در همین ابتدای مطلب باید بگم که این تفکر اشتباه رو از ذهنتون بیرون کنید؛ طراحی لوگو هزینه نیست، طراحی لوگو در واقع نوعی سرمایهگذاری است. اگر شما یک لوگو خوب و مفهومی برای برندتون طراحی کنید، خیلی زودتر از آنچه فکرش رو بکنید بازخوردهای مبنی بر شناخته شدن، دوستداشتنی بودن و وفاداری رو دریافت میکنید.
در واقع لوگو شما جزئی از کسبوکار شماست و به شما کمک میکنه خدمات شما دیده بشه، بین انبوه رقبا حرفی برای گفتن داشته باشین، توی ذهن مشتری ماندگار بشین و در نهایت سود بیشتری دریافت کنید.
پس اگه قراره لوگو برای شما همه این کارها رو انجام بده نباید توقع داشته باشید خیلی ارزان قیمت هم باشه. در ادامه این مطلب میخوایم تفاوت طراحی لوگو ارزان قیمت و حرفهای و نتیجهای که برای شما داره رو بررسی کنیم.
طراحی لوگو ارزان چه معایب و مزایایی دارد؟
خب اگر قرار باشه برای یک لوگو ارزان مزیتی در نظر بگیریم، باید بدانیم که بزرگترین مزیت یک لوگو ارزان همان قیمت پایین طراحی آن است. شما با پرداخت هزینه کم میتونید یک لوگو داشته باشید که احتمالا خیلی هم کارآمد نباشه، دلیل اینکه که گفتیم احتمالاً یک لوگو ارزان خیلی باکیفیت نیست اینِه که گاهی اوقات با پرداخت هزینه کم، هم میشه یک لوگو خوب و مؤثر طراحی کرد.
البته بهتره به جای طراحی لوگو ارزان از جمله طراحی لوگو با قیمت مناسب استفاده کنیم، چون مناسب بودن قیمت نقش مهمی در مدیریت سرمایه یک کسبوکار داره و اگه کسبوکاری در ابتدای راه بخواد خیلی خوب و حرفهای شروع به کار کنه، قطعاً باید لوگو داشته باشه، از طرفی اغلب صاحبان کسبوکار در ابتدای شروع روند کسب درآمدشون نه درآمد بالایی دارن و نه سرمایهای براشون مونده که بخوان هزینه زیادی برای طراحی لوگو صرف کنن؛
در این حالت طراحی یک لوگو با قیمت مناسب و در عین حال تأثیرگذار و هدفمند میتونه یک کمک مهم برای سرعت بخشیدن به توسعه کسبوکارهای جدید باشه. پس به طور کلی میشه گفت طراحی لوگو ارزان ممکنه به نظر کار بیفایدهای باشه ولی اگر به جای ارزان بودن روی کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب زوم کنید احتمالاً بهترین و مقرونبهصرفه ترین انتخاب را در این رابطه تجربه کنید.
معایب طراحی لوگو ارزان

در مورد معایب لوگو ارزان هم میشه گفت یک لوگو ارزان به دلیل اینکه توسط یک طراح تازهکار یا به وسیله یک نرمافزار طراحی شده احتمالاً شکل تکراری و نامرتبطی با نوع کسبوکار شما داشته باشه. علاوه بر این چون هر برند باید یک لوگو اختصاصی طراحی کنه که در انتخاب اشکال، نشانهها و رنگها تمامی اهداف و ارزشهای برند رو به مخاطب منتقل کنه، احتمالاً طراحی یک لوگو ارزان قیمت نتونه تمام این انتظارات رو برآورده کنه.
به طور کلی میشه گفت تقریباً هشتاد درصد لوگوهای ارزان قیمت نمیتونن تمام پارامترهای مهمی که باید در طراحی لوگو حرفهای پوشش داده بشه رو شامل بشن، پس اگر به دنبال طراحی یک لوگو هستین که سالها بتونه براتون کار کنه و بعد از چند سال مجبور به ریدیزاین و بازطراحی لوگو نشین، بهتره انتخاب " طراحی لوگو ارزان قیمت " رو با " طراحی لوگو با قیمت مناسب " جایگزین کنید و به دنبال یک طراح ماهر یا تیم حرفهای طراحی لوگو باشین که در کنار طراحی حرفهای و باکیفیت تعرفههای منصفانهای برای خدمات طراحی در نظر گرفتن.
