اعتبار مدرک دانشگاه شبانه

اعتبار مدرک دانشگاه شبانه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانشگاه های شبانه زیر مجموعه ای از دانشگاه های دولتی روزانه می باشند که تنها تفاوت این دو دانشگاه با هم، شهریه دریافتی از دانشجو در هر ترم تحصیلی شبانه می باشد. بنابراین مدارک دانشگاه های نوبت دوم یا همان شبانه دارای اعتبار از سوی وزارت علوم می باشد.




دانشگاه شبانه زیر مجموعه ای از دانشگاه های دولتی محسوب می شود، با این تفاوت که برای تحصیل دانشجویان از آن ها شهریه دریافت می کند. بنابراین، شاید برای بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری که رتبه بالایی را کسب نکرده اند، انتخاب دانشگاه شبانه گزینه خوبی باشد.

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن داوطلبان انتخاب رشته کنکور سراسری را درگیر کند، میزان اعتبار مدرک دانشگاه شبانه است؛ آیا اصلا مدرک دانشگاه شبانه معتبر است؟ در ادامه مقاله قصد داریم میزان اعتبار مدرک دانشگاه شبانه را برای ورود به بازار کار و یا ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور بررسی کنیم.



اعتبار مدرک دانشگاه شبانه
همه دانش آموزان برای ورود به دانشگاه و انتخاب کد رشته های دانشگاه سراسری یک هدف مشخصی را دارند و باید در همه مراحل زندگی خود از جمله انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه در راستای هدف خود پیش بروند. بنابراین، بسیار مهم است که داوطلبان کنکور سراسری در رابطه با تمامی دانشگاه ها اطلاعات داشته باشند و با اطلاعات کامل در کنکور سراسری انتخاب رشته کنند.



دانشگاه شبانه یا نوبت دوم یکی از زیر مجموعه های دانشگاه های روزانه است که برای تحصیل از دانشجویان شهریه دریافت می کند و تفاوت اصلی دانشگاه شبانه و روزانه در شهریه دانشگاه شبانه می باشد.



شاید بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری، قصد داشته باشند که در انتخاب رشته خود دانشگاه شبانه را انتخاب کنند؛ اما در رابطه با اعتبار مدرک دانشگاه شبانه ابهام داشته باشند. در ادامه قصد داریم بررسی دقیق تری از میزان اعتبار مدرک دانشگاه شبانه داشته باشیم.



1اعتبار مدرک شبانه



اولین و مهم ترین سوالی که ممکن است ذهن داوطلبان انتخاب رشته کنکور را درگیر کرده باشد این است که آیا مدرک دانشگاه شبانه معتبر است؟



در پاسخ به این سوال باید ابتدا توضیح دهیم که دانشگاه های شبانه، همان دانشگاه های دولتی هستند که فقط برای تحصیل دانشجویان از آن ها شهریه دریافت می کنند. بنابراین، همانطور که دانشگاه های دولتی و روزانه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشند، دانشگاه های شبانه نیز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.



لذا به دلیل اینکه دانشگاه نوبت دوم مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، مدرک صادر شده از این دانشگاه نیز کاملا معتبر است؛ اما نکته ای که باید در نظر داشت این است که رنک علمی هر دانشگاه می تواند در درجه اعتبار مدرک دانشگاه موثر باشد. پس اگر رنک علمی دانشگاه شبانه بسیار بالا باشد، بدیهی است که اعتبار مدرک آن نیز بسیار بالا است.



2اعتبار مدرک شبانه برای ادامه تحصیل



یکی از سوالاتی که برای داوطلبان وجود دارد در رابطه با ادامه تحصیل با مدرک دانشگاه شبانه است؛ آیا اعتبار مدرک دانشگاه شبانه به میزانی هست که بتوانیم در آینده با آن ادامه تحصیل بدهیم.



