دوجنسه ها و سن مشخص شدن آنها

دوجنسه ها و سن مشخص شدن آنها
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
بسیار سخت بوده که زوجین در دوران بارداری و یا موقع زایمان خبر غیر منتظره شنیده و متوجه شوند که نوزاد آن ها از نظر سلامتی مشکل دارد. یکی از مواردی که ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد دوجنسه شدن کودک است که این موضوع به معنی عدم سلامتی کودک نیست.

معولا زمانی که کودک به دنیا می آید پزشک جنیست او را پسر یا دختر بر اساس ناحیه تناسلی و موارد بیولوژیکی دیگر اعلام می کند. اما زمانی که دوجنسه ها یا بیناجنسی ها به دنیا می آیند این جنسیت به طور دقیق قابل تفکیک به دختر با پسر نیست و یا اگر هست آناتومی به طور کامل زنانه و مردانه نمی باشد. علت دوجنسه بودن ژنتیکی و بیولوژکی است که در متن مقاله اطلاعاتی در مورد زن و مرد دوجنسه پرداخته شده است.



دوجنسه بودن جنین به چه معنا است
تعیین جنسیت کودک همیشه به سادگی که تصور می کنید نیست، گاهی پزشک به اشتباه جنسیت جنین دختر یا پسر را در زمان بارداری اعلام کرده و هنگام زایمان جنسیت عوض می شود. گاهی نیز کودکانی هستند که بخشی از ناحیه تناسلی آن ها ویژگی های زنانه داشته و بخش دیگری ویژگی مردانه دارد که به آن ها دوجنسه (intersex) می گویند. در بسیاری مواقع دوجنسه بودن جنین حتی موقع زایمان نیز مشخص نمی شود.

دوجنسه ها گاهی جدا از ظاهر در درون بدنشان نیز ترکیبی از بیولوژی زنانه و مردانه مثل رحم و بیضه به طور همزمان دارند. گاهی این افراد با آلت تناسلی ناقص و یا کلیتوریس بسیار بزرگ به دنیا می آیند. در داخل بدن جنین دوجنسه یا بین جنسی برخی سلول ها دارای کروموزوم های XX زن بوده و برخی سلول ها دارای کروموزوم XY مردانه هستند.

افراد دوجنسه یا بینا جنسی با افراد ترنس یا تراجنسیتی متفاوت بوده اما بسیاری به اشتباه این دو را یکی می پندارند.دوجنسه ها از نظر بیولوژیکی ویژگی های مردانه و زنانه دارند در حالی که افراد ترنس از نظر بیولوژیکی جنسیت واحد داشته اما از نظر روانی هویت خود را متفاوت با جنسیتشان می دانند.

حتما بخوانید: دوجنسگرایی یا بایسکشوال




ویژگی زن و مرد دو جنسه
به یاد داشته باشید که زن و مرد دوجنسه یا بین جنسی ممکن است در بین دوستان و یا همکارانتان باشند و شما اصلا متوجه این موضوع در آن ها نشوید. و در بسیاری مواقع شما با آن ها ارتباط نزدیکی داشته و مانند هر فرد دیگری با او رفتار می کنید زیرا در اکثر مواقع ظاهر این افراد مانند افراد دیگر نرمال است. گاهی دستگاه تناسلی کودک بین جنسی متفاوت است و احتمالات زیر رخ می دهد.

کلیتوریس بلند تر از حد معمول است.

آلت تناسلی بسیار کوچک تر از حد نرمال است.

دهانه واژن وجود ندارد.

آلت تناسلی مرد اما بدون مجاری ادرار در نوک آن است.

لبهای واژن بسته شده یا از جهتی دیگر شبیه کیسه بیضه هستند.

کیسه بیضه ای که خالی است و شبیه لابیا است.

با تمام موارد ذکر شده ممکن است آناتومی بیرونی فرد مرد بوده و آناتومی داخل او زن باشد و یا برعکس.



در بسیاری مواقع هم دوجنسه ها تا سال های سال متوجه این موضوع نمی شوند مثلا تا زمانی که قصد بارداری داشته و متوجه نازا بودن خود می شود. حتی ممکن است فردی صفات بین جنسی داشته و هیچ وقت متوجه آن نشود.

حتما بخوانید: همجنسگرایی چیست


علت زن و مرد دوجنسه چیست
علت دوجنسه بودن زنان و مردان به یک مورد ختم نشده بلکه عوامل ترکیبی می تواند این مشکل را در فرد ایجاد کند.  در این جا برخی از موارد علت دوجنسه بودن مطرح شده است.

1وجود کروموزوم های XX و XY به طور ترکیبی در سلول های دوجنسه ها 

2سندرم کلاین فلتر یا XXY : این بیماری به علت زیاد بون کروموزوم ها در مرد ایجاد شده و منجر به تغییراتی مثل کوچک بودن بیضه ها یا عدم توانایی بچه دار شدن را به همراه دارد.

