تفاوت حضانت و تربیت

تفاوت حضانت و تربیت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی تفاوت حضانت و تربیت اطفال خواهیم پرداخت .

 

 

بر اساس قانون ، والدین در قبال فرزندان خود تکالیفی به عهده دارند که از جمله مهم ترین تکالیف والدین در خصوص فرزندان می توان به حضانت و تربیت اطفال اشاره نمود . بر اساس قانون مدنی ، حضانت کودکان ناظر به مراقبت های جسمی از آنها بوده و تربیت مختص پرورش روحی و اخلاقی آنان است . اما آنچه که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم این است که تفاوت حضانت و تربیت چیست و چه فرقی میان حضانت و تربیت وجود دارد ؟ تفاوت میان حضانت و تربیت را می توان از سه جهت موضوع حضانت و تربیت ، شروع تکلیف حضانت و تربیت و ضمانت اجرای حضانت و تربیت مورد بررسی قرار داد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت .



 

تفاوت حضانت و تربیت از جهت موضوع

حضانت از نظر موضوع با تربیت تفاوت دارد ؛ به این صورت که حضانت بیشتر امری مادی و فیزیکی است و تربیت امری معنوی است . به عبارت دیگر ، حضانت اساسا ناظر بر جسم کودک است و مربوط می شود به نگاهداری و مواظبت وی در برابر خطرات مادی نظیر حوادث و سوانح که جسم طفل را به خطر می اندازند و بر عکس ، تربیت ناظر به روح و روان کودک است و پرورش وی با آموختن آداب و سنن اخلاقی ، مذهبی و اجتماعی . به همین دلیل ، نخستین تفاوت حضانت و تربیت از جهت موضوع آنهاست . برای آشنایی بیشتر با اینکه حضانت طفل به چه معناست و تربیت اطفال چیست کلیک کنید .

 

تفاوت حضانت و تربیت از جهت شروع تکلیف

از نظر شروع تکلیف نیز میان حضانت و تربیت تفاوت وجود دارد ؛ زیرا تکلیف حضانت همزمان با تولد نوزاد آغاز می شود . اما در خصوص شروع زمان تربیت ، باید گفت که شروع تربیت عمومی بعد از ولادت هر چند در سنین پایین آغاز می شود ، ولی تربیت اختصاصی که با آموزش دانش و حرفه همراه است ، از سن تمییز آغاز خواهد شد . بنابراین ، دومین تفاوت حضانت و تربیت از جهت شروع تکلیف است . برای آشنایی با نقش دولت در تربیت اطفال و نوجوانان کلیک کنید .

 

 

 

تفاوت حضانت و تربیت از جهت ضمانت اجرا

سومین تفاوت حضانت و تربیت از جهت ضمانت اجرا است . بر اساس قانون ، در باب حضانت هرگاه معلوم شود کسی که حضانت طفل به او محول شده است از انجام تکالیف مربوط به آن خودداری کرده است ، پس از اثبات امر در دادگاه خانواده ، متخلف به پرداخت جریمه محکوم می شود و در صورت تکرار ، یا در صورتی که مصلحت طفل اقتضا کند ، دادگاه می تواند علاوه بر جریمه حضانت طفل را به شخص دیگر واگذار کند . اما تربیت کلی و عمومی اطفال و نوجوانان بیشتر جنبه اخلاقی دارد و برای مسامحه و غفلت والدین در این زمینه ضمانت اجرای خاصی پیش بینی نشده است . برای آشنایی بیشتر با ضمانت اجرای حضانت کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت حضانت و تربیت در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت حضانت و تربیت​ پاسخ دهند .

منبع : تفاوت حضانت و تربیت

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/woVR
نظرتان را بنویسید