تفاوت پریود و سقط جنین

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
تشخیص تفاوت میان پریود و سقط جنین می تواند چالش برانگیز باشد زیرا گاهی اوقات ، قبل از اینکه زنان متوجه حاملگی خود شوند ، سقط جنین می تواند اتفاق بیفتد . بر اساس آمار 85 درصد سقط ها در سه ماهه اول بارداری رخ می دهند که پزشکان به این نوع سقط ، بارداری شیمیایی می گویند .

بارداری شیمیایی با سقط جنین تفاوتی ندارد به استثنای اینکه قبل از تشخیص بارداری توسط پزشک ، سقط جنین اتفاق می افتد . در این مقاله به شباهت ها و تفاوت های میان سقط جنین و پریود می پردازیم و در مورد بارداری شیمیایی بیشتر صحبت خواهیم کرد .




در سقط جنین چه اتفاقی می افتد ؟
هنگامی که بارداری قبل از هفته بیستم اتفاق می افتد به عنوان سقط جنین شناخته می شود . بیشتر حاملگی ها در حدود 6 تا 11 هفتگی بارداری که جنین بسیار کوچک است خاتمه می یابند و بسیاری از خانم ها حتی مطمئن نیستند که باردار هستند . در برخی از مواقع ، به دلیل نابهنجاری های کروموزومی خاص ، جنین آنقدر قوی نیست که برای 9 ماه دوام بیاورد و بنابراین زود می میرد .

بدن جنین مرده و سایر بافت های مرتبط با حاملگی در رحم ، به شکل جریان خون از طریق واژن بیرون ریخته می شود . اگر زن بداند که باردار بوده است ( بارداری او با آزمایش خون یا سونوگرافی لگن تایید شود ) و سپس این جریان خون را تجربه کند مطمئناً متوجه می شود که دچار سقط جنین شده است اما اگر زن از بارداری خود مطلع نبوده باشد و اواخر دوره قاعدگی اش باشد در این مواقع نمی داند که آیا سقط جنین را تجربه کرده یا پریود شده است .



حتما بخوانید: علائم سقط جنین چیست
تفاوت پریود و سقط جنین چیست ؟
سقط جنین در سه ماهه اول ، می تواند علائمی مشابه علائم پریود ایجاد کند که این نشانه ها عبارت اند از : خونریزی واژن ، درد شکم و عبور لخته ها یا بافت های خونی . اگرچه الگوهای خونریزی پریود و سقط جنین در سه ماهه اول می توانند با یکدیگر مشابه باشند اما علائم مربوط به سقط جنین و فرق بین خونریزی عادت ماهانه و سقط بچه عبارت اند از :



 گرفتگی زیر شکم : شدت این گرفتگی می تواند متفاوت باشد و می تواند شبیه یک پریود یا شبیه انقباض های شدید دوران بارداری باشد . همچنین فرد ممکن است درد کمر و لگن را تجربه کند .



 عبور مایعات : به طور معمول در عادت ماهانه این اتفاق نمی افتد .



 عبور بافت های حاملگی یا لخته های خون : فرد ممکن است متوجه عبور بافت هایی شود که سفید یا خاکستری هستند .



 خونریزی : خونریزی ناشی از سقط جنین ، کاملاً ناگهانی آغاز می شوند و باید طی چند روز رفع شود اما ممکن است تا 2 هفته نیز طول بکشد .  همچنین این خونریزی ممکن است از خونریزی پریود شدیدتر باشد .



 علائم مشابه تب : تب در طول جریان عادت ماهانه منظم یک پدیده نامعمول است . در هنگام سقط جنین ممکن است یک زن افزایش درجه حرارت بدن داشته باشد که می تواند نشانه ای از عفونت داخلی باشد که این امر نیاز به توجه فوری پزشکی دارد .







با این حال ، هر پریود متفاوت است ، به این معنی که حتی اگر فردی خونریزی بسیار سنگینی داشته باشد یا دیرتر از حد معمول پریود شود ، ممکن است به معنای سقط بچه نباشد . در این مواقع ، آزمایش بارداری می تواند به افراد کمک کند که تشخیص دهند آیا باردار بوده اند یا خیر .

