سامانه سجام سود سهام عدالت

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
پس از پایان ثبت نام سهام عدالت و تا قبل از آزاد سازی آن که در سال جاری اتفاق افتاد و بر طبق آن افراد مجاز به انتخاب روش مدیریت سهام عدالت خود به صورت شخصا ( مستقیم ) و یا توسط دولت ( غیر مستقیم ) بودند، سود سهام مربوطه از طریق شماره حساب ارائه شده توسط صاحبان سهام در هنگام ثبت نام برای آن ها واریز می شد.

اما پس از آزاد سازی سهام عدالت که در ابتدای سال جاری توسط دولت اتفاق افتاد و با اعلام این نهاد تمامی دارندگان سهام عدالت اعم از افرادی که مدیریت مستقیم و یا مدیر غیر مستقیم سهام خود را انتخاب کرده اند برای دریافت سود سهام خود ملزم به ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سامانه سجام و دریافت کد بورسی از این طریق می باشند.

با توجه به اینکه در صورت عدم ثبت نام در این سامانه و نداشتن کد بورسی سود سهام عدالت برای صاحبان آن واریز نمی شود و این افراد حق اعتراض و پیگیری در رابطه با عدم واریز سود سهام برای آن ها را ندارند لذا در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با دالایل و نحوه ثبت نام افراد در سامانه سجام برای دریافت سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام  پرداخته شده است.




الزامی بودن ثبت نام سجام برای دریافت سود سهام عدالت
همانطور که اشاره شد در سال جاری و به دستور دولت تمامی دارندگان سهام عدالت بدون در نظر گرفتن وضعیت نوع مدیریت سهام آن ها ( مستقیم یا غیر مستقیم ) ملزم به ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی به جهت واریز سود از طریق شماره شبا بانکی ثبت شده آن ها در این سامانه می باشند و در غیر این صورت سود سهام عدالت برای آن ها واریز نخواهد شد. همچنین با توجه به اطلاع رسانی های متعددی که در این رابطه برای سهامداران صورت گرفته است لذا در صورت تعلق نگرفتن سود واریزی به آن ها، حق اعتراض و پیگیری برای این افراد وجود نخواهد داشت.

یکی از دلایل اصلی که سبب اصرار دولت برای سجامی شدن و دریافت کد بورسی توسط همه سهامداران عدالت شده است استفاده از کد شبا بانکی ارائه شده توسط این افراد برای واریز سود سهام برای آن ها می باشد. از آنجایی که دارندگان سهام عدالت بسته به نوع مدیریت سهام خود به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند لذا برای واریز سود آن ها از روش های متفاوتی استفاده می شود، اما در هر دوی این روش ها ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی الزامی می باشد.

دلیل الزامی بودن ثبت نام در سامانه سجام برای سهامداران با روش مستقیم سهام عدالت بدین صورت است که از آنجایی که مدیریت این سهام برای این دسته از افراد به صورت مستقیم و بدون دخالت دولت می باشد لذا این افراد به عنوان سهامدار عادی در بازار سرمایه شناخته می شوند و در نتیجه آن برای انجام معاملات بر روی سهم خود بر طبق قانون تعریف شده برای بازار بورس ملزم به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی به جهت کسب مجوز فعالیت در این بازار می باشند. همچنین سود حاصل از انجام معاملات این سهامداران بر روی سهام عدالتی که در مالکیت آن ها قرار دارد نیز از طریق شماره شبا بانکی ثبت شده در سامانه سجام پرداخت می شود.

از طرفی دیگر سهامداران غیر مستقیم از آنجایی که شرکت های متعددی صندوق سهام عدالت را تشکیل می دهند و تعدادی از این شرکت ها سجامی می باشند لذا تنها راه واریز سود سهام عدالت آن ها برای سهامداران سهام عدالت از طریق سجام و با استفاده از شماره شبا بانکی ثبت شده در این سامانه می باشد.

بیشتر بخوانید: سامانه سهام عدالت


نحوه واریز سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام برای سهامداران مستقیم
از آنجایی که سهامدارانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده اند به عنوان یک سهامدار عادی در بازار سرمایه شناخته شده لذا دولت هیچگونه مسئولیتی در رابطه با سود و زیان این افراد در معاملات آن ها نخواهد داشت. در این شرایط همانند دیگر سهامداران فعال در بازار سرمایه مشمول قانون سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر لزوم سجامی شدن و دریافت کد بورسی توسط تمامی سهامداران مشغول در این بازار خواهند شد. 

همچنین سود حاصل از فعالیت های این سهامداران در بازار سرمایه پس از ثبت نام در سامانه سجام و ارائه اطلاعات مورد نیاز برای انجام این کار از طریق شماره شبا حساب بانکی ثبت شده توسط دارنده حساب در زمان ثبت نام سجام برای او واریز می شود. با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد تمامی سهامدارانی که مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت خود برگزیده اند ملزم به ثبت نام در سامانه سجام می باشند.

بیشتر بخوانید: پرداخت سود سهام از طریق سجام


نحوه واریز سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام برای سهامداران غیر مستقیم
افرادی که مدیریت غیر مستقیم را برای سهام عدالت خود پذیرفته اند در واقع می توان گفت که مدیریت سهام عدالت خود را به دولت واگذار کرده اند و دولت موظف به انجام معاملات بر روی این سهم و دریافت سود از این طریق می باشد. با توجه به اینکه دولت وظیفه مدیریت سهام عدالت این افراد را به صندوق سرمایه گذاری استانی مربوط به هر استان واگذار کرده است لذا این شرکت ها موظف به پرداخت مبلغی با عنوان سود سالیانه سهام عدالت برای دارندگان آن می باشند.

از آنجایی که صندوق سهام عدالت از تعداد زیادی سهام شرکت های مختلف تشکیل شده است که تعدادی از این شرکت ها سجامی می باشند لذا تنها راه پرداخت سود حاصل از معامله سهام آن ها در سهام عدالت و از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی استفاده از کد شبا بانکی ثبت شده توسط دارندگان سهام عدالت در هنگام ثبت نام در این سامانه و دریافت کد بورسی می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سود سهام عدالت سامانه سجام​ در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سود سهام عدالت سامانه سجام​ پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: ثبت نام سهام عدالت 99




سوالات متداول


1- دلایل الزامی بودن ثبت نام در سامانه سجام به چه صورت است ؟
یکی از دلایل اصلی دولت برای سجامی شدن و دریافت کد بورسی توسط همه سهامداران عدالت استفاده از کد شبا بانکی ارائه شده توسط این افراد برای واریز سود سهام برای آن ها می باشد که در متن مقاله توضیح داده شده است


2- نحوه واریز سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام برای سهامداران مستقیم به چه صورت است؟
سود حاصل از فعالیت های این سهامداران در بازار سرمایه پس از ثبت نام در سامانه سجام برای انجام این کار از طریق شماره شبا حساب بانکی ثبت شده برای او واریز می شود که در متن مقاله توضیح داده شده است


3- نحوه واریز سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام برای سهامداران غیر مستقیم به چه صورت است ؟
این افرادی مدیریت سهام عدالت خود را به دولت واگذار کرده اند و دولت موظف به انجام معاملات بر روی این سهم و دریافت سود از این طریق می باشد که در متن مقاله توضیح داده شده است

منبع : سامانه سجام سود سهام عدالت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Q9wL
نظرتان را بنویسید