مدت زمان طلاق توافقی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
 با توجه به اینکه طلاق انواع مختلفی دارد اما سریع ترین روشی که برای پایان دادن به رابطه زناشویی وجود دارد طلاق توافقی است ، این نوع از جدایی به همین دلیل بین زوجین محبوب است که زن و شوهری که از ادامه دادن زندگی مشترکشان خسته و نا امید شده اند با تصمیم دو جانبه و توافق بر سر تمامی مسائل مالی و غیر مالی که در پروسه طلاق پیش می آید تصمیم به طلاق توافقی می گیرند و برای این کار درخواست طلاق تحت عنوان طلاق توافقی می دهند .

اما باید به این توجه داشت صرف توافق زوجین در تمام مسائل مالی و غیر مالی باعث این نخواهد شد که هر موقع درخواست طلاق بدهند در همان روز رسیدگی شود و ظرف یکی دو روز می توانند طلاق بگیرند این نوع از طلاق هم مدت زمان خاص خودش را دارد .

در این مقاله علاوه بر تعریف مختصری که از طلاق توافقی شده است به این موضوع پرداخته است که طلاق توافقی چه مدت زمان می برد و زن و شوهر با گذشتن چه مدتی می توانند به درخواستشان که همان جدایی است برسند .




مدت زمان طلاق توافقی
در عرف زوجین خواهان طلاق توافقی برای اینکه زودتر به نتیجه مورد نظرشان یعنی جدایی برسند تصمیم به طلاق توافقی می گیرند و گمان می کنند با این تصمیم دو طرفه برای طلاق و درخواست طلاق توافقی همان روزی که برای این کار اقدام می کنند می توانند از هم جدا شوند یا این که این پروسه رسیدگی به درخواست طلاق توافقی آن ها تنها نهایتا یک هفته ای طی خواهد شد .

اما این تصور اشتباه است زیرا با توجه به قانون جدید ثبت نام در سامانه تصمیم برای طلاق و رفتن به جلسات مشاوره اجباری که زوجین باید بروند حداقل زمانی که می توان برای جدایی از نوع توافقی در نظر گرفت 45 روز است .

حتما بخوانید: طلاق توافقی چیست


دلایل طولانی شدن طلاق توافقی
با توجه به اینکه رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق برای زوجین متقاضی هر نوع طلاقی چه توافقی چه غیر توافقی اجباری شده است که البته این کار خالی از لطف و بیهوده نبوده و اثرات خود را در طول زمان نشان داده است اما باعث شده که طلاق توافقی حداقل 45 روز طول بکشد اما این مدت در تمامی شهر ها و استان ها یک سان نیست حتی در شعب مختلف رسیدگی به طلاق توافقی در تهران هم هر شعبه رویه خاص خودش دارد .

  یکسری نکات هست که باید به آن توجه داشت تا روند رسیدگی به طلاق از این طولانی تر نشود :

 مانند این که زمان ثبت هر دادخواستی در دادگاه از جمله دادخواست طلاق توافقی 25 هر ماه تا یکم ماه بعدی است پس اگر 5 روز آخر ماه متقاضیان طلاق توافقی درخواست طلاق توافقی بدهند روند رسیدگی به درخواستشان بیشتر طول می کشد .

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی


کوتاه تر شدن زمان رسیدگی به طلاق با نرفتن جلسات مشاوره
 متاسفانه برخی افراد متقاضی طلاق چه از نوع توافقی چه غیر توافقی گمان می کنند با نرفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق می توانند به روند رسیدگی به پرونده طلاقشان در دادگاه سرعت بیشتری ببخشند در صورتی که چنین نیست با این حال ممکن است در ذهن بعضی متقاضیان طلاق مخصوصا طلاق توافقی این سوال بوجود بیاید که آیا می شود با نرفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق روند رسیدگی به پرونده طلاق را کوتاه تر کرد ؟

به این سوال باید این گونه جواب داد که خیر ، رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق برای تمامی کسانی که متقاضی طلاق هستند حالا هر نوع از طلاق چه توافقی چه غیر توافقی اجباری است و اولین گام این است که زوجین در سامانه تصمیم برای طلاق ثبت نام کنند و در آن جا اطلاعات خودشان را وارد کنند و تاریخ و ساعت مشاوره را در یافت کنند و بعد از اتمام جلسات مشاوره که 5 جلسه است با صدور گواهی عدم انصراف از طلاق از سوی مرکز مشاوره برای دادخواست طلاق اقدام کنند .

پس اگر مشاور تشخیص دهد ادامه زندگی برای این زوج متقاضی طلاق توافقی امکان پذیر نیست گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر و برای یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال می کند تا از آنجا برای دادگاه خانواده محل اقامت زوجین ارسال کنند تا با وجود آن قاضی حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش صادر کند و زوجین برای خواندن صیغه طلاق به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند .

فقط زوجینی که هر دو یا یکی از آن ها در خارج از کشور زندگی می کنند و درخواست طلاق توافقی می کنند در روند رسیدگی پرونده آن ها رفتن به مشاوره الزامی نیست .

در ادامه بخوانید: شرایط صحت صیغه طلاق
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدت زمان طلاق توافقی که چه مدت طول می کشد در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون این که طلاق توافقی چه مدت طول می کشد پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- مدت زمان طلاق توافقی چقدر است ؟
این مدت در شهر ها و استان های مختلف متفاوت است اما معمولا 45 روز که در مقاله کامل توضیح داده شده است .


2- آیا می توان برای کوتاه تر شدن زمان رسیدگی و صدور حکم طلاق توافقی به جلسات مشاوره نرفت ؟
خیر این امکان در هیچ نوع از طلاق وجود ندارد چه توافقی چه غیر توافقی و رفتن به این جلسات الزامی است که در مقاله توضیح داده شده است .


3- آیا ممکن است روند رسیدگی به طلاق توافقی از 45 روز بیشتر شود ؟
گفتیم رسیدگی و صدور حکم برای طلاق توافقی در شهر هر و استان های مختلف متفاوت است اما معمولا 45 روزه است که راهی هم هست که از این 45 روز بیشتر نشود که در مقاله توضیح داده شده است .

منبع : مدت زمان طلاق توافقی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gz1j
نظرتان را بنویسید