خسارت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

خسارت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
مهرناز

مثل همیشه که خسارت برای جبران یک ضرر یا در مقابل یک بدعهدی گرفته می‌شود، در خسارت قرارداد مشارکت در ساخت نیز  اگر سازنده یا مالک از انجام تعهدات خود سر باز بزند و باعث فسخ قرارداد شود، طرف مقابل می‌تواند برای جبران ضرر و زیان ناشی از فسخ قرارداد، خسارت آن را مطالبه کند.

بنابراین "اگر در قرارداد مشارکت در ساخت، مالک یا سازنده مسبب پایان توافق و فسخ قرارداد شود، باید به طرف مقابل مبلغی را  پرداخت کند تا ضرر و زیان ناشی از انحلال و بر هم خوردن قرارداد را جبران کند. به مبلغی که برای جبران ضرر و زیان ناشی از خاتمه‌ی قرارداد به طرف مقابل پرداخت می‌شود، خسارت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت می‌گویند."

شرایط مطالبه خسارت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت:

شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت و اخذ خسارت برای مالک و سازنده  مشابه هم نیستند. به همین دلیل در قدم اول به صورت جداگانه با شرایط فسخ توسط مالک و شرایط فسخ توسط سازنده آشنا می‌شویم.

شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط مالک:

اندکی صبر کنید و قبل از تصمیم‌گیری به پایان دادن به توافق و مطالبه خسارت به بند فسخ قرارداد خود نگاهی بیندازید. شما به عنوان مالک زمین یا ملک ، در صورتی که در قرارداد خود هر یک از موارد زیر را به عنوان شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت درج کرده باشید، حالا در صورت مواجه شدن با آن‌ها می‌توانید قرارداد را فسخ کنید و به این توافق خاتمه دهید. 

در صورتی که سازنده، مقررات قرارداد درمورد ضوابط ساخت و ساز، نقشه‌ها و طرح‌های اجرایی، فروش و پیش‌فروش واحدها و مواردی مانند این‌ها را رعایت نکند و این مسئله به تشخیص دستگاه نظارت منجر به ضرر و زیان مالک شود.

اگر حق انتقال و واگذاری موضوع قرارداد (یعنی ساخت و ساز) به غیر را تحت هر عنوانی مثل صلح، مشارکت، وکالت، بیع و نمایندگی از سازنده سلب کرده باشید. 

چنانچه تأخیر غیرمجاز سازنده در تجهیز کارگاه را برای یک بازه زمانی مشخص از تاریخ صدور جواز ساخت را به عنوان یکی از موجبات فسخ قرارداد در نظر گرفته باشید.

اگر تأخیر غیرمجاز سازنده در اجرای برنامه زمان‌بندی پروژه را به عنوان یکی از موجبات فسخ قرارداد در نظر گرفته باشید. 

پس ابتدا به بررسی قرارداد مشارکت در ساخت خود بپردازید. چرا که فقط در صورتی که هر یک از موارد گفته شده را در متن قرارداد خود ذکر کرده باشید، می‌توانید به استناد به آن قرارداد را فسخ کنید و خسارت آن را مطالبه کنید.

شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط سازنده:

اگر در انواع قرارداد مشارکت در ساخت به عنوان سازنده دچار ضرر و زیان شدید و حالا می‌خواهید بدانید در چه شرایطی می‌توانید خسارت وارد شده را مطالبه کنید، به موارد زیر توجه کنید:

به عنوان سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت خود چه مواردی را برای فسخ آن درج کرده‌اید؟ حالا اگر هر یک آن‌ها اتفاق افتاده، با استناد به آن‌ها حق فسخ قرارداد را دارید.

علاوه بر این، گاهی مالک در انجام تعهدات خود کوتاهی می‌کند.تعهداتی مانند عدم تحویل و تخلیه ملک، عدم اعطای وکالت به سازنده جهت اخذ پروانه ساخت که برای سازنده نوعی ضرر محسوب می‌شود. در چنین شرایطی سازنده می‌تواند برای فسخ‌ قرارداد خود اقدام کند.

بنابراین چه سازنده باشید، چه مالک، در شرایطی که در قرارداد از آن‌ها به عنوان مواردی که برای شما حق فسخ ایجاد می‌کند یاد کرده‌اید، می‌توانید ضرری که وارد شده را از طریق خسارت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت مطالبه کنید. 

برگرفته از:

https://vakilbashi.org/product/21/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%20%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/pr8p
نظرتان را بنویسید