هیات نظارت حدود صلاحیت و وظایف آن

هیات نظارت حدود صلاحیت و وظایف آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

قانونگذار برای حل اختلافات ثبتی مرجعی را تحت عنوان هیات نظارت ثبتی در قانون ثبت اسناد و املاک پیش بینی کرده است این هیات برای رسیدگی به اختلافات و اشتباهات حاصله در امور مربوطه به ثبت املاک و ثبت اسناد و تشخیص وقوع و مؤثر بودن اشتباه و رفع اختلاف ‌و اخذ تصمیم لازم هیأت نظارت در اداره کل ثبت تشکیل می‌شود . 

 

 

برای برقراری نظم و عدالت در جامعه قانونگذار قوانین متعددی را تدوین می کند که یکی از آن قوانین قانون ثبت اسناد و املاک کشور است که همانطور که از عنوان آن مشخص است قوانین و مقرراتی است که در زمان ثبت اسناد و املاک میان افراد و معاملات آنان حاکم است . برای رسیدگی به امور جریان ثبت اسناد هیات برای نظارت پیش بینی شده است که به آن هیات نظارت ثبت گفته می شود . که در ماده 6 قانون ثبت اسناد و املاک کشور به این هیات اشاره شده است . هیات نظارت بر طبق قانون دارای وظایفی است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی هیات نظارت ثبت و حدود صلاحیت و وظایف هیات نظارت ثبتی می پردازیم .



 

هیات نظارت ثبت چیست ؟

برای پاسخ به این سوال که هیات نظارت ثبت چیست باید گفت بر طبق قانون ثبت هیاتی است که  تشکیل شده از معاون کل ثبت و رییس اداره امور املاک و یک نفر از اعضاء اداره کل ثبت به تشخیص وزیر عدلیه .
بر طبق ماده 6 اصلاحی قانون ثبت این هیات نظارت ثبتی برای رسیدگی به اختلافات و اشتباهات حاصله در امور مربوطه به ثبت املاک و ثبت اسناد و تشخیص وقوع و مؤثر بودن اشتباه و رفع اختلاف ‌و اخذ تصمیم مقتضی تشکیل شده است که البته علاوه بر هیات نظارت هیأتی به عنوان شورای عالی ثبت نیز در اداره کل ثبت تشکیل می‌شود .

 

 

صلاحیت و وظایف هیات نظارت

منظور از صلاحیت و وظایف در واقع بدین معناست که زمانی که هیات نظارت ثبتی در اداره کل ثبت تشکیل می‌شود در واقع تشکیل شده است که بیان کننده وظایف و صلاحیت های آن است و به طور کلی می توان گفت در مسائل و اختلافات ثبتی هر گاه اشتباه از سوی خود تقاضا کننده ثبت ناشی شده باشدرسیدگی به آن در صلاحیت این هیات است .
همچنین هرگاه ‌اشتباه از عملیات مأمورین ثبت ناشی شده باشد آن اشتباه باید بعد از اتمام عملیات تحدید حدود هر ناحیه به وسیله اعلان اصلاحی تصحیح شود در ‌این صورت معترض می تواند برای اعتراض به هیات نظارت مراجعه نماید تا هیات به بررسی موضوع بپردازد که آیا اشتباهی صورت گرته و تاثیر آن به چه میزان است . رأی هیأت نظارت ثبت اسناد و املاک قاطع است .

 

 

 

حدود صلاحیت و وظایف هیات نظارت

حدود صلاحیت و وظایف هیات نظارت هر گاه بر طبق قانون ثبت اسناد و املاک کشور عبارتند از :

الف ) اگر در اجرای عملیات مقدماتی ثبت از جهت پذیرفتن تقاضای ثبت اختلافی بین اشخاص و اداره ثبت ایجاد شود و یا اشتباهی تولید گردد و ‌یا در تصرف اشخاص تزاحم و تعارضی باشد رسیدگی به آن از صلاحیت شورای عالی ثبت خواهد بود . که به تقاضای مدیر کل ثبت‌ رسیدگی و اظهار نظر خواهد کرد .

