آشنایی با انواع لامپ رشد گیاه

آشنایی با انواع لامپ رشد گیاه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
گرولایت

زمان بسیار خوبی برای رشد گیاهان در داخل خانه است.

فرقی نمی کند که شاهدانه، گوجه فرنگی یا هر چیز دیگری پرورش می دهید.

این به این دلیل است که ما اکنون گزینه های بسیار بیشتری نسبت به قبل در مورد انواع لامپ رشد گیاه برای گیاهان داخلی داریم.

اما انتخاب زیاد معایب خود را دارد. دانستن اینکه کدام گزینه روشنایی برای شما بهتر است دشوارتر می شود.

این مقاله کمک خواهد کرد. به خواندن ادامه دهید تا در مورد انواع مختلف چراغ های گیاهی موجود، مزایا و معایب آنها و اینکه هر کدام برای کدام نوع پرورش دهنده بهترین هستند، بدانید.

برای خرید ال ای دی رشد گیاه از ایران گرولایت کلیک کنید.

 

انواع لامپ رشد گیاه برای گیاهان پرورش گیاهان آپارتمانی 

ما در اینجا به تک تک انواع نور رشد نمی‌پردازیم، زیرا انواع بسیار نامشخصی وجود دارد که یافتن آنها سخت است و افراد کمی از آنها استفاده می‌کنند. موارد زیر تا حد زیادی رایج ترین هستند.

چراغ های رشد رشته ای 

لامپ رشته ای بر روی باغ داخلیلامپ های رشته ای همان لامپ های سنتی هستند که سال ها دیده اید. این قدیمی ترین فناوری روشنایی (به غیر از آتش) و کم مصرف ترین انرژی است.لامپ های رشته ای دارای یک رشته در داخل هستند که توسط یک لامپ شیشه ای مهر و موم شده با خلاء احاطه شده است. هنگامی که رشته توسط الکتریسیته برانگیخته می شود می سوزد و نور ایجاد می کند.نور تولید شده توسط لامپ های رشته ای گرما ایجاد می کند و باید مراقب باشید که لامپ ها در فاصله ایمن از گیاهان خود قرار بگیرند تا از سوختن برگ ها جلوگیری شود، به خصوص در مراحل اولیه ظریف رشد.

مزایای 

این نوع لامپ بسیار ارزان و در دسترس استوسایل مورد نیاز برای قرار دادن لامپ های رشته ای نیز به طور گسترده در دسترس و ارزان هستندمتداول‌ترین وسایلی که مشاهده می‌کنید عبارتند از گیره‌ای روی وسایل نورافکن، لامپ‌های ایستاده روی زمین، و وسایل استاندارد سبک چراغ‌های رومیزی 

معایب 

لامپ‌های رشته‌ای در مقایسه با سایر وسایل روشنایی مدرن‌تر موجود، کارآمدی انرژی ندارندآنها الکتریسیته بیشتری مصرف می کنند و سریعتر می سوزند، به خصوص اگر ساعت های زیادی در روز از آنها استفاده کنیدآنها مقدار زیادی گرما تولید می کنند و وقتی تعداد زیادی از آنها را در یک اتاق دارید، آن اتاق می تواند به شدت گرم شود و فقط به دلیل گرمایی که تولید می کنند به سیستم خنک کننده نیاز داشته باشید.

بهترین برای 

پرورش دهندگان با بودجه محدود، وسایل رشته ای را گزینه خوبی می یابند. با این حال، طیف نوری که آنها تولید می کنند، بازتولید ضعیفی از طیف طبیعی خورشید است.بهتر است از آنها در کنار نور طبیعی یا وسایل دیگر استفاده کنید. آنها همچنین می توانند در مراحل اولیه شاهدانه مفید باشند، زمانی که بذرها را جوانه می زنید و باید دما را بالا نگه دارید تا بذرها جوانه بزنند.در نهایت، اگر علف های هرز را روی لبه پنجره پرورش می دهید، آنها انتخاب خوبی هستند.

