بارداری مجدد پس از سقط جنین

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اصطلاح نوزاد رنگین کمان ، توسط والدینی استفاده می شود که بعد از سقط جنین یا بعد از به دنیا آمدن جنین مرده ، منتظر نوزادی دیگر هستند . این اصطلاح به صورت مکرر در وبلاگ ها و پیام های مادرانی که سقط جنین را تجربه کرده اند استفاده می شود . نوزاد رنگین کمان به این واقعیت اشاره دارد که رنگین کمان ها تنها پس از باران ظاهر می شوند که در این حالت ، باران یا طوفان ، غم از دست دادن کودک است .

بسیاری از مادرانی که از این اصطلاح استفاده می کنند ، خاطرنشان می کنند که رنگین کمان اثرات طوفان را که شامل احساس شدید گناه ، اضطراب و ترس می شود نفی نمی کند اما با وجود احساسات متناقض ، نور را به تاریکی می کشاند و نمادی از امید و شفابخشی است . در ادامه با نحوه بارداری مجدد پس از سقط جنین و بهترین زمان آن بیشتر آشنا می شوید .


فرصت باردار شدن مجدد پس از سقط جنین

یکی از ترس های زنانی که از دست دادن بارداری را تجربه می کنند این است که آن ها هرگز دوباره باردار نشوند اما لازم است به یاد داشته باشید که داشتن سابقه سقط جنین به این معنی نیست که باروری در شما کمتر است .

بعد از یک تجربه سقط جنین ، باردار شدن و به دنیا آوردن یک نوزاد سالم و زیبا پس از یک دوره بارداری کامل امکان پذیر است و بیشتر زنان بعد از سقط جنین ، بارداری موفقیت آمیز را تجربه می کنند حتی اگر دو یا سه بار تجربه سقط جنین داشته اید ، شانس شما پایین تر اما هنوز هم خوب است . اگر به طور مداوم دو یا چند مورد سقط جنین دارید در مورد پیدا کردن علت آن با پزشک خود مشورت کنید تا آزمایش های لازم در این مورد انجام شود .





 
چه زمانی تخمک گذاری پس از سقط جنین از سر گرفته می شود

از آنجا که بدن شما بعد از سقط جنین ، زایمان و یا مرگ نوزاد به باروری پایه می رسد ، ممکن است مفید باشد که دقیقاً بدانید که این به چه معنی است . بعد از اتمام حاملگی ، چه به صورت خودبخود و چه به صورت عمدی ، تخمک گذاری پس از سقط جنین می تواند تا دو هفته دوباره از سر گرفته شود که وقتی این اتفاق بیفتد ، می توانید باردار شوید .

تحقیقات نشان می دهد که بین 16 تا 22 روز پس از سقط جنین ، مرگ نوزاد و زایمان ، میزان هورمون لوتئینی ( LH ) افزایش می یابد که این افزایش LH به دنبال افزایش سطح پروژسترون (progesterone ) اتفاق می افتد .

افزایش هورمون ها بدان معنی است که بدن شما آماده است تا دوباره تخمک گذاری را شروع کند . علاوه بر این ، نمونه برداری از اندومتر رحم (endometrial biopsy ) تایید می کند که این تغییرات هورمونی در تغییراتی در دیواره رحم که منجر به بارداری می شود موثر است .



بهترین زمان برای بارداری پس از سقط جنین

توصیه های موجود در مورد بهترین زمان برای بارداری پس از سقط جنین و اینکه زن پس از سقط جنین باید چه مدت برای بارداری مجدد منتظر شود ، می تواند گیج کننده و بحث برانگیز باشد . به عنوان مثال ، ممکن است شنیده باشید که باید شش ماه صبر کنید تا احتمال بارداری سالم به دنبال سقط جنین به سطح بهینه برسد اما تحقیقات نشان می دهد که این امر درست نیست .

به عنوان مثال ، یافته های یک تحقیق در سال 2016 نشان می دهد زنانی که در طی سه ماه بعد از سقط جنین سعی در بارداری دارند ممکن است احتمال بارداری و تولد زنده در آن ها بیشتر باشد . همچنین ، یک مطالعه گسترده در سال 2017 ، شواهد محکمی را نشان داد که انتظار کمتر از شش ماه برای باردار شدن مجدد پس از سقط جنین ارتباطی با پیامدهای منفی مانند وزن کم هنگام تولد ، پره اکلامپسی (pre-eclampsia ) یا مرده به دنیا آمدن جنین ندارد .





