تفاوت ui با ux چیست | وظایف طراح ui و طراح ux چیست؟

تفاوت ui با ux چیست | وظایف طراح ui و طراح ux چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
shahang babaei

در این مقاله به تفاوت بین ui و ux یا تفاوت طراحی رابط و طراحی تجربه کاربری پرداخته ایم و وظایف طراح رابط و طراح تجربه کاربری را به وضوح توضیح داده ایم. حالا بیایید با هم برویم تا تفاوت بین ui و ux را بفهمیم. اصطلاحات خاصی در طراحی وب سایت استفاده می شود که گاهی برای افراد مبتدی یا غیر حرفه ای ناآشنا است. اینها عبارتند از طراحی UI و طراحی UX که هر کدام معنای متفاوتی دارند. UX مخفف طراحی تجربه کاربری است و در مفهوم تجربه کاربر و احساسات هنگام مشاهده صفحات وب استفاده می شود. اصطلاح UI نیز مخفف عبارت User Interface Design است و به بخشی از طراحی وب سایت اطلاق می شود که کاربر هنگام مشاهده وب سایت می تواند آن را ببیند. در واقع جایی که محصول و مفاهیم UI و UX چیست و چه تفاوتی دارند؟ کاربر وجود دارد باید به دو مفهوم طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری بپردازد. جالب است بدانید در کسب و کارهای کوچک، طراحی تجربه کاربری به عهده یک نفر و طراحی رابط کاربری بر عهده شخص دیگری است. چون اینا خیلی فرق دارن! برای تعریف تفاوت بین این دو اصطلاح و ui و ux و در واقع برای تعریف همه چیز در مورد ui و ux به اطلاعات بیشتری نیاز است که در زیر به اختصار بررسی خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
طراحی تجربه کاربری UX چیست؟
طراحی رابط کاربری چیست؟
UX چیست؟
به طور خلاصه UX مخفف User Experience و به معنای تجربه کاربری است. طراحان تجربه کاربری سعی در بهبود تجربه کاربری از کار با یک سایت، محصول یا خدمات دارند. UX به رفتار، احساسات و حالات کاربران اشاره دارد که هنگام استفاده از یک سیستم یا محصول خاص رخ می دهد. تجربه کاربری می تواند شامل تمام احساسات، باورها، مزایا، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتار و ظاهر قبل از زمان استفاده، در طول استفاده از سایت و بعد از آن باشد. بنابراین یکی از وظایف مهم طراح سایت در حین طراحی ایجاد محیطی زیبا برای کاربر است. به طوری که توجه ویژه ای به احساسات و عواطف کاربر می شود. سایت باید به گونه ای طراحی شود که احساسات کاربر را درگیر کند.
مسئولیت های یک طراح UX
طراحی UX بسیار مهم است و به عنوان یک پایه اساسی توسعه محصول در نظر گرفته می شود با این حال، از آنجایی که UX یک مقوله جدید است، نقش آن چندان روشن نیست حتی برخی بین طراحی تجربه کاربری و طراحی وب سایت تفاوتی قائل نمی شوند و هر دو را یکسان می دانند.
از دیدگاه طراحی تجربه کاربری، یک طراح وب سایت فقط طراحی یک محیط زیبا برای سایت نیست. یک طراح تجربه کاربری احساسات و عواطف کاربر را درک می کند و بر این اساس سایت را به گونه ای طراحی می کند که کاربر با آن ارتباط عاطفی برقرار کند. اگر یک طراح تجربه کاربری کار خود را به خوبی انجام دهد، می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر کسب و کار شما داشته باشد.
قبل از پیشرفت فناوری دیجیتال امروزه، طراحی به معنای طراحی گرافیکی بود که فقط بر ظاهر محصول تمرکز داشت. اما اکنون که شاهد پیشرفت فناوری دیجیتال هستیم، انتظارات ما از تعامل دیجیتال تغییر کرده و احساسی که محصول در کاربر ایجاد می کند برای ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین، وظیفه طراح تجربه کاربری را می توان در این جمله خلاصه کرد: شناسایی تجربه ای که ایجاد می شود.