 گیاهان روی لبه پنجره در بیشتر ساعات روز نور طبیعی دریافت می کنند، بنابراین آنها فقط به مقداری مکمل نیاز دارند.در هر شرایطی که نیاز به گرم کردن یک گیاه باشد، لامپ های رشته ای انتخاب خوبی هستند. اما مراقب فاصله خود باشید، زیرا در لمس بسیار داغ می شوند و اگر خیلی نزدیک شوند انگشتان و گیاهانتان را می سوزانند. 

چراغ های رشد LEDLED

 مخفف دیود ساطع کننده نور است. این نوع چراغ ها یک فناوری نسبتا جدید هستند و همه کاره هستند و در اتاق های رشد بسیار مفید هستند.نحوه عملکرد آنها با حرکت الکتریسیته از طریق دیودی است که با استفاده از الکترولومینسانس نور تولید می کند.آنها گرمای فوق‌العاده کمی تولید می‌کنند و از آنجایی که نور توسط یک دیود تولید می‌شود، رنگ نور را می‌توان برای مصارف مختلف طراحی کرد.

مزایای 

آنها تقریباً به اندازه نورهای رشته ای به برق نیاز ندارند و همین امر آنها را در مصرف انرژی بهینه می کنداین فناوری اجازه می دهد تا یک وسیله واحد برای تولید طیف رنگی کامل نور طبیعی خورشیدالبته، هیچ نوری به خوبی خورشید نیست، اما چراغ‌های ال‌ای‌دی خاصی برای تقلید از طیف نور خورشید ساخته شده‌اند و آن را به خوبی انجام می‌دهند.این چراغ ها گرمای بسیار کمتری تولید می کنند، بنابراین می توانید آنها را نزدیک گیاهان قرار دهید و وقتی تعداد زیادی از آنها را در یک اتاق دارید، دمای محیط آنقدر بالا نمی رود.نیازی نیست که یراق آلات فوق‌العاده بزرگ باشند، بنابراین در مواقعی که نیاز دارید آنها را در یک مکان تنگ قرار دهید، نسبت به انواع دیگر مزیت دارند.

معایب 

چراغ های LED همیشه خروجی مشابه چراغ های بزرگتر و قوی تر ندارند. بسیاری از مارک‌های ارزان‌تر موجود در بازار به طور کلی نور کمتری تولید می‌کنند، بنابراین ممکن است برای انجام کاری که یک دستگاه از نوع دیگر می‌تواند انجام دهد، به تعداد بیشتری از آنها نیاز داشته باشید.بسیاری از وسایل ارزان‌تر رنگ مایل به آبی دارند. گیاهان نور آبی را دوست دارند، اما در طول گلدهی به رنگ قرمز بسیار بیشتری نیاز دارند (حدود 5 به 1).از آنجایی که می‌توانید بدون گرم شدن به نور نزدیک شوید، برخی از پرورش دهندگان پدیده‌ای به نام سوختگی نور را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود برگ‌های شما زرد شوند، حتی اگر آسیبی به گرما وارد نشود.این وسایل معمولا گران تر هستند.

بهترین برای 

چراغ های ال ای دی یک انتخاب هوشمندانه برای پرورش دهندگان کوچک و پرورش دهندگان سرگرمی با فضای کوچک و تعداد انگشت شماری از گیاهان است.انتشار گرمای کم و نور طیف گسترده ای که آنها تولید می کنند نور بسیار خوبی را برای گیاهان آنها فراهم می کند در حالی که هزینه برق را بالا نمی برند یا مکان را به سونا تبدیل نمی کنند.آنها همچنین می توانند برای اتاق های رشد تجاری بزرگ که مصرف برق در آنها زیاد است مفید باشند و استفاده از LED باعث صرفه جویی زیادی در هزینه برق و سرمایش می شود. نه به تغییر لامپ اشاره کنیم.گیاهان عاشق چراغ های LED هستند، اما اگر تصمیم به استفاده از آنها دارید، مراقب باشید که در اتاق رشد خود از عینک محافظ استفاده کنید و مستقیماً به لامپ ها نگاه نکنید تا آسیبی به چشمان شما وارد نشود.