آیا با یک لوگو ارزان میشود برندسازی کرد؟

راستش پاسخ به این سؤال یکم سخته! دقیقه مثل اینکه بپرسید با یک جفت کتونی هم میشه در یک مسابقه دوومیدانی حرفهای شرکت کرد یا نه؟ ببینید قطعاً شما میتونید صرفاً با داشتن یک جفت کتونی در مسابقه شرکت کنید اما احتمال اینکه پیروز بشین یا نه تا حد زیادی به کیفیت کتونی شما بستگی داره.
در مورد طراحی لوگو ارزان و نقشش در برندسازی هم همین پروسه صدق میکنه؛ یعنی بسته به اینکه منظور شما از طراحی لوگو ارزان تا چه اندازه ارزان یا ارزان بودن به ازای چه کیفیتی باشه، یک لوگو ارزان میتونه مفید و یا حتی مضر باشه. اینکه منظور شما از طراحی لوگو ارزان یک طراحی خیلی چیپ و تکراری باشه که عملا برند شما رو غیرحرفهای و بیتجربه به نمایش بزاره یا منظورتون صرفاً اینه که آیا بدون صرف هزینه خیلی زیاد هم میشه یک لوگو مناسب طراحی کرد؟
پاسخهای متفاوتی داره اگه سوال دوم منظور شماست؛ قطعاً پاسخ ما به این سؤال مثبته! خیلی از تیمهای طراحی لوگو فارغ از تبلیغات کرکننده و قیمتهای سر به فلک کشیده، طراحان ماهر و حرفهای دارن که با دریافت هزینه کم یک لوگو منحصربهفرد و کاملاً حرفهای برای شما طراحی می کنن. پیشنهاد ما به شما اینکه همیشه دنبال ارزانترین گزینه نباشید ولی مطمئن باشید گرانترین انتخاب هم همیشه بهترین انتخاب نیست.
بهتره لیستی از شرکتهای طراحی لوگو که تعرفههای منطقیتری دارند رو تهیه کنید و بعد از بررسی نمونه اثراتی که قبلا توسط این شرکتها برای مشتریان دیگه طراحی شدن در مورد اون شرکت قضاوت کنید. در این صورت میتونین با صرف هزینه کمتر یک لوگو حرفهای و کارآمد طراحی کنید.
سخن آخر
در این مطلب در مورد قیمت طراحی لوگو و اینکه واقعاً میشه روی یک لوگوی ارزان قیمت حساب کرد یا نه؟! اطلاعاتی به شما دادیم و پیشنهاد کردیم برای انتخاب بهترین طراح لوگو یا شرکت طراحی لوگو در مرحله اول با بررسی اثرات و نمونههای قبلی طراح یا شرکت طراحی، گزینههایی رو انتخاب کنید که از نظر کیفی، نمونه کارهای باکیفیتتری ارائه دادن و بعد از بین این گزینهها مقرونبهصرفه ترین تعرفه رو انتخاب کنید.
در آخر لازمه که مجدداً تأکید کنیم هدف شما از طراحی لوگو دیده شدن بیشتر و انحصاری کردن برندتون هست پس یه لوگو مناسب که بتونه اهداف برندینگ شما را محقق کنه حتماً باید ویژگیهای ضروری یک لوگو حرفهای رو که در این مطلب اشاره شد داشته باشه. پس یک لوگو با قیمت مناسب و کیفیت خوب قطعاً از یک لوگو ارزان و بیکیفیت باید تمیز داده بشه تا هزینهای که برای طراحی لوگو صرف میکنید نه تنها به هدر نره بلکه به عنوان یک سرمایهگذاری براتون سودآوری کنه.