با این حال ، سطح هورمون بارداری در اوایل بارداری پایین است و ممکن است درست قبل از سقط جنین کاهش یابد . بنابراین با وقتی خونریزی شروع شود ممکن است برای آزمایش بارداری دیر شده باشد . حتی قبل از شروع خونریزی ، ممکن است نتیجه آزمایش منفی شود و اگر هورمون های بارداری خیلی کم باشند یا تست به اندازه کافی دقیق نباشد ، امکان دارد بارداری در آزمایش نشان داده نشود .



حتما بخوانید: روش های سقط جنین


تشخیص بارداری شیمیایی چگونه انجام می شود ؟
بر اساس مطالعات ، بارداری شیمیایی یا سقط جنین زودرس زمانی اتفاق می افتد که یک وسیله شیمیایی مثل آزمایش بارداری بتواند حاملگی را تشخیص دهد . برخی از راهکارهای تشخیص بارداری شیمیایی عبارت اند از :



 انجام آزمایش بارداری : خونریزی بعد از نتیجه مثبت آزمایش بارداری می تواند نشان دهنده سقط جنین باشد ، اگرچه خونریزی در اوایل بارداری تا حدودی شایع است زیرا خونریزی می تواند یک یا دو هفته بعد از لقاح اتفاق بیفتد . اگر آزمایش بعدی بارداری منفی باشد یا در بیبی چک ، خط کمرنگ تری مشاهده شود ، می تواند نشان دهنده بارداری شیمیایی باشد .



 اندازه گیری طول چرخه قاعدگی : اگر فرد دیر پریود شود ممکن است به این معنی باشد که او باردار بوده است به خصوص اگر قبل از شروع خونریزی ، نتیجه آزمایش بارداری او مثبت باشد .



 آزمایش خون بارداری : اگر پس از انجام دو آزمایش خون بارداری ، میزان گنادوتروپین کوریونی انسانی (human chorionic gonadotropin ) در خون کاهش یابد ، می تواند نشانگر سقط جنین زودرس باشد .



حتما بخوانید: بارداری مجدد پس از سقط جنین


 نتیجه گیری

اگر فکر می کنید دچار سقط جنین شده اید فوراً به پزشک مراجعه کرده یا به نزدیک ترین بیمارستان محل زندگی خود بروید . این امر به ویژه زمانی مهم است که خونریزی یا درد شدید باشد و یا سرگیجه داشته باشید . حتی اگر علائمتان شدید نیست بهتر است تا زمانی که توسط پزشک معاینه نشده اید از رابطه جنسی یا فعالیت شدید خودداری کنید .

افرادی که برای باردار شدن برنامه ریزی کرده اند و می خواهند بچه دار شوند معمولاً نگران سقط بچه خود بوده و دائماً این نشانه ها را چک می کنند . در این صورت ، اگر علائم سقط جنین اتفاق بیفتد می تواند ضربه سنگینی برای مادر و پدر باشد و منجر به مشکلات روحی برای افراد شود .

تجربه غم ، اندوه و سوگ پس از مرگ جنین طبیعی بوده و رفع این حالات روحی زمان می برد . اگر می خواهید در مورد افسردگی پس از سقط جنین اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: افسردگی پس از سقط جنین


سوالات متداول


1-  بیشتر سقط جنین ها در چه زمانی اتفاق می افتند ؟
 بیشتر حاملگی ها در 6 تا 11 هفتگی بارداری خاتمه می یابند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  پریود و سقط جنین چه تفاوت هایی با هم دارند ؟
 معمولاً در سقط جنین ، خونریزی و درد زیر شکم شدیدتر بوده و فرد ممکن است علائم تب را تجربه کند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  بارداری شیمیایی چگونه تشخیص داده می شود ؟
 این نوع بارداری معمولاً با تست بارداری ، اندازه گیری طول چرخه قاعدگی و آزمایش خون بارداری تشخیص داده می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : تفاوت پریود و سقط جنین
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Dj5n
نظرتان را بنویسید