چراغ های رشد HID

چراغ رشد HID برای باغ داخلیچراغ های HID اسلحه های بزرگ هستند. وسایل معمولاً بزرگ هستند و خروجی می تواند عظیم باشد. برای برخی دیدگاه ها، چراغ های استادیوم چراغ های HID هستند. چراغ های پارکینگ، چراغ های خیابان و چراغ های صحنه همگی معمولاً از انواع HID هستند.این چراغ‌ها می‌توانند نور زیادی را در هر لامپ تولید کنند، اما همه وسایل HID وسایل ساطع کننده نور عظیم نیستند. 

برخی از آنها کوچکتر هستند و برای اتاق های رشد داخلی مناسب هستند.نحوه عملکرد آنها بسیار جالب است. دو الکترود در داخل یک لامپ مهر و موم شده با خلاء وجود دارد که با پلاسما یا نوعی گاز پر شده است.این چراغ ها به خاطر ماندگاری طولانی و از بین بردن نور زیاد معروف هستند. اما اگر آنها را به یک سوکت تصادفی وصل کنید به تنهایی کار نخواهند کرد.آنها به دستگاهی به نام بالاست نیاز دارند که برای تقویت الکتریسیته اولیه برای شروع نور مورد نیاز است. روشن کردن چراغ در ابتدا به مقدار زیادی برق نیاز دارد.

انواع سبک HID

انواع مختلفی از نورپردازی HID وجود دارد. رایج ترین آنها عبارتند از:سدیم فشار بالالامپ های HPS نسخه ای از لامپ های HID (یا لامپ هایی که در صنعت به آن ها گفته می شود) هستند. لامپ‌های HPS نور نارنجی یا قرمز بیشتری تولید می‌کنند و در مرحله گلدهی شاهدانه، نور HID انتخابی هستند.لامپ متال هالیدلامپ‌های متال هالید نوعی لامپ HID هستند که نور مایل به آبی می‌تابانند. این لامپ ها برای رشد حشیش در مرحله گیاهی بسیار عالی هستند، اما برای مرحله گلدهی عالی نیستند.

متال هالید سرامیکی 

علیرغم نام مشابه، اینها با متال هالید معمولی بسیار متفاوت هستند. آنها طیف رنگی بسیار کامل تری دارند که به نور طبیعی خورشید بسیار نزدیک است.آنها همچنین انرژی کمتری مصرف می کنند و گرمای کمتری منتشر می کنند. اگر از یک نور برای تمام مراحل رشد گیاه استفاده می کنید، لامپ های CMH بهترین نوع روشنایی HID هستند. آنها چراغ های عالی برای سبزی و شکوفه دادن هستند.

مزایای 

وسایل HID در مصرف انرژی کارآمد هستند و خروجی بالایی از نور را در هر وسیله تولید می کنند. این ویژگی ها آنها را به سرمایه گذاری بلندمدت بزرگی برای تولیدکنندگان جدی تبدیل می کند.به نظر می‌رسد این نوع نور هنوز هم محبوب‌ترین نوع از تولیدکنندگان تجاری متوسط ​​تا بزرگ است (اگرچه این به نفع LED تغییر می‌کند). اگر افراد بزرگ از اینها استفاده می کنند، می دانید که اگر یک پرورش دهنده سرگرمی هستید، نتایج به اندازه کافی برای شما ایجاد می کنند.معایبوسایل و لامپ های HID گران هستند، اما به طور کلی ارزان تر از LED ها هستند.

آنها به یک بالاست نیاز دارند که هزینه بیشتری دارد. اکثر وسایلی که به طور انحصاری برای لامپ های HID ساخته می شوند، دارای بالاست هستند، که یکی از دلایل اصلی گران بودن آنهاست.چراغ های HID گرمای زیادی تولید می کنند. به طور معمول، پرورش دهندگان دارای سقف های بلند با چراغ های HID نزدیک به سقف و دور از محصولات خود هستند. این باعث کاهش گرمای آنها نمی شود، اما دمای نزدیک به گیاهان را کاهش می دهد.به دلیل گرما و اندازه آنها، برای کارکردن چندین دستگاه HID به فضای زیادی نیاز دارید.شما باید به طور متوسط ​​هر 2 تا 3 رشد لامپ خود را تعویض کنید، که به هزینه آن می افزاید (مخصوصاً برای یک عملیات بزرگ). این لامپ ها به مرور زمان خراب می شوند.

بهترین برای 

پرورش دهندگان تجاری که دارای امکانات بزرگ هستند. 