هر مدرکی که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد، دارای اعتبار است و هر مدرکی که دارای اعتبار باشد، می تواند برای ادامه تحصیل افراد مورد استفاده قرار گیرد. لذا با توجه به اینکه مدرک دانشگاه شبانه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و دارای اعتبار است، می تواند برای ادامه تحصیل در داخل از کشور مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، دانشجویان با مدرک دانشگاه شبانه می توانند به راحتی در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری شرکت کنند و ادامه تحصیل بدهند.



3اعتبار مدرک شبانه برای تحصیل در خارج



شاید بعضی از داوطلبان کنکور سراسری با هدف دریافت پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور در مقاطع بالاتر، قصد انتخاب رشته را داشته باشند. به همین خاطر، بسیار مهم است که اعتبار مدرک دانشگاه آن ها به میزانی باشد که بتوانند با کمک آن در دانشگاه های خارجی ادامه تحصیل بدهند. حال، آیا مدرک دانشگاه شبانه می تواند برای ادامه تحصیل در خارج از کشور مناسب باشد.



به طور کلی اعزام به خارج از کشور برای تحصیل، به عوامل مختلفی بستگی دارد که تنها یکی از آن ها، مدرک دانشگاهی می باشد. مدرک دانشگاه شبانه، یکی از معتبرترین مدرک های دانشگاهی است؛ چرا که این مدرک دقیقا مانند مدرک دانشگاه های روزانه می باشد و به میزان مدرک دانشگاه های روزانه اعتبار دارد؛ اما درجه اعتبار مدرک دانشگاه شبانه بستگی به رنک علمی آن دانشگاه دارد.



موضوع دیگری که افراد باید به آن توجه داشته باشند، این است که رنک علمی دانشجو و رزومه آن بسیار در اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور، موثر است. بنابراین، داشتن یک مدرک دانشگاه شبانه، نگارش رزومه عالی و رنک علمی خوب می تواند به شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی کمک کند.



4اعتبار مدرک شبانه در بازار کار



به غیر از ادامه تحصیل در دانشگاه های داخلی و خارجی، شاید بعضی از داوطلبان قصد دریافت مدرک دانشگاهی و ورود به بازار کار را داشته باشند. برای این دسته از داوطلبان اعتبار مدرک دانشگاهی بسیار مهم است. حال سوالی که برای ما پیش می آید این است که آیا می توان با مدرک دانشگاه شبانه به بازار کار وارد شد؟



پاسخ به این سوال مثبت است؛ چرا که امکان اشتغال به کار با هر مدرک تحصیلی مورد تایید وزارت علوم وجود دارد؛ اما نکته ای که باید داوطلبان به آن دقت داشته باشند، این است که شرایط بازار کار، نوع رشته انتخابی شما، رنک علمی شما، معدل شما و ... همگی می توانند برای ورود شما به بازار کار تاثیرگذار باشند.



لازم به ذکر است که شرایط پذیرش فارغ التحصیلان دانشگاه ها برای استخدام در ارگان های مختلف متفاوت است؛ اما معمولا برای پذیرش داوطلبان، شرط معدل وجود دارد. به طور کلی مدرک دانشگاه شبانه، همانند مدرک دانشگاه روزانه دارای اعتبار بسیار بالایی است. مخصوصا، اگر مدرک دانشگاه شبانه از دانشگاه های معتبر داخلی گرفته شود، اعتبار بسیار بالایی خواهد داشت.



بیشتر بخوانید: اعتبار مدرک روزانه





تفاوت مدرک دانشگاه شبانه با سایر دانشگاه های سراسری
تحصیل در یکی از معتبرترین دانشگاه های داخل کشور، اگرچه کمی سخت است، ولی می تواند خیال دانشجویان را از اعتبار مدرک دانشگاه راحت کند. دانشگاه های سراسری یکی از معتبرترین دانشگاه های سراسر کشور هستند که مدارک آن ها از طریق سایت استعلام مدرک تحصیلی قابل پیگیری بوده و در سه دوره روزانه، شبانه و پردیس خودگردان، دانشجو پذیرش می کنند. هر سه مدارک اخذ شده از این سه دوره دانشگاه های سراسری مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.



