تفاوت حضانت و قیمومت چیست

تفاوت حضانت و قیمومت چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی حضانت چیست ، قیمومت چیست و فرق حضانت و قیمومت خواهیم پرداخت .





حضانت فرزندان که ناظر است بر مراقبت جسمی و فیزیکی از قرزندان تا زمانی که به سن بلوغ برسند ، بر اساس قانون مدنی ، به عهده پدر یا مادر کودک قرار دارد . اما قیمومت نهادی است که برای اداره امور مالی اشخاص محجور پیش بینی شده است و از طرف دادگاه تعیین می شود . به این منظور ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که تفاوت حضانت و قیمومت چیست . بنابراین ، به بررسی حضانت چیست ، قیمومت چیست و فرق حضانت و قیمومت خواهیم پرداخت .




حضانت چیست
مطابق قانون مدنی ، حضانت فرزندان حق و تکلیفی است که بر عهده والدین قرار دارد . بنابراین ، هر یک از آنها در درجه اول موظف هستند که به مراقبت از فرزند خود بپردازند و در درجه بعد حق این را دارند که حضانت فرزندشان با آنها باشد . منتها در صورتی که والدین از هم طلاق گرفته باشند یا به هر دلیلی جدا از هم زندگی کنند ، حضانت فرزند دختر و حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی با مادر خواهد بود . از سن هفت سالگی تا سن بلوغ هم به عهده پدر است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت بعد از طلاق و حضانت در صورت فوت والدین کلیک کنید .





قیمومت چیست
قیمومیت در واقع نهادی است که در فقه برای حمایت از محجوران و سامان دادن امور حقوقی و مالی آنها تدوین شده است . در صورتی که پدر و جد پدری یک کودک فوت کرده باشند و برای اداره امور مالی فرزند خود نیز وصی تعیین نکرده باشند ، دادگاه برای سرپرستی آنها قیم تعیین می کند . همچنین ، برای اشخاصی که بعد از رسیدن به سن بلوغ سفیه یا مجنون می شوند هم اعم از اینکه پدر یا جد پدری یا وصی منصوب داشته باشند یا خیر هم از طرف دادگاه قیم تعیین می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمومت چیست و در چه شرایطی قیم تعیین می شود کلیک کنید .



فرق حضانت و قیمومت
همانگونه که اشاره شد ، قیمومت به معنای سرپرستی و حمایت است . قیمومیت در واقع نهادی است که برای حمایت از محجوران اعم از صغیر ، سفیه و مجنون ایجاد شده است . در واقع ، اشخاص صغیر ، سفیه و مجنون بایستی تحت حمایت شخصی باشند تا امور آنها اداره شود . در این معنا ، قیمومت با حضانت که ناظر بر نگهداری ، مراقبت و حمایت جسمی از فرزندان است تفاوت دارد . حضانت فرزندان در درجه اول به عهده پدر و مادر طفل است که حق و تکلیف به حضانت دارند . اما قیم به موجب حکم دادگاه برای اداره امور مالی محجور تعیین می شود که البته اولویت با نزدیکان طفل است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرق حضانت و قیمومت ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون فرق حضانت و قیمومت پاسخ دهند .

منبع : تفاوت حضانت و قیمومت چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4131
نظرتان را بنویسید