این چراغ ها به فضا نیاز دارند و اگر در یک اتاق تنگ هستید، بسیار گرم و بسیار روشن خواهند بود.اگر پرورش‌دهنده کوچک‌تری هستید، اگر بودجه کافی برای آن‌ها دارید و فضای کافی برای جا دادن آن‌ها در چیدمان خود دارید، هنوز هم گزینه‌ای عالی هستند.

چراغ های فلورسنت 

لامپ رشد فلورسنتچراغ‌های فلورسنت، چراغ‌های لوله بلندی را که به سقف‌ها در گاراژها، مغازه‌های مکانیکی و سایر فضاهای تجاری متصل می‌بینید، به یاد می‌آورند. با این حال، آنها دیگر فقط این وسایل لوله ای بزرگ نیستند.چراغ های فلورسنت فشرده نیز وجود دارد که در یک سوکت معمولی فیکسچر رشته ای قرار می گیرند. هر دو نوع برای گیاهان خوب عمل می کنند.

این چراغ ها در بین باغبان های خانگی محبوب هستند زیرا خیلی گران نیستند و به اندازه وسایل رشته ای یا HID گرما منتشر نمی کنند. آنها مقدار مناسبی نور در هر دستگاه تولید می کنند و بسیار کارآمد هستند، اگرچه به اندازه HID یا LED کارآمد نیستند.نحوه عملکرد آنها با مشتعل کردن گاز بخار جیوه است که در داخل یک ظرف مهر و موم شده خلاء محبوس شده است.

 گاز برانگیخته نور درخشانی تولید می کند که با لایه فسفر داخل ظرف شیشه ای در تعامل است. این مواد پودری است که وقتی یک نور فلورسنت شکسته را می بینید.

مزایای 

آنها خیلی گران نیستند و به طور گسترده در دسترس هستند. برخی از وسایل جدیدتر و لوکس تر هزینه بیشتری دارند، اما وسایل سنتی لوله کشی را می توان ارزان قیمت داشت.نصب و راه اندازی آنها آسان است زیرا بسیاری از آنها وسایل نصب سقفی ساده هستند که برای اتصال آنها به گل میخ سقفی فقط به 2 پیچ نیاز دارند.این نورها در مراحل اولیه رشد عالی هستند.آنها تقریباً به اندازه لامپ های رشته ای یا HID داغ نمی شوند.

معایب 

چراغ های فلورسنت طیف نور ایده آلی را برای مرحله گلدهی یا اواخر گیاه ندارند. آنها کار خواهند کرد، اما نه تقریباً به خوبی چراغ های HID یا LED (ال ای دی سفید طیف کامل).آنها به اندازه HID یا LED در هر وات توان نور تولید نمی کنند، که باعث می شود مصرف انرژی کمتری داشته باشند (اما هنوز بسیار کارآمدتر از لامپ های رشته ای).بهترین برایتولیدکنندگان خانگی که نیاز به چراغ های ارزان قیمت دارند که گرمای زیادی تولید نمی کنند. آنها همچنین برای مراحل اولیه رشد عالی هستند زیرا معمولاً طیف آبی-سنگینی دارند و گیاهان ظریف را نمی سوزانند.

اگر یک منطقه کوچک با چندین گیاه در مراحل اولیه رشد دارید، لامپ های فلورسنت یک انتخاب عالی هستند زیرا به نوزادان آسیب نمی رسانند و مهد کودک را با چراغ های داغ عظیم گرم نمی کنید.ما به طور کلی این روزها چراغ های رشد LED را تقریبا برای همه توصیه می کنیم. لامپ های فلورسنت می توانند برای گیاهان کوچکتر که گل نمی دهند، یا برای مکان های اختصاصی بذر، شبیه سازی یا سبزی کاری مفید باشند.چراغ های HID دیگر هیچ مزیت واقعی نسبت به LED ندارند. یک استثنا CMH است. این لامپ ها از نظر کارایی و طیف با یک چراغ LED خوب رقابت می کنند، اما LED (البته لامپ های با کیفیت) هنوز بهتر است. با این حال، CMH معمولاً کمی کمتر هزینه دارد.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wXMg
نظرتان را بنویسید