حاملگی بعد از سقط بچه و میزان انتظار برای آن ، کاملاً یک تصمیم شخصی بوده و چیزی است که لازم است در مورد آن با همسر خود صحبت کنید و در این مورد به توافق برسید . هیچ دلیل پزشکی برای جلوگیری از تلاش برای باردار شدن پس از سقط جنین وجود ندارد ، به طوری که ، بعضی اوقات زنان دوست دارند تا پایان دوره قاعدگی بعدی خود منتظر بمانند ، بنابراین محاسبه یک تاریخ معقول راحت تر است و این یک تصمیم شخصی است .

 
پیشگیری از بارداری پس از سقط جنین

برخی از زنان بعد از تجربه سقط جنین می خواهند برای بارداری مجدد منتظر بمانند که برای این افراد ، پیشگیری از بارداری باید هرچه سریعتر پس از سقط جنین آغاز شود . به ویژه ، روش های پیشگیری از بارداری خوراکی ، می تواند بلافاصله پس از سقط جنین استفاده شود .

علاوه بر این ، IUD نیز می تواند بعد از سقط جنین بلافاصله جایگذاری شود . همچنین ، روش های پیشگیری از بارداری کوتاه مدت مانند کاندوم ها نیز وجود دارند که تا وقتی که از لحاظ عاطفی و جسمی برای بارداری مجدد آماده نشده اید می توانید از آن ها استفاده کنید .

 
آمادگی روحی برای بارداری مجدد پس از سقط جنین

اگر تجربه سقط جنین را داشته باشید ممکن است برای حاملگی بعد از سقط بچه دچار احساسات مختلفی شوید و به همین دلیل دوست داشته باشید بارداری خود را عقب انداخته یا هرچه زودتر دوباره باردار شوید . حامله شدن مجدد ممکن است احساس مثبتی به شما بدهد زیرا نشان دهنده پیشروی به سمت اتفاقات مثبت و گذر کردن از غم است اما امکان دارد هنوز هم به خاطر کودک از دست رفته پریشان و ناراحت باشید .

ممکن است احساس گناه داشته باشید و فکر کنید که حامله شدن به معنی فراموش کردن جنین از دست رفته است . همچنین ، امکان دارد از اینکه در بارداری بعدی هم سقط جنین اتفاق بیفتد بترسید اما لازم است بدانید که همه این احساسات طبیعی بوده و هیچ اشکالی ندارد .

در مورد احساسات خود با همسرتان صحبت کنید زیرا ممکن است او احساس دیگری نسبت به بارداری مجدد شما داشته باشد . نگرانی های خود را با یکدیگر در میان بگذارید زیرا شما و همسرتان تنها کسانی هستید که می توانند تصمیم بگیرند چه زمانی برای اقدام به بچه دار شدن مناسب است . از سوی دیگر ، می توانید برای غلبه بر احساس گناه و همچنین پردازش احساسات دیگر خود با روانشناس ، دوستان و اعضای خانواده صحبت کنید .



 نتیجه گیری

توصیه می شود در مورد زمان مناسب حاملگی بعد از سقط بچه با پزشک خود مشورت کنید زیرا این شرایط برای هر فرد و با توجه به وضعیت بارداری متفاوت است . به طور کلی توصیه می شود که اگر می توانید برای حاملگی مجدد پس از سقط ، یک تا سه ماه منتظر بمانید اما اگر عجله دارید با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمن ترین بازه زمانی برای بارداری مجدد آگاه شوید .

از سوی دیگر ، تجربه سقط جنین برای هر زنی می تواند تجربه ای به شدت دردناک و غم انگیز باشد که تاثیرات آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است . اگر احساس می کنید پس از این تجربه ، تغییراتی در خلقتان به وجود آمده و افسرده شده اید حتما از روانشناس کمک گرفته و به دنبال حمایت باشید . 






سوالات متداول

1- آیا بعد از سقط جنین امکان باردار شدن وجود دارد ؟

بله ، داشتن تجربه سقط جنین به این معنی نیست که قدرت باروری فرد پایین است و او هنوز هم امکان باردار شدن را دارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


2- تخمک گذاری بعد از سقط جنین چه زمانی از سر گرفته می شود ؟

تخمک گذاری بعد از سقط جنین ، دو هفته بعد از این اتفاق از سر گرفته شده و فرد امکان بارداری مجدد را دارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


3- بهترین زمان برای بارداری مجدد پس از تخمک گذاری چه زمانی است ؟

تصمیم گیری در مورد این زمان کاملاً شخصی بوده و می توانید در این مورد با همسر خود به توافق برسید که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است . 

منبع : بارداری مجدد پس از سقط جنین
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7Z6y
نظرتان را بنویسید