نسب چیست و انواع آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله نسب چیست و انواع نسب را مورد بررسی قرار می دهیم . 





نسب ممکن است ناشی از نکاح یا بدون نکاح باشد . نسب ناشی از نکاح ، نوع معمول نسب است که تحت عنوان نسب مشروع شناخته می شود . نسب بدون نکاح گاهی ناشی از زنا و گاهی ناشی از شبهه یا اشتباه است و سرانجام ممکن است هیچ گونه رابطه جنسی متعارف بین زن و مرد وجود نداشته باشد و در نتیجه تلقیح مصنوعی فرزندی به دنیا بیاید که این نسب را می توان ناشی از تلقیح مصنوعی دانست . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی نسب و انواع آن بپردازیم . بنابراین ابتدا نسب چیست را بررسی نموده و سپس انواع نسب اعم از نسب مشروع ، نسب ناشی از شبهه ، نسب ناشی از تلقیح مصنوعی و نسب نامشروع را مورد بررسی قرار می دهیم . 




نسب چیست
نسب در لغت به معنای خویشاوندی و نژاد است و در اصطلاح حقوقی عبارت است از رابطه خویشاوندی بین دو نفر که یکی از نسل دیگری یا هر دو از نسل شخص ثالثی باشند . در قانون مدنی ، نسب تعریف نشده است . اما باب اول از کتاب هشتم قانون مدنی شامل مواد 1158 الی 1167 تحت عنوان " در نسب " به این موضوع اختصاص یافته است . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد اینکه نسب چیست ، در ادامه مباحث به توضیح پیرامون انواع نسب مطابق قانون می پردازیم .





نسب مشروع
نسب مشروع که به آن نسب قانونی نیز گفته می شود ، ناشی از نکاح یا ازدواج است . در حقوق ایران نسب هنگامی مشروع است که در زمان انعقاد نطفه طفل رابطه نکاح بین پدر و مادر وجود داشته باشد . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد نسب مشروع کلیک کنید .



نسب ناشی از شبهه
نسب ناشی از شبهه یا اشتباه نوعی از نسب است و زمانی که مردی با زنی نزدیکی کند به این تصور که بین آنها رابطه زوجیت وجود دارد ؛ حال آنکه چنین رابطه ای وجود نداشته باشد ، نسب فرزند آنها ناشی از شبهه است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نسب ناشی از شبهه کلیک کنید .

نسب ناشی از تلقیح مصنوعی
هر گاه زن و شوهر نتوانند به طریق عادی صاحب فرزند شوند ولی مرد عقیم نباشد ، ممکن است تلقیح مصنوعی با نطفه شوهر انجام شود که طفل متولد از آن ، ملحق به صاحب نطفه یا پدر خواهد بود . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد نسب ناشی از تلقیح مصنوعی کلیک کنید .



نسب ناشی از زنا
هرگاه در نتیجه رابطه نامشروع زن و مردی طفلی به دنیا بیاید ، نسب او ناشی از زنا است که به آن نسب نامشروع گفته می شود . در حقوق ایران نسب نامشروع به رسمیت شناخته نشده است و طفل ناشی از زنا به زناکار ملحق نمی شود . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد نسب نامشروع کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نسب و انواع آن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نسب و انواع آن پاسخ دهند .

منبع : نسب چیست و انواع آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Dyyk
مطلب بعدی
تخلیه ید چیست
نظرتان را بنویسید