دلایل اهمال کاری و تعلل

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
چند بار برای شما پیش آمده که لازم باشد کاری مهم انجام دهید اما آنقدر انجام آن را به تعویق می اندازید که در آخر وقت نمی کنید انجامش دهید ؟ به نظر شما این تنبلی چه توجیهی دارد ؟ فکر می کنید راه حلی برای این مسئله وجود داشته باشد ؟ وقتی می گوییم از شنبه ، در واقع اهمال کاری کرده و کارهایمان را به تعویق می اندازیم .

اهمال کاری ارتباط مستقیمی با اراده و تمایل ما برای انجام دادن کار دارد و عملکردی است که برای به تعویق انداختن کارهای ضروری مان انجام می دهیم . در این مقاله به مقهوم اهمال کاری بیشتر پرداخته و این مسئله را مطرح می کنیم که چرا همش می گیم از شنبه ؟




اهمال کاری چیست ؟
اهمال کاری به معنای به تعویق انداختن غیر ضروری تصمیمات و کارها است ، به عنوان مثال ، اگر شما باید مقاله ای را بنویسید اما در اینترنت وقت خود را تلف می کنید و می گویید از شنبه آن را انجام می دهید ، حتی با وجود اینکه می دانید باید اکنون کارهایتان را شروع کنید ، در واقع در حال اهمال کاری و تعلل ورزیدن هستید .

اهمال کاری باعث آسیب به توانایی افراد در دستیابی به اهدافشان شده و برای مثال منجر به نمرات کم در امتحانات یا کسب حقوق پایین در محل کار می شود . علاوه بر این ، وقتی می گویید از شنبه ، با طیف گسترده ای از پیامدها روبرو می شوید از جمله استرس و مشکلات جسمی و روحی .



حتما بخوانید: فرد موفق و ویژگی های شخصیتی وی
پیامدهای اهمال کاری
به تعویق انداختن کارها باعث اضطراب می شود زیرا به نظر می رسد شما اراده ای برای به پایان رساندن کارها ندارید و احساس می کنید درمانده و ناتوان هستید . به این مثال ها بیندیشید : شما علی رغم اینکه می دانید تکالیفتان کاملاً ضروری هستند و باید بدون تاخیر انجام شوند آن ها را به طور نامحدود به تعویق می اندازید و تعلل می کنید و این مسئله باعث می شود تحت فشار خیلی زیادی قرار بگیرید .

نگرانی و تنش در اثر انجام ندادن کارها ، با گذشت زمان بیشتر شده و می تواند به شغل یا برنامه تحصیلی شما آسیب بسیار زیادی برساند زیرا افرادی که دائماً می گویند از شنبه ، غالباً به فعالیت های کم اهمیت مشغول شده و هرگز کارهای ضروری را انجام نمی دهند در نتیجه ، احتمال دستیابی آن ها به موفقیت به تدریج کمتر می شود .



چرا همش میگیم از شنبه
مردم غالباً تصور می کنند که اهمال کاری ، صرفاً ناشی از عدم اراده است اما در واقع ، مسائل به مراتب پیچیده تر است . در ادامه مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا همش میگیم از شنبه و اهمال کاری می کنیم .



 سطح انرژی پایین

یکی از دلایل رایج برای اهمال کاری ، کمبود انرژی است که وقتی شما انرژی کمی داشته باشید احساس می کنید نمی توانید کار زیادی را انجام دهید .  این یک دلیل شایع برای کسانی است که سبک زندگی سالم ندارند و برای مثال خواب کافی نداشته یا به دلیل رژیم غذایی ناسالم ، انرژی کافی برای انجام کارها ندارند .



 کمبود مهارت ها

دستیابی به اهداف ، نیازمند یادگیری و رشد شخصی است بنابراین شما باید برای رسیدن به اهداف خود علاوه بر اینکه دانشتان را افزایش می دهید ، مهارت های خود را نیز بهبود ببخشید که متاسفانه بسیاری از افراد از این نکته غافل شده و به دلیل کمبود مهارت های لازم ترجیح می دهند از انجام کارها و تکالیف خود شانه خالی کنند .



حتما بخوانید: مهارت های زندگی ؛ انواع و اهمیت آن


 عدم تمرکز

عدم تمرکز در زندگی یکی دیگر از دلایل اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها تا شنبه است . اگر غالباً احساس می کنید حواستان پرت است ، نمی توانید تمرکز کنید و یا اینکه در زندگی هدف خاصی ندارید به احتمال زیاد به مسئله عدم تمرکز دچار هستید .

وقتی در زندگی هدف خاصی نداشته باشید ، تنها می خواهید روزها بگذرند و در نتیجه زمان برای شما معنای زیادی ندارد . در این شرایط ، انرژی خود را فقط در شرایط حاضر مصرف می کنید و برای آینده خود و دستیابی به اهداف ، انرژی نخواهید داشت .