3سندروم XYY: این سندروم نیز در مردان به دلیل کروموزوم اضافی Y به وجود آمده که به آن ها سندروم ابر مرد نیز می گویند. این افراد ضریب هوشی کمتری نسبت به متوسط دارند.

4موزاییسم: زمانی که سلول ها با هم متفاوت هستند، برخی XY بوده و برخی XXY هستند.

بنابراین این تغییرات می تواند هنگام لقاح و برقراری رابطه جنسی برای بارداری رخ دهد و دوجنسه بودن گاهی به دلیل تخمک و گاهی به علت اسپرم به وجود می آید.

حتما بخوانید: علائم جنین پسر
دوجنسه بودن از چه سنی مشخص می شود
زمانی که کودک به دنیا چشم می گشاید جنسیت او قابل تشخیص است، دوجنسه بودن جنین نیز از زمان تولد در اکثر مواقع به دلیل ظاهر متفاوت اناتومی ناحیه تناسلی وی قابل تشخیص است، بنابراین در مواقعی پزشکان به کودک دوجنسه هورمون تزریق کرده و یا او را جراحی کنند. اما در برخی مواقع والدین تصمیم گرفته که تغییر جنسیت به دختر یا پسر به عهده فرزندشان باشد و تا سنین بالاتر صبر می کنند.

ممکن است وضعیت کودک دوجنسه تا بلوغ آشکار نشود و زمانی که بدن او هورمون بیشتری تولید می کند عدم تطابق با جنسیت اصلی او رخ دهد. یا ممکن است برخی تغییرات ثانویه بلوغ مانند تن صدای کلفت، رشد سینه ها یا رشد مو در صورت رخ ندهد. در این صورت فردی که در کودکی پسر پنداشته شده است در بلوغ بیشتر ویژگی زنانه از خود نشان می دهد. در مواقع اندکی نیز زن و مرد دوجنسه خیچ وقت متوجه این موضوع نمی شود.

درمان زن و مرد دوجنسه
دوجنسه بودن بیماری و اختلال نیست بنابراین درمان نیز ندارد، بنابراین درمان برای آن ها وجود نداشته، اما ممکن است مشکلاتی در سلامتی جنسی آن ها نیز وجود داشته باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

برای مثال فرد رحم داشته اما دهانه رحم ندارد و در بزرگسالی و هنگام بلوغ دوره های قاعدگی دردناکی را طی می کند که خون از بدن وی خارج نمی شود. در این مواقع فرد نیاز به جراحی داشته تا دهانه رحم را باز کند. اما به این جراحی درمان رحم بسته به جای درمان بین جنسی گفته می شود.

در مورد افرادی که ناحیه تناسلی آن ها نقص داشته و حالت عادی خود را ندارد نیز گاهی پزشکان جراحی برای تغییر آناتومی ناحیه تناسلی و تبدیل آن به یک واژن زن یا آلت مرد پیشنهاد می کنند.

حتما بخوانید: لزبین کیست
آیا زن و مرد دوجنسه بارور هستند
در بسیاری از موارد دوجنسه ها توانایی بچه دار شدن نداشته و نابارور هستند، اما شرایط باروری برای این افراد بسته به خود شخص بوده و در افراد مختلف متفاوت است.

اصول اصلی بچه دار شدن نیاز به یک رحم و برقراری رابطه جنسی بین دو فرد بارور داشته که برخی از زن و مرد دوجنسه این توانایی را دارند در غیر این صورت برای این افراد از روش های لقاح مصنوعی استفاده می شود. برای این تصمیم گیری باید فرد بین جنسی با پزشک خود صحبت کند.

کلام آخر

برای بسیاری از والدینی که به آنها گفته می شود کودکشان دو جنسه است، ترس در مورد پذیرش جامعه، روابط کودک و عزت نفس وی در آن ها را فرا می گیرد. اما بسیار مهم است که والدین کودک خود را حمایت کنند و فشار مضاعف به او وارد نکنند. برای به کارگیری راه درست می توان به یک درمانگر متخصص مراجعه کرد.

در ادامه بخوانید: اعتماد به نفس کودکان



سوالات متداول


1- دوجنسه بودن چیست؟
دوجنسه بودن به معنی داشتن آناتومی مرد و زن به طور همزمان در یک فرد بوده که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- علت دوجنسه بودن افراد چیست؟
علت دوجنسه بودن افراد به یک مورد ختم نشده بلکه عوامل ترکیبی می تواند این مشکل را در فرد ایجاد کند که در متن مقاله شرح دادیم.




3- درمان افراد دو جنسه چگونه است؟
دوجنسه بودن بیماری و اختلال نیست بنابراین درمان مخصوص نیز ندارد که در متن مقاله شرح این موضوع ارائه شده است.

منبع : دوجنسه ها و سن مشخص شدن آنها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1Xwj
نظرتان را بنویسید