ممنوعیت انتشار محتوای کودک آزاری در فضای مجازی

ممنوعیت انتشار محتوای کودک آزاری در فضای مجازی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور نسبت به انتشار محتوای کودک‌آزاری در فضای مجازی هشدار داد و گفت: انتشار محتوای مربوط به اذیت و آزار کودکان و صحنه‌های دارای خشونت علیه کودکان ممنوع است.

سرهنگ علی‌محمد رجبی در تشریح این مطلب بیان کرد: متأسفانه پیشرفت تکنولوژی در فضای مجازی در کشور با سرعت ارائه آموزش‌های لازم برای مواجهه ایمن با این فضا متناسب نبوده و این شکاف باعث شده فضای ناایمنی برای کودکان به وجود آید و آن‌ها را در معرض آزارها و آسیب‌های مجازی قرار دهد.

وی از محتوای کودک‌آزاری و خشن منتشرشده در فضای مجازی به‌عنوان نمونه‌ای از جرایم رایانه ای و آسیب‌های این فضا برای کودکان نام برد و گفت: این محتواها گاهی اوقات با نیت شخصی و بدون هدف از سوی کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که کنش و واکنش‌های پررنگ اجتماعی را در بر خواهند داشت.

سرهنگ رجبی به قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در خصوص کودک‌آزاری و بهره‌کشی از کودکان اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به‌کارگیری غیرقانونی طفل و نوجوان و یا وادار کردن یا گماردن او به کار یا خدمتی که ازلحاظ جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی با نظر به وضعیت طفل و نوجوان برای وی مضر یا خطرناک باشد ممنوع بوده و قانون‌گذار برای این موضوع، تعیین جرم  کرده است.

وی بابیان اینکه برخی کانال‌ها و صفحات در شبکه‌های اجتماعی به‌منظور جذب مخاطب، دنبال کننده و افزایش میزان بازدید اقدام به انتشار چنین محتوایی می‌کنند ، اظهارکرد: بر اساس ماده ۱۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان "هر کس هویت یا اطلاعات و اسرار طفل یا نوجوان بزه دیده یا در وضعیت مخاطره‌آمیز را افشا و یا جزئیات جرم ارتکابی توسط طفل و نوجوان یا علیه وی را از طریق رسانه‌های گروهی و یا با توزیع، تکثیر، انتشار و نمایش فیلم یا عکس و مانند آن تشریح کند به‌گونه‌ای که موجب تجری دیگران، اشاعه جرم، آموزش شیوه ارتکاب آن یا بروز هرگونه ضرر یا آسیب به طفل یا نوجوان یا خانواده وی شود به مجازات حبس درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

تبصره- هرگاه توزیع، انتشار و نمایش فیلم یا عکس و مانند آن به‌صورت محدود و به‌منظور استفاده علمی یا در جهت مصالح طفل یا کمک به او باشد و همچنین سایر موارد با تشخیص قاضی از شمول این ماده مستثنی است."

این مقام مسئول در ادامه به انتشار برخی محتواهای خشن نیز در فضای مجازی و وقوع جرم هتک حیثیت در فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد : متأسفانه در پی وقوع برخی حوادث اجتماعی در کشور از قبیل خودکشی، نزاع و ..... تصاویر و فیلم‌های چنین مواردی بدون حذف صحنه‌های خشن توسط صفحات، کانال‌ها و حتی برخی پایگاه‌های خبری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتشار و بازنشر می‌شوند که این امر می‌تواند سلامت و امنیت روانی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

سرهنگ رجبی، با توجه به قانون جرائم رایانه ای، به سردبیران خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، سکوهای اشتراک ویدئو و سایر وب سایت‌ها که در بستر وب فارسی داخلی فعالیت می‌کنند نیز توصیه کرد: محتواهای خود را پالایش کرده و چنانچه درگذشته همچنین محتوایی منتشر کرده‌اند حذف کنند و در تائید و انتشار محتواهای جدید دقت لازم را به عمل‌آورند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور از هم‌وطنان درخواست کرد: در صورت مواجهه با موارد کودک‌آزاری موضوع را به ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و ۱۱۰ پلیس اعلام کرده و از بازنشر محتواهای دارای خشونت علیه کودکان در فضای مجازی خودداری کنند و در صورت مشاهده موارد مرتبط با کودک‌آزاری در فضای مجازی موضوع را از طریق سایت پلیس فتا بخش مرکز فوریت‌های سایبری به پلیس فتا اعلام کنند.

وی همچنین با اشاره به نقش اساسی والدین در محافظت از کودکان در فضای مجازی به آن‌ها توصیه کرد: در خصوص آسیب‌های فضای مجازی با کودکان خود صحبت کنند و از آن‌ها بخواهند که محتوای نامناسب ازجمله محتوای آزاردهنده و خشن را بازدید یا پسند نکرده و در صورت مواجهه با چنین محتوایی والدین خود را در جریان گذاشته و لینک محتوای مذکور را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی  cyberpolice.ir با ما در میان بگذارند. کاربران در صورت نیاز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند. 

منبع: ممنوعیت انتشار محتوای کودک آزاری در فضای مجازی

در ادامه بخوانید : مجازات کودک آزاری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lJPV
نظرتان را بنویسید