بخش خارجی آلت تناسلی مردان چه اجزایی دارد

بخش خارجی آلت تناسلی مردان چه اجزایی دارد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
partoclinic

بخش خارجی آلت تناسلی مرد (به انگلیسی Penis) شامل خود آلت، بیضه ها و کیسه بیضه می شود.آلت مردانه سه بخش ریشه، بدنه و کلاهک را شامل می شود. در حالت ارگاسم، منی که دارای اسپرم است از سر الت به داخل واژن زن ریخته می شود که به آن انزال نیز گفته می شود.
بیشتر دستگاه تناسلی مردان در قسمت خارجی حفره شکمی یا لگن شما قرار دارد.

آلت تناسلی

  • Root : ریشه الت تناسلی مرد به دیواره شکم وصل شده است.
  • Shaft : بدنه آلت نیز به شکل لوله و استوانه می باشد که در هنگام تحریک پر از خون می شود و سفت و عمود می شود (برای وارد شدن به واژن زن آماده می شود) از آنجایی که  پوست آلت شل و انعطاف‌پذیر است در هنگام نعوظ تغییر سایز پیدا می کند.
  • کلاهک آلت تناسلی مرد: انتهای آلت می باشد که بیشترین پایانه های اعصاب آنجست و به همین دلیل جزو نقاط حساس بدن مردان شناخته می شود. کلاهک یا سر آلت یک پوست شل دارد که با ختنه کردن برداشته می شود. همچنین خروج ادرار مردان نیز از نوک کلاهک می باشد.

در بیشتر افراد، دهانه مجرای ادرار در نوک کلاهک قرار دارد. مجرای ادرار، ادرار و مایع منی را از بدن شما خارج می کند. منی حاوی اسپرم است. هنگامی که به اوج لذت جنسی (ارگاسم) می رسید، منی را از انتهای آلت تناسلی خود خارج می کنید (انزال)

بیضه ها

بیضه ها اندام های بیرونی به شکل بیضی هستند که ۲ عدد بوده و معمولاً اندازه یک زیتون بزرگ هستند. بیضه ها داخل کیسه بیضه قرار گرفته اند. تولید اسپرم و ساخت هورمون مردانه تستوسترون دو وظیفه اصلی بیضه ها می باشد. در داخل بیضه ها، میلیون ها لوله کوچک وجود دارد که به لوله های اسپرم ساز معروف هستند و طی عملیاتی به نام اسپرماتوژنز، اسپرم را تولید می کنند.

کیسه بیضه ها

کیسه ای با پوست شل که در پشت الت به حالت آویزان بوده و وظیفه محافظت از بیضه ها و کنترل دما را بر عهده دارد.
برای رشد طبیعی اسپرم، بیضه ها باید در دمای کمی خنک تر از دمای بدن باشند (بین ۹۷ تا ۹۹ درجه فارنهایت یا ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتیگراد). ماهیچه های مخصوص در دیواره کیسه بیضه به آن اجازه می دهند منقبض شود (سفت شود) و شل شود. کیسه بیضه شما منقبض می شود تا بیضه ها را برای گرما و محافظت به بدن نزدیکتر کند و موقعی که بیضه ها باید گرم شوند یا نیاز به محافظت دارند، عضلات موجود در کیسه با انقباض خود بیضه ها را به بدن نزدیک می کنند.

اندام های داخلی دستگاه تناسلی مردان

قسمت های داخلی دستگاه تناسلی مردان یا اندام های جانبی نیز در داخل دستگاه تناسلی بوده و با چشم دیده نمی شوند. این اندام ها که تاثیر پر رنگی در تولید مثل مردان دارند شامل مجاری انزال، لوله منی بر، کیسه منی، مجاری ادرار و غده پروستات می شود.

  • لوله اسپرم بر، اسپرمهای آماده را برای انزال به مجرای ادراری انتقال می دهد.
  • مجرای انزال که از داخل پروستات گذر کرده و داخل مجرای ادراری باز می شود. در واقع هنگام انزال، منی از پروستات رد شده و از نوک آلت خارج می شود.
  • اپیدیدیم: بلوغ و ذخیره اسپرم: هنگامی که اسپرم در بیضه ها تولید می شود، برای  بلوغ و ذخیره‌سازی به اپیدیدیم منتقل می شود. اپیدیدیم لوله ای است که در پشت هر بیضه قرار دارد. این ساختار به اسپرم اجازه می دهد تا تحرک و عملکرد مورد نیاز برای لقاح را به دست‌آورد. علاوه بر این، به عنوان یک مکان ذخیره موقت برای اسپرم های بالغ تا زمان انزال عمل می کند.
  • مجرای ادرار نیز لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج بدن انتقال می دهد.موقعی که آلت تناسلی در رابطه جنسی به حالت نعوظ درآمده، ادرار در مجرای ادرار مسدود شده و مرد موقع انزال مطمئن می شود که فقط منی از او خارج می شود. بنابراین مجرای ادراری در انزال نیز نقش دارد.
  • کیسه منی که ترشحات آن حدود ۶۰% از مایع منی را تشکیل می دهد و حمل و انرژی اسپرم ها را به عهده دارد. مایع کیسه های منی، سرشار از قند فروکتوز بوده که برای انرژی اسپرم ها در جهت حرکت به سمت تخمک استفاده می شود.همچنین به دلیل اینکه ترشحات این کیسه ها قلیایی هستند باعث حفاظت از اسپرم ها در محیط اسیدی واژن می شود.
  • پروستات که زیر مثانه و ابتدای رکتوم می باشد در مردان سالم و بالغ از گردو کمی بزرگ‌تر و نهایت ۱۶ گرم وزن دارد. اگر اسپرم به همراه مایع پروستات خارج شود امکان بقای بیشتری دارند. پروستات برای کارکرد بهتر به هورمونهای مردانه مثل تستوسترون نیاز دارد که این هورمون در بیضه تولید می شود.
  •  
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qPVR
نظرتان را بنویسید