اما شاید برای بعضی از دانشجویان و داوطلبان انتخاب رشته کنکور سراسری این سوال پیش بیاید که تفاوت مدرک دانشگاه شبانه با مدرک دانشگاه پردیس خودگردان یا روزانه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید ذکر کرد که دانشگاه های شبانه، زیر مجموعه ای از دانشگاه های روزانه می باشند. در واقع، دانشگاه شبانه و دانشگاه روزانه یکسان هستند و تنها تفاوتی که میان دانشگاه روزانه و شبانه وجود دارد، این است که در دانشگاه شبانه از دانشجویان در هر ترم، شهریه دریافت می شود، در صورتی که دانشگاه های روزانه کاملا رایگان می باشند.







سوالی که معمولا برای دانشجویان پیش می آید، این است که آیا در مدرک دانشگاه شبانه یا نوبت دوم عنوان دانشگاه شبانه درج می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طبق اطلاعیه های موجود، هیچ عنوانی که نشان دهنده این باشد که فرد در دانشگاه شبانه تحصیل کرده است، در مدرک دانشگاه شبانه درج نمی شود. لذا مدرک دانشگاه شبانه با دوره روزانه همان دانشگاه برابر است.



بیشتر بخوانید: اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی









به غیر از مواردی که ذکر شد، رنک علمی دانشگاه بسیار در اعتبار مدرک دانشگاه نوبت دوم مهم است. لازم به ذکر است که هر  دانشگاه دولتی و یا غیر دولتی، دارای رنک علمی متفاوتی است. همچنین، رنک علمی هر دانشگاه در هر رشته متفاوت می باشد. پس هر چه که رنک علمی دانشگاه در رشته مورد نظر دانشجو بالاتر باشد، درجه اعتبار مدرک آن هم بسیار بالاتر می رود.



تمامی موارد ذکر شده در رابطه با تفاوت مدرک دانشگاه شبانه با دیگر مدرک ها مانند مدرک دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و ... می تواند به داوطلبان کنکور سراسری برای داشتن یک انتخاب رشته خوب کمک کند.



داوطلبان باید به نوع رشته انتخابی خود و رنک علمی دانشگاه در آن رشته دقت کنند تا بهترین دانشگاه را با اعتبار مدرک خوب، انتخاب نمایند. در نهایت، داوطلبان انتخاب رشته کنکور سراسری باید بدانند که داشتن یک معدل خوب در یک دانشگاه با رنک علمی متوسط می تواند به آن ها برای ورود به بازار کرد و یا حتی خروج از کشور برای ادامه تحصیل کمک کننده باشد.



کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص اعتبار مدرک های تحصیلی دانشگاه شبانه را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هوا راهنمایی نمایند. همچنین با عضویت در کانال تلگرامی و اینستاگرامی هیوا می تواند از آخرین اخبار این حوزه مطلع شوید.

در ادامه بخوانید: اعتبار مدرک ارشد فراگیر









سوالات متداول


1- میزان اعتبار مدرک دانشگاه های شبانه چقدر است ؟
مطابق متن مقاله، دانشگاه های شبانه مورد تایید وزارت علوم بوده و توسط دانشگاه های دولتی اداره می شوند. بنابراین از اعتبار بالایی برخوردار هستند.




2- آیا مدرک شبانه برای ورود به بازار کار معتبر است ؟
بله، مطابق توضیحات متن مقاله، مدرک دانشگاه های شبانه یا همان نوبت دوم دارای اعتبار برای ادامه تحصیل، خروج از کشور و پیدا کردن شغل می باشد.




3- نحوه استعلام مدارک دانشگاه شبانه چگونه است ؟
برای استعلام مدارک دانشگاهی می بایست به سامانه استعلام مدارک تحصیلی که در متن مقاله ارائه شده است مراجعه نمایید.

منبع : اعتبار مدرک دانشگاه شبانه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J0mv
نظرتان را بنویسید