 تردید

گاهی اوقات ، افراد به این دلیل کارهای خود را به تعویق میندازند که قادر به تصمیم گیری به موقع نیستند . به عنوان مثال ، ممکن است فردی به این دلیل رژیم گرفتن را به تاخیر بیندازد که نمی تواند تصمیم بگیرد کدام برنامه رژیم غذایی را دنبال کند . به همین ترتیب ، یک فرد به دلیل اینکه نمی داند در چه مورد مقاله بنویسد ، نوشتن مقاله اش را به تعویق می اندازد و تعلل می ورزد .







 تحت فشار قرار گرفتن

برخی از افراد اهمال کار ، به این دلیل کارهای خود را به تعویق می اندازند که تحت فشار تکالیف و وظایفی هستند که باید انجام دهند که این احساس در اثر وظایف بزرگ یا وظایف کوچک بیش از اندازه در آن ها ایجاد می شود . وقتی این اتفاق می افتد ممکن است شخص به سادگی تصمیم بگیرد که از انجام وظایف مورد نظر خود خودداری کرده یا قبل از تکمیل کارها احساس کند نمی تواند دیگر کاری انجام دهد .



حتما بخوانید: استرس و روش های مقابله با آن


دلایل ناآشکار اهمال کاری
دلایلی که تا به اینجا مطرح شد معمولاً در افراد قابل تشخیص بوده و پیدا کردن آن ها آسان تر است اما برخی از دلایل نیاز به تعمق و خودآگاهی بیشتری دارند که در ادامه به دلایل ناآشکار اهمال کاری پرداخته شده است .



 ترس از شکست

یکی از شایع ترین دلایل اهمال کاری ، ترس عمیق از شکست است ، به این صورت که وقتی از پیامدهای شکست می ترسید پس نتیجه منطقی این است که اصلاً اقدامی انجام ندهید . دلیل این امر ، این است که در صورت عدم تلاش تضمین می کنید که شکست نمی خورید و ترس از شکست به عنوان یک مکانیسم دفاعی ، از شما در مقابل تجربه یک شکست واقعی محافظت می کند .



 کمال گرایی

یکی دیگر از دلایل اصلی اهمال کاری ، کمال گرایی است ، به این صورت که انجام دادن کارها برای شما دشوار است مگر اینکه مطمئن باشید می توانید آن را به صورت تمام و کمال انجام داده و از نتیجه آن رضایت داشته باشید .

این مسئله زمانی به مشکل تبدیل می شود که مجبور می شوید کاری جدید انجام داده یا عادت های خود را تغییر دهید . در این زمان ، شما به دلیل یک ذهنیت کمال گرایانه ذاتی ، آگاهانه یا از روی ناخودآگاه نگران خواهید بود که نتوانید به هدف دلخواه خود برسید .

این کمال گرایی بیش از حد باعث ایجاد تعلل و اهمال کاری در شما شده و باعث می شود که تلاش های خود را متوقف کنید . این دلیل ، شباهت زیادی به ترس از شکست دارد با این تفاوت که ، به جای اینکه اعتقاد داشته باشید هیچ وقت نمی توانید موفق شوید ، می ترسید نتوانید استانداردهای بالای خود را رعایت کنید .



جمع بندی

در نهایت لازم به ذکر است که دلایل اهمال کاری در هر فردی متفاوت است و اگرچه این دلایل ، یک الگوی کلی دارند اما افراد به علل مختلفی می گویند از شنبه کارهایشان را انجام می دهند و گاهی اوقات اهمال کاری در هر کسی ناشی از ترکیب عوامل مختلف است .

نکته اصلی در غلبه کردن بر اهمال کاری ، شناسایی دلایل شخصی و انجام اقدامات مربوطه است . به یاد داشته باشید دلایل تعلل وزیدن ، بسته به کاری که لازم است انجام دهید می تواند تغییر کند . بنابراین در این موقعیت ، شرایط را ارزیابی کرده و بررسی کنید که برای جلوگیری از اهمال کاری چه کارهایی می توانید انجام دهید .

مهارت دیگری که می تواند به شما در این زمینه کمک کند مهارت حل مسئله است که اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: صفر تا صد مهارت حل مسئله

سوالات متداول


1-  دلایل ناآشکار برای اهمال کاری چیست ؟
 برخی از عوامل تعلل ورزیدن در افراد عمیق تر بوده و ناآشکارند از جمله ترس از شکست و کمال گرایی که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  چرا همش می گوییم از شنبه ؟
 معمولاً دلایلی از جمله سطح انرژی پایین ، کمبود مهارت ها و عدم تمرکز و همچنین کمال گرایی باعث تعلل ورزیدن در افراد می شوند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  اهمال کاری چه پیامدهایی دارد ؟
 تعلل ورزیدن می تواند باعث اضطراب در افراد شده و مانعی برای آن ها در رسیدن به موفقیت شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : دلایل اهمال کاری و تعلل
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Jpmo
نظرتان را بنویسید