UI چیست؟
از طرفی UI مخفف user interface و به معنای رابط کاربری است. طراحی رابط کاربری طراحی قسمت هایی از یک محصول دیجیتال است که کاربران می بینند و استفاده می کنند. یک طراح رابط کاربری در واقع به طرح های گرافیکی و پیاده سازی این طرح ها در سایت می پردازد.
UI اثرات تعاملی یک وب سایت بر روی کاربران است. هدف از این تأثیر، کسب اجازه برای تأثیر مثبت و مطلوب بر آنها است. وقتی صحبت از طراحی UI می شود، به معنای توجه به نحوه ارائه محصولات است. به این معنا که صفحات باید طوری طراحی شوند که اهداف UX را برآورده کنند. به همین دلیل از تصاویر، متون، ماژول ها، جداول، فیلم ها و رنگ ها به صورت حرفه ای در طراحی UI استفاده می شود. در ادامه به تفاوت بین UI و ux خواهیم پرداخت.
وظایف طراح رابط کاربری
حال به وظایف یک رابط کاربری یا طراح رابط کاربری می رسیم. طراح رابط کاربری نقشه ای از ساختار کلی سایت ایجاد می کند. یک طراح UI سایتی را با توجه به نیازهای یک برند یا کسب و کار طراحی می کند.
با قرار دادن دقیق رنگ ها، فونت ها و عناصر صفحه مانند تصاویر به این هدف دست می یابد. یک طراح UI ابتدا نمایش صفحه نمایش تمام اطلاعات را در یک صفحه یا در یک نرم افزار سفارشی پیاده سازی می کند و سپس آن را به کدنویس یا توسعه دهنده وب و برنامه ارتباط می دهد.
به عنوان یک طراح UX، نقش یک طراح رابط کاربری به اینجا ختم نمی شود و او باید دائماً فرصت های شغلی خود را بهبود بخشد و تغییرات جدید را با توجه به نیازها و مهارت های فنی و ارتباطات دنیا در بازار رقابتی وارد کند. همچنین، طراح رابط کاربری باید کاری کند که کاربر بیشتر از قبل صفحه را مشاهده کند.
از آنجایی که طراح UI باید صفحات مختلفی را طراحی کند، مهمترین نیاز او استفاده از برنامه های گرافیکی مانند Adobe XD، Figma، Sketch و غیره است. آشنایی با روانشناسی رنگ و درک مناسب از محیط طراحی از نقاط قوت یک طراح رابط کاربری محسوب می شود. تا اینجا سعی کردیم برای کسانی که با این اصطلاحات استفاده شده در طراحی وب سایت یا اپلیکیشن آشنایی ندارند به وضوح توضیح دهیم که تفاوت طراحان رابط کاربری و ux را درک کنند.
تفاوت بین UX و UI Designer
برای تفاوت، طراح تجربه کاربر، فرآیند تعامل مشتری با محصولات و خدمات را مدیریت و برنامه ریزی می کند. در نظر می گیرد که کاربر چرا و تحت چه شرایطی از این محصول (موقعیت) استفاده می کند، پس از ورود به وب سایت یا برنامه باید به کجا منتقل شود، چه چیزی به او نشان داده می شود و اهداف ما از ورود کاربر به وب سایت ما چیست. او (به عنوان مثال: می خواهیم او در وب سایت ما ثبت نام کند، ایمیل خود را بخرد یا به ما بدهد و غیره.
طراح تجربه کاربری بر اساس این نیازها پیشنهادات و درخواست هایی را ارائه می کند. به عنوان مثال، می گوید باید یک کادر جستجو در صفحه اول وجود داشته باشد، یا یک دکمه ذخیره در پایین صفحه و غیره. برخی از نیازها باید توسط تیم فروش، پشتیبانی یا سایر بخش ها برآورده شود و برخی نیز به تیم طراحی سایت واگذار شود. طراح.
رابط کاربری بدون شک تنها بخش کوچکی از UX است. با این حال، حتی پس از اتمام طراحی، طراح تجربه کاربر به طور مداوم رفتار کاربر و روش‌های بهبود تجربه مدیریت محصول کاربر را بررسی می‌کند و این بررسی‌ها با به‌روزرسانی‌های بعدی، رابط کاربری را بهبود می‌بخشد.