ب ) رسیدگی به سایر اشتباهات و اختلافاتی که در جریان عملیات ثبت املاک به وجود بیاید نیز بر طبق این قانون در صلاحیت هیأت نظارت مذکور در ماده 6 خواهد بود .

ج ) در موارد صلاحیت هیات نظارت تشخیص وقوع اشتباه و مؤثر بودن آن با خود هیأت خواهد بود و رأی و تصمیم آن قطعی است ‌بدون آنکه در رسیدگی به اعتراضات به ثبت در محاکم تأثیری داشته باشد .

د ) هر گاه تشخیص صلاحیت یکی از دو هیأت مورد تردید اداره کل ثبت باشد و یا پس از ارجاع به هیأت نظارت هیأت مذکور خود را صالح نداند‌ موضوع در شورای عالی ثبت طرح و رأی این هیأت در تشخیص صلاحیت قاطع است .

ه ) هر گاه شورای عالی ثبت یا هیأت نظارت تشخیص دادند که در جریان ثبت املاک اشتباه مؤثری واقع شده عملیاتی که در نتیجه آن اشتباه و یا بعد از ‌آن به عمل آمده و یا اشتباه مربوط به آن بوده ابطال و جریان ثبت بر طبق مقررات این قانون تجدید یا تکمیل یا اصلاح می‌گردد .

ی ) هر گاه به تشخیص هیأت نظارت مقرر شود هر سه نوبت آگهی تجدید شود معترضین ‌حق اعتراض خواهند داشت و چنانچه مقرر شود فقط آگهی‌ های نوبت دوم و سوم یا نوبت سوم تجدید شود در این صورت از تاریخ نشر آخرین آگهی تا‌ پنجاه روز اشخاص حق اعتراض دارند .

ن ) چنانچه اشتباه از طرف خود درخواست‌ کننده ثبت ناشی شده باشد هزینه اقداماتی که برای جریان ثبت ملک به عمل می‌آید به عهده تقاضا کننده‌ ثبت است و چنانچه رأی یکی از دو هیأت ابطال کلیه عملیات ثبتی باشد جریان مجدد عملیات ثبت موقوف به تأدیه حق‌ الثبت جدید خواهد بود .

و ) رسیدگی هر یک از دو هیأت ( شورای عالی ثبت یا هیأت نظارت ) در اثر اشتباه یا اختلاف موقعی جایز و ممکن است که هنوز ملک در دفتر املاک به ثبت نرسیده باشد .

لازم به ذکر است که هریک از صلاحیت های بیان شده در فوق در ماده 25 قانون ثبت اسناد و املاک کشور نیز به عنوان صلاحیت هیات نظارت ثبت بیان شده است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هیات نظارت حدود صلاحیت و وظایف آن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هیات نظارت حدود صلاحیت و وظایف آن پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- هیات نظارت ثبت چیست ؟

هیاتی است که  تشکیل شده از معاون کل ثبت و رییس اداره امور املاک و یک نفر از اعضاء اداره کل ثبت به تشخیص وزیر عدلیه .در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .

 

2- هدف از تشکیل هیات نظارت ثبتی چیست ؟

هیات نظارت ثبتی برای رسیدگی به اختلافات و اشتباهات حاصله در امور مربوطه به ثبت املاک و ثبت اسناد و غیره تشکیل می گردد برای مطالعه جزئیات تکمیلی متن مقاله را مطالعه نمایید .   

 

3- در کدام قانون هیات نظارت ثبتی بیان شده است ؟ 

در ماده 6 قانون ثبت اسناد و املاک کشور به این هیات و وظایف و صلاحیت های آن بیان شده است در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .

منبع : هیات نظارت حدود صلاحیت و وظایف آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/10oP
نظرتان را بنویسید