وظایف سرپرست کودک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله  به بررسی سرپرستی کودک و تکالیف سرپرست کودک بر اساس قانون خواهیم پرداخت .





در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست نوعی از قرابت یا خویشاوندی بین کودک و سرپرستان وی پیش بینی شده است که ناشی از فرزند خواندگی است . این وضعیت سبب به وجود آمدن آثار حقوقی میان طفل و سرپرست می شود و حقوق و تکالیفی را به عهده آنان قرار می دهد . در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که سرپرستان کودک چه تکالیف قانونی در مقابل کودک تحت سرپرستی خود دارند ؟ به همین دلیل ، ابتدا به بررسی سرپرستی کودک پرداخته و در ادامه تکالیف سرپرست کودک بر اساس قانون را مورد بررسی قرار می دهیم .




سرپرستی کودک چیست
تامین منافع مادی و معنوی کودکانی که فاقد سرپرست هستند ، همواره به عنوان موضوعی مهم مدنظر قانونگذار قرار داشته است . به همین دلیل ، در سال 1392 قانونی تحت عنوان قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست تصوب شد تا وضعیت فرزندخواندگی و احکام و آثار آن را معین نماید . در این قانون ، کسانی که قصد به عهده گرفتن سرپرستی کودک را دارند ، باید شرایط آن را داشته باشند و به سازمان بهزیستی تقاضا دهند . علاوه بر این ، کودک تحت سرپرستی هم باید حایز شرایط قانونی باشند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط سرپرست کودک و شرایط کودکان تحت سرپرستی کلیک کنید .



تکالیف سرپرست کودک
بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ، سرپرستان کودک باید تکالیفی را در قبال کودکان تحت سرپرستی انجام دهند . بر اساس ماده 17 این قانون ، تکالیف سرپرست نسبت به کودک یا نوجوان از لحاظ نگهداری ، تربیت و نفقه و احترام ، نظیر تکالیف والدین نسبت به اولاد است . بنابراین ، نگاهداری و تربیت اطفال و نوجوانان تحت سرپرستی با سرپرستان وی می باشد و پرداخت نفقه به کودک تحت سرپرستی همچون فرزندان طبیعی لازم و ضروری است . البته بر اساس همین ماده ، کودک یا نوجوان تحت سرپرستی نیز مکلف است نسبت به سرپرست خود احترام متناسب با شان وی را رعایت نماید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تکالیف سرپرست کودک به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تکالیف سرپرست کودک پاسخ دهند .

منبع : وظایف سرپرست کودک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Bwwo
نظرتان را بنویسید