تفاوت نما رومی و سیمانی

تفاوت نما رومی و سیمانی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matin7777

در اینجا میخواهیم به مقایسه بازسازی نما رومی و نما سیمانی بپردازیم ولی پیش از آن مقدمه ای از انواع نمای ساختمان و متریال های استفاده شده در آن را ارائه می دهیم.

در مباحث مربوط به معماری و ساختمان سازی نمای ساختمان در اولین نگاه جلب توجه می کند و با مشاهده ی آن رهگذر می تواند درباره ی نوع نما و فضای داخلی سازه اظهار نظر و قضاوت کند. نمای بیرونی خارجی ترین پوشش یک ساختمان محسوب می شود و در واقع نقش لباس ساختمان را ایفا می کند. از نمای ساختمان نتیجه می گیریم که طراحی آن می تواند چقدر مهم باشد. نمای ساختمان ها با هم متفاوت است چون هر یک دارای الگو و سبک خاصی است.

شیوه هایی که در اجرای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود میتوان به این طرح ها اشاره نمود: نمای پست مدرن، نمای رومی، نمای ترکیبی، نمای امروزی و مدرن، نمای مینیمال و…

مقایسه نما رومی و نما سیمانی

سبک نما رومی چیست ؟

این سبک نما رومی یا کلاسیک نامیده می شود که طرفداران بسیار زیادی دارد. این سبک به خصوص برای کسانی که علاقمند به معماری دوره یونان باستان و معماری گذشته ایران و سنت های کشورها هستند، محبوبیت بسیار زیادی دارد. از این سبک در نمای خارجی یا داخلی بسیاری از ساختمان های مسکونی، هتل ها، پاساژها و… استفاده می کنند.

متریال های اصلی نما رومی سنگ هستند. سنگ ها متنوع بوده و دارای طرفداران زیادی هستند. برای بسیاری از افراد در باره ی تفاوت نما رومی و نما سیمانی سوال پیش می آید. و ما در اینجا به مقایسه نما رومی و نما سیمانی ساختمان  می پردازیم.

تفاوت نمای سنگی ( رومی ) ونمای سیمانی چیست ؟

دوام و پایداری

سنگ بر گرفته شده از دل طبیعت است و سیمان از آهک، سیلیس، رس و اکسیدهای معدنی و در کارخانه ها تولید شده است. در نتیجه سنگ ها مقاومت و دوام بیشتری در برابر گرما و سرما و باران و برف دارند. از طرفی سیمان عایق ضعیفی در برابر گرما و رطوبت است به همین دلیل در نما نما کلاسیک که مهم ترین اصل دوام و استحکام است از سنگ استفاده می شود و سنگ مزیت محسوب می شود.

وزن

در نما رومی ساختمان از فاکتورها و عناصر زیاد استفاده می کنند که وزن زیای دارند و در زمان وقوع زلزله مشکل ساز می شوند( البته گاهی سعی میکنند از سنگ تراورتن استفاده کنند که نسبت به سایر سنگ ها سبک وزن تر است). نما سیمانی مشکل وزن بالا را ندارد.

قیمت

بسیاری از افراد بودجه ی زیادی برای پرداخت هزینه بالا ندارند. نما رومی از سبک های گران قیمت محسوب می شود چون قیمت سنگ های مورد استفاده بالاست. البته می توان از سنگ های ارزان قیمت تر هم استفاده نمود ولی بطور کلی با مقایسه نما رومی و نما سیمانی متوجه می شویم که قیمت نما سیمانی مقرون به صرفه تر است.

جلوه و نمود

در نما رومی سنگ ها زیبایی و ظرافت خاصی دارند و از متریال هایی شکیل و لوکس با رنگ های زیبا( رنگ روشن و کرم یا سایه هایی از رنگ سفید)  استفاده می شود. نمای سیمانی دارای رنگ یکنواختی است و باعث می شود ظاهر ساختما یکدست و تک رنگ باشد که مناسب افرادی است که به طرح های طبیعی و سنگ ها علاقه ای ندارند.

مدت اجرا

در مقایسه نما رومی و نما سیمانی میتوانیم به مدت زمان اجرای آن ها اشاره کنیم. زمان اجرای پروژه های معماری بسیار اهمیت دارد زیرا هرچه زمان طولانی تر شود هزینه ها از جمله هزینه حمل و هزینه ی دستمزد و حقوق کارگران افزایش می یابد. نما رومی و نما سیمانی دارای مدت زمان تقریبا شبیه به هم هستند چون هر دوی آن ها به داربست بندی نیاز دارند اما به دلیل اجرای جزئیات زیاد در نما رومی، مدت اجرای آن کمی بیشتر از نما سیمانی است.

مزایا و معایب نما سیمانی

ارائه ی مزایا و معایبی در باره ی نما سیمانی می تواند به شما در مقایسه نما رومی و نما سیمانی کمک کند.

مزایا:

  • در اجرای نما سیمانی علاوه بر رنگ سفید از رنگ های دیگر نیز استفاده می شود.
  • سرعت اجرا در آن بسیار بالاست.
  • هنگام آتش سوزی نما سیمانی مانع گسترش آتش می شود.
  • شستن نما سیمانی بسیار آسان است و به راحتی می توان آن را شست.

معایب: ایراد نما سیمانی این است که به راحتی کثیف می شود.

مزایا و معایب نما رومی

خلاصه ای از مزایا و معایب نما رومی را بطور گزینه ای،  برای افرادی که نمی خواهند زمان زیادی را صرف مطالعه متن کنند ارائه می کنیم تا کار آن ها برای مقایسه نما رومی و نما سیمانی راحت شود.

مزایا:

  • استفاده از ستون ها و قوس ها تزئینی که جلوه ی زیبایی به ساختمان می دهد.
  • دوام بالایی دارند و عایق حرارت و صدا هستند.
  • جلوه و عظمت با شکوهی را به نمای ساختمان می دهند و یکی از زیباترین نما ها در معماری محسوب می شوند.

معایب: اجرای نما رومی یا کلاسیک در خیابان ها و کوچه های باریک مناسب نمی باشد و در حوادث خطر ساز می شود. بسیار پرهزینه است و در ساختمان سازی مقرون به صرفه نیست. نما رومی به مرور زمان در برابر تابش خورشید رنگ خود را از دست می دهد و کمرنگ می شود. وزن سنگ ها بسیار زیاد است و اگر این کار توسط افراد غیر حرفه ای انجام شود، هنگام نصب اتصالات ناشیانه و غیر حرفه ای اتفاق می افتد که ممکن است حادثه به بار آورد.

اجرا نما رومی و نما سیمانی

در این متن به مقایسه نما رومی و نما سیمانی پرداختیم و همان طور که می دانید هر سبک متریال های خاص خود را دارد که انتخاب بین این دو تحت تاثیر سلیقه ی صاحب ساختمان می باشد. فرد می تواند به نمای سیمانی علاقه مند باشد یا به نمای رومی. با این حال شما می توانید در بازسازی نما و یا ساخت نما برای انتخابی هوشمندانه از مجریان و مشاوران متخصص کمک بگیرید تا به بهترین خروجی دست پیدا کنید. در صورت تمایل، تیم نما سازان مرادی می تواند در انتخاب بهتر و متناسب با بودجه مورد نظرتان، شما را یاری کند.

لینک مرجع https://namasazanmoradi.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/oDQL
نظرتان را بنویسید