همانطور که گفته شد، مفاهیم طراحی UX و UI مشابه و تا حدودی برای مخاطب گیج کننده است. اما حقیقت این است که این دو فعالیت متفاوت هستند.
سه تفاوت اصلی بین طراحان UX و UI:
1- هدف از UX ایجاد یک محصول و رسیدن به یک هدف خاص است، در حالی که هدف رابط کاربری کیفیت تعامل کاربر با محصول است. در واقع، UI برای رسیدن به هدف UKS تلاش می کند.
2- طراحی UI جنبه هنری دارد زیرا به جلوه های هنری می پردازد. کار شما طراحی محصول با هدف رابط کاربری است. رابط کاربری بر محصول نهایی که کاربر نهایی می بیند، می شنود، لمس می کند و احساس می کند، تأثیر می گذارد. اما طراحی UX جنبه اجتماعی دارد زیرا به شکل تحقیقات بازار و ارتباط با مشتریان برای درک نیازهای آنها انجام می شود.
3- UX کلی است زیرا بر مدیریت و تحلیل پروژه تمرکز دارد و در این زمینه به تفکر عملیاتی، توسعه و ارائه اشاره دارد. با این حال، طراحی UI انعطاف پذیرتر است و ویژگی های فنی دارد. کاربر باید عناصر طراحی را برای محصول نهایی ایجاد کند.
در خاتمه، باید گفت که هم UX و هم UI برای توسعه و ارائه محصول ضروری هستند و موضوعاتی نیستند که بتوان آنها را بی اهمیت یا بی اهمیت تلقی کرد. اگر مشتری تجربه خوبی در سایت شما داشته باشد، باعث افزایش درآمد شما می شود، بنابراین با سرمایه گذاری در UX و UI، روی محصول یا خدمات خود سرمایه گذاری می کنید.
مشتری برای محصول یا خدمات شما پول خرج می کند. بنابراین او باید آنچه را که برای این هزینه انتظار دارد به دست آورد. اگر محصول یا خدمات شما پاداشی را که مشتریان به دنبال آن هستند ارائه نمی کند، آنها قطعاً به سراغ فروشنده دیگری خواهند رفت که نیازهای آنها را برآورده کند.
امروزه طراحانی هستند که تجربه UX و UI را با هم دارند و این طراحان هر دو نقش را برای پیاده سازی قالب های وب سایت بر عهده می گیرند و البته معمولا دستمزد آنها از طراحان متخصص بیشتر است. البته این دو ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و البته ما معتقدیم که نمی توان بدون دانش در هر دو زمینه متخصص طراحی بود و برای اهداف بزرگتر یعنی جذب کاربران به محصولات خود و انتقال اطلاعات با هم ترکیب می شوند. . نظر شما مال آنهاست البته، شما می توانید وب سایتی داشته باشید که ظاهر بسیار خاص و شگفت انگیزی داشته باشد، اما عملکرد بسیار ضعیفی داشته باشد که به آن UX بد و رابط کاربری خوب می گویند و برعکس، می توانید وب سایتی داشته باشید که ظاهر و احساس بدی داشته باشد. اما باید برای کاربر که این UX خوب و رابط کاربری بد نامیده است بسیار خوشایند باشد. بنابراین برای اینکه طراحی اثربخشی لازم را داشته باشد باید UI و UX با هم در نظر گرفته شود و طراحی وب سایت توسط دسته های مختلف کاربران پس از طراحی قالب طراحی شده تست شود.
به هر حال می دانید که طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری دو کار بسیار مهم برای افزایش مشتری و کسب درآمد از وب سایت یا اپلیکیشن شما هستند که به هیچ وجه نباید آنها را دست کم گرفت. برای داشتن یک وب سایت خوب قطعا به یک UI و ux حرفه ای نیاز دارید. موضوع مهمی که در این مقاله سعی کردیم به وضوح توضیح دهیم، تفاوت بین ui و ux بود. منتظر نظرات شما هستیم.

نظرتان را بنویسید