شرایط طلاق خلع چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
طلاق خلع، طلاقی است که در آن زن از شوهر خود بیزار بوده و برای اینکه شوهر را راضی به اجرای صیغه طلاق نماید، مالی را به شوهر خود می بخشد، اعم از اینکه این مال خود مهریه بوده، معادل آن باشد، کمتر یا حتی بیشتر از مهریه. طلاق خلعی از نوع بائن می باشد. اما اگر زن نسبت به عوضی که برای طلاق به شوهر پرداخته رجوع کرده و آن را مرد مطالبه نماید، طلاق خلع به طلاق رجعی تبدیل گردیده و مرد نیز می تواند رجوع نماید.





قانون مدنی، طلاق را از جهات گوناگونی تقسیم بندی نموده که بر اساس یکی از این تقسیم بندی ها طلاق به طلاق رجعی و طلاق بائن  تقسیم گردیده و در کنار این دو طلاق دو مفهوم طلاق خلع و مبارات نیز مطرح می گردد. 

بر اساس قانون مدنی ، یکی از انواع طلاق، طلاق خلع می باشد که غالبا در کنار طلاق مبارات استفاده می شود . طلاق خلع به این معناست که زن به خاطر تنفری که از شوهر خود دارد ، حاضر می شود مالی را به او بخشیده تا بتواند شوهرش را راضی به طلاق و جدایی نماید . این نوع طلاق ، به لحاظ عرفی با عبارت " مهرم حلال و جانم آزاد " شناخته شده و قانون برای آن شرایطی را مقرر داشته که لزوما باید رعایت شود.

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به بررسی طلاق خلعی بپردازیم. با این توضیح که ابتدا به این سوال جواب می دهیم که طلاق خلع چیست. سپس، شرایط طلاق خلع و رجوع در طلاق خلع را بررسی خواهیم نمود.




طلاق خلع چیست
طلاق در قانون مدنی از جهات گوناگونی تقسیم بندی شده که بر اساس یکی از این تقسیم بندی ها به طلاق رجعی و طلاق بائن  تقسیم گردیده و در کنار این دو طلاق دو مفهوم طلاق خلع و مبارات نیز مطرح می گردد. ماده 1146 قانون مدنی در تعریف طلاق خلع مقرر داشته: " طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد ، در مقابل مالی که به وی می دهد ، طلاق بگیرد ؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد " . 

بنابراین در تعریف طلاق خلع می توان گفت که طلاق خلع، طلاقی است که در آن زن از شوهر خود بیزار بوده و برای اینکه شوهر را راضی به اجرای صیغه طلاق نماید، مالی را به شوهر خود می بخشد، اعم از اینکه این مال خود مهریه بوده، معادل آن باشد، کمتر یا حتی بیشتر از مهریه.

مفهوم دیگری که در کنار طلاق خلعی بسیار دیده می شود طلاق مبارات می باشد. طلاق خلع و مبارات دو قسم از اقسام طلاق بوده که شبیه یکدیگر می باشند، با این تفاوت که :

در طلاق مبارات، کراهت و بیزاری از هر دو طرف بوده، هم شوهر و هم زن از یکدیگر بیزار می باشند. در حالی که در طلاق خلع، بیزاری تنها از سوی زن می باشد.

در طلاق مبارات، مالی که زن به شوهر خود می دهد تا راضی به اجرای صیغه طلاق شود، نمی تواند بیشتر از مهریه باشد؛ در حالی که در طلاق خلع، این مال می تواند بیش از مهریه نیز باشد.

حتما بخوانید : طلاق رجعی




شرایط طلاق خلع
با توجه به تعریفی که قانون مدنی از طلاق خلع ارائه داده ، شرایط طلاق خلعی عبارتند از :

1برای اینکه طلاق مشمول عنوان طلاق خلع باشد ،لازم است که زن از شوهر خود چنان کراهت و بیزاری داشته باشد که به هیچ وجه قادر به ادامه زندگی با او نباشد .

2زن برای اینکه شوهر خود را راضی به طلاق سازد، مالی را به وی می بخشد.

3 از دیگر شرایط طلاق خلع آن است که مالی که در ازای رضایت به طلاق خلع از سوی زن به مرد بخشیده می شود، می تواند عین مهریه بوده، معادل آن باشد و کمتر و یا حتی بیشتر از مهریه باشد.

بیشتر بخوانید : بخشیدن مهریه


رجوع در طلاق خلع
مساله دیگری که در ارتباط با طلاق خلع مطرح می شود، شرط رجوع طلاق خلعی بوده و بنابراین این سوال مطرح می گردد که آیا طلاق خلع قابل رجوع می باشد یا خیر؟

مطابق قانون مدنی ، طلاق را می توان به دو نوع طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم بندی کرد که بر اساس آن ، در طلاق رجعی مرد در مدت عده حق رجوع به زن را دارد ولی در طلاق بائن چنین امری امکان پذیر نیست . بند 3 ماده 1145 قانون مدنی در بیان انواع طلاق بائن مقرر داشته: "طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد."

بنابران با توجه به این ماده می توان گفت که رجوع در طلاق خلع ابتدائا برای شوهر امکان پذیر نمی باشد. به عبارت دیگر، طلاق خلع از نوع طلاق بائن می باشد. اما اگر زن نسبت به عوضی که برای طلاق به شوهر پرداخته رجوع کرده و آن را مرد مطالبه نماید، طلاق خلع به طلاق رجعی تبدیل گردیده و مرد نیز می تواند رجوع نماید.

در ادامه بخوانید : طلاق مبارات چیست
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق خلع به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق خلع​ پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- طلاق خلع چیست؟
طلاق خلع طلاقی است که در آن زن از شوهر خود بیزار بوده و برای اینکه شوهر را راضی به اجرای صیغه طلاق نماید مالی را به شوهر خود می بخشد اعم از اینکه این مال خود مهریه بوده معادل آن باشد کمتر یا حتی بیشتر از مهریه و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.


2- شرایط طلاق خلع چیست؟
کراهت زن از شوهر و بخشیدن مال از سوی زن به شوهر از شرایط طلاق خلع بوده و برای اطلاع از جزییات مربوط به شرایط طلاق خلع متن مقاله را مطالعه نمایید.


3- رجوع در طلاق خلع به چه صورت می باشد؟
طلاق خلع از نوع بائن می باشد اما اگر زن نسبت به عوضی که برای طلاق به شوهر پرداخته رجوع کرده و آن را مرد مطالبه نماید طلاق خلع به طلاق رجعی تبدیل گردیده و مرد نیز می تواند رجوع نماید و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : شرایط طلاق خلع چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Av0j
نظرتان را بنویسید