مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده

مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده می پردازیم . 

 

 

فرض کنید یک نفر از حساب بانکی شما بدون رضایت شما پول بردارد یا اینکه مالی را از گاو صندوق شما برباید یا یک نفر اقدام به کیف زنی کند در همه این موارد ، حریم شما خدشه دار شده است و شما می توانید تحت عنوان جرم سرقت ، در مراجع کیفری ، شکایت خود را مطرح کنید . حال تصور کنید اگر عمل مجرمانه سرقت در یک شرایط خاص و بحرانی که از کنترل انسان خارج است رخ بدهد ، تا چه اندازه می تواند به مالکیت افراد صدمه وارد کند و آن را نادیده بگیرد مثل وقتی که سرقت از یک منطقه سیل زده ، زلزله زده و آسیب دیده رخ بدهد ؛ از این رو قانون گذار برای کسانی که اقدام به این  عمل  می کنند مجازات تعیین کرده است . در این راستا ما در این مقاله به بررسی مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده می پردازیم . 



 

مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده

در صورتی که در یک منطقه حادثه ای رخ بدهد ، مثل سیل و زلزله ، هم چنین در مواردی که یک منطقه دچار آتش سوزی شده است جرم سرقت با مجازات ویژه تعریف شده است . از جمله شرایط دیگری مشمول عنوان حادثه دیده می شود ، می توان به وقوع یک تصادف رانندگی اشاره کرد . در همه مواردی که منطقه آسیب دیده و حادثه دیده محسوب می شود در صورتی که جرم  سرقت مشمول مجازات سرقت حدی نشود ، مجازات آن حبس از یک تا پنج سال و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق خواهد بود . مجازات سرقت از مناطق آسیب دیده در ماده 658 قانون مجازات اسلامی آمده است و گفته شده که : " هر گاه سرقت در مناطق سیل یا زلزله‌زده یا جنگی یا آتش‌سوزی یا در محل تصادف رانندگی صورت پذیرد و حائز شرایط حد نباشد‌مرتکب به مجازات حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد " . بنابراین در صورتی که سرقت از مناطق آسیب دیده مشمول شرایط سرقت حدی شود ، مجازات اعمال شده به آن ، مجازات سرقت حدی خواهد بود در غیر این صورت مجازات تعیین شده در ماده 658 قانون مجازات اسلامی اعمال خواهد شد . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده پاسخ دهند .

منبع : مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vnlm
نظرتان را بنویسید