماید.

در ادامه بخوانید: زنای محصنه چیست و حکم آن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زنای غیر محصنه و حکم آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون زنای غیرمحصنه و حکم آن پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- زنای غیرمحصنه چیست؟

زنای غیرمحصنه یکی از انواع زنا می باشد که در آن زانی یا زانیه مجرد است یا در صورت تاهل از شرایط احصان برخوردار نیست که جزئیات آن در متن مقاله توضیح داده شده است.

 

2- حکم مجازات زنای غیر محصنه چیست؟

حکم مجازات زنای غیرمحصنه صد ضربه شلاق حدی است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- آیا حکم مجازات زنای غیر محصنه قابل تبدیل است؟

با توجه به اینکه مجازات زنای غیر محصنه حدی است یعنی نوع مقدار و علت آن توسط شرع مشخص شده امکان تبدیل آن وجود ندارد که جزئیات این موضوع در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : زنای غیر محصنه و حکم آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gAnG
نظرتان را بنویسید