مدت اعتبار حکم طلاق

مدت اعتبار حکم طلاق
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی مدت اعتبار حکم طلاق می پردازیم . 

 

 

وقتی زن و شوهری تصمیم به جدایی و پایان دادن به زندگی مشترک خود می کنند باید طلاق خود را ثبت قانونی کنند تا اعتبار داشته باشد در واقع همانطور که برای ثبت ازدواج دائم شرایطی پیش بینی شده است که اگر طی نشود با مجازات همراه خواهد بود برای ثبت طلاق نیز تشریفاتی در قانون مشخص شده است که تنها در صورت رعایت آنها می توان گفت که ثبت طلاق قانونی صورت گرفته است . البته امروزه برای ثبت طلاق مراحل ویژه ای در نظر گرفته شده است که هدف اصلی آن کاهش میزان آمار طلاق است تا بتوان به طرق مختلف همسران را از اتخاذ تصمیم عجولانه بر حذر داشت یکی از این مراحل ثبت درخواست طلاق در سامانه تصمیم طلاق است . در هر حال در صورتی که تمام مراحل طلاق به درستی طی شود دادگاه حکم طلاق صادر خواهد کرد اما این حکم مدت مشخصی دارد و باید در این مدت محدود طلاق ثبت شود . از این رو در راستای اطلاع زوجین محترم از این مدت ، در این مقاله به بررسی مدت اعتبار حکم طلاق می پردازیم . 



 

مدت اعتبار حکم طلاق

طبق قانون بعد از اینکه حکم طلاق صادر شد ، طرفین باید برای ثبت آن به دفترخانه مراجعه کنند و طلاق خود را ثبت قانونی نمایند ، قانون برای ثبت طلاق به این روش مدت محدودی در نظر گرفته است و مقرر کرده که : " در مورد حکم طلاق ، اجرای صیغه و ثبت آن حسب مورد منوط به انقضای مهلت فرجام خواهی یا ابلاغ رای فرجامی است " . این موضوع در ماده 32 قانون حمایت خانواده مقرر شده است و در ماده 33 همین قانون آمده است که : " مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی است . هرگاه حکم طلاق از سوی زوجه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم شود ، در صورتی که زوج ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود ، سردفتر به زوجین ابلاغ می کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند . در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه ، صیغه طلاق جاری و ثبت می شود و مراتب به زوج ابلاغ می گردد . در صورت اعلام عذر از سوی زوج ، یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از طرفین دعوت به‌عمل می آید " .  در تبصره همین ماده نیز آمده است که : " دادگاه صادر کننده حکم طلاق باید در رای صادر شده بر نمایندگی سردفتر در اجرای صیغه طلاق در صورت امتناع زوج تصریح کند " . 

با توجه به این مواد قانونی می توان چنین استباط کرد که با توجه به اینکه حکم طلاق بعد از درخواست خانم برای طلاق ، صادر می شود ، خانم باید حکم طلاق را ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ رای فرجانی یا انقضای مهلت فرجام خواهی به دفتر رسمی ازدواج و طلاق ببرد ، بعد از اینکه خانم اجازه طلاق از طرف دادگاه را به دفتردار ارائه داد ، دفتردار به زوج اطلاع می دهد که ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ باید برای ثبت طلاق در دفترخانه حاضر باشد ، در صورتی که در این مدت زوجین در دفترخانه حاضر نشوند ، سردفتر مجددا به طرفین ابلاغ می کند که برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن حضور پیدا کنند . بعد از این اگر باز هم آقا از حضور در دفترخانه امتناع کرد و عذر موجهی هم برای این عدم حضور نداشته باشد و یا در صورتی که حاضر شود اما از خواندن صیغه طلاق خودداری کند ، صیغه طلاق بدون او جاری می شود و ثبت شدن آن به اطلاع مرد می رسد . اما در صورتی که آقا برای عدم حضور خود عذر موجهی داشته باشد ، ثبت طلاق را می توان به نوبتی دیگر موکول کرد . 

 

تفاوت مدت اعتبار حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش

مدت اعتبار حکم طلاق همانطور که گفته شد 6 ماه پس از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی است در حالی که مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش 3 ماه از تاریخ ابلاغ  آن است . 

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدت اعتبار حکم طلاق در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت اعتبار حکم طلاق پاسخ دهند .

منبع : مدت اعتبار حکم طلاق

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4AY0
نظرتان را بنویسید