شرایط طلاق از طرف مرد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
با توجه به قانون مدنی و شرع مقدس اسلام مرد می تواند هر موقع بخواهد همسرش را طلاق دهد این حق را قانون برای مرد قائل شده است مطابق با ماده 1133 قانون مدنی مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بکند.

 اما با توجه به این ماده منظور این نیست که مرد برای طلاق زنش باید حتما دلیل خاصی نزد دادگاه ارائه کند منظور از این جمله در ماده این است که انجام طلاق نیاز به رعایت تشریفات و شرایط خاصی مانند ارائه دادخواست طلاق و پرداخت حقوق مالی به زن دارد که برای وقوع طلاق مرد باید به این شرایط عمل کند نه این که مرد برای طلاق دادن زن نیاز به دلیل محکمه پسند داشته باشد .

در این مقاله ضمن تعریف طلاق به در خواست مرد شرایطی را که مرد برای طلاق دادن همسرش باید رعایت کند بیان شده است .




طلاق به درخواست مرد
درخواست طلاق به سه روش امکان دارد طلاق به درخواست زن ، طلاق به درخواست مرد و طلاق توافقی در روش طلاق به درخواست مرد ، مرد می تواند بدون دلیل و تنها با پرداخت تمام حق و حقوق مالی به زن او را طلاق دهد و اعتراض زن در این مورد هم مانع از جدایی و طلاق از جانب مرد نخواهد شد اما مرد نمی تواند بدون پرداخت حقوق مالی به زن هر موقع خواست او را طلاق دهد .

اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر مرد برای طلاق همسرش دلیل یا دلایل محکمه پسند داشته باشد مانند عدم تمکین ، سوءرفتار زن ، اعتیاد زن ، حبس طولانی مدت زن و مواردی که مورد قبول دادگاه برای طلاق زن از طرف مرد است دیگر لازم نخواهد بود که مرد برای طلاق جز مهریه زن دیگر حقوق مالی مثل نفقه ، اجرت المثل و نحله را هم پرداخت کند .

شرایط دادخواست طلاق از جانب مرد تفاوت چندانی با بقیه انواع طلاق ندارد مرد ابتدا در سامانه طلاق ثبت نام می کند و وقت مشاوره قبل از طلاق که برای انواع طلاق اجباری است می گیرد اما اگر در سامانه طلاق ثبت نام نکرد می تواند دادخواست طلاق را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم می کند سپس باید تمبر باطل کند و کپی برابر با اصل شده سند ازدواج و تمامی مدارک را ضمیمه دادخواست طلاق تقدیم دفتر خدمات الکترونیک قضایی که در آن دادخواست را ثبت کرده می کند تا از آنجا به دادگاه خانواده برای رسیدگی ارسال شود .

در دادگاه کلیه مدارک بررسی می شود و دادگاه برای ایجاد صلح و سازش بین زوجین آن ها را به داوری دعوت می کند و از آن ها می خواهد یک نفر به عنوان داور معرفی کنند اگر این کار را نکردند خود دادگاه برای آن ها داور تعیین می کند البته نظریه داور برای دادگاه جنبه تشریفاتی دارد و تعیین کننده نیست .

اگر با ارجاع به داوری و مشاوره قبل از طلاق که اجباری است باز هم بین زن وشوهر سازش حاصل نشود و شوهر در تصمیم خود برای طلاق زن مصمم باشد ، دادگاه با توجه و بررسی شروط ضمن عقد ازدواج و مندرجات سند ازدواج برای مواردی مانند جهیزیه ، مهریه ، اجرت المثل زوجه ، نفقه زوجه و فرزند یا فرزندان تصمیم گیری وتعیین تکلیف می کند همچنین دادگاه در مورد حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندان و نحوه پرداخت هزینه های حضانت ، تصمیم گیری می کند و تصمیمات در خصوص این موارد را ضمن رای مربوط به طلاق اعلام می کند.

رای صادره از دادگاه در خصوص درخواست طلاق از طرف مرد، گواهی عدم امکان سازش نامیده می شود .

حتما بخوانید: نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد


شرایط طلاق از طرف مرد
ضمن تعریفی که برای طلاق از طرف مرد ارائه کردیم و گفتیم که چگونه مرد باید دادخواست طلاق بدهد و دادگاه در ضمن رای طلاق در مورد چه مسائلی تصمیم می گیرد این را نیز  باید دانست که مرد برای طلاق همسرش بدون دلیل باید شرایط زیر را رعایت کند :

پرداخت مهریه زن ، اگر مرد استطاعت مالی برای پرداخت مهریه نداشت درخواست اعسار از پرداخت را به دادگاه خانواده رسیدگی کننده به این دعوا می دهد و اگر دادگاه قبول کند پرداخت مهریه اقساطی خواهد شد .

پرداخت نفقه زن که مقدار آن را دادگاه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می کند ، طلاقی که به درخواست مرد انجام می شود طلاق رجعی است یعنی مرد فرصت پشیمان شدن دارد و می تواند به زن در طول مدت عده که سه ماه است رجوع کند زن هم در این مدت سه ماهه عده در منزل شوهر سکونت می کند و پرداخت نفقه اش بر عهده شوهر است اما اگر زن حامله باشد پرداخت نفقه تا پایان مدت زمان وضع حمل بر عهده شوهر است .

پرداخت اجرت المثل ، اگر زن تقاضای اجرت المثل کند سه مورد باید برای دادگاه محرز شود :

اولا ثابت شود زن به دستور شوهر کارهایی انجام داده که شرعا به عهده اش نبوده است .

دوما زن برای انجام کارهای خانه قصد تبرع و رایگان کارکردن را نداشته است .

سوما این که کارهای انجام شده عرفا دارای مزد باشد .

بعد از اینکه این سه مورد ثابت شد دادگاه سعی می کند بین زوجین برای مقدار اجرت المثل مصالحه انجام دهد اما اگر به توافق نرسیدند میزان آن را کارشناس رسمی تعیین خواهد کرد و مرد باید آن را پرداخت کند .

پرداخت نحله به زن ، نحله زمانی به زن تعلق می گیرد که طلاق به درخواست مرد باشد و مرد دلیل محکمه پسندی مانند عدم تمکین ، سوءرفتار زن و غیره نداشته باشد اما اگر اجرت المثل به دلیل نداشتن شرایط خاصش به زن تعلق نگیرد دادگاه مبلغی از باب بخشش یا همان نحله بابت سال های زندگی مشترک برای زن تعیین می کند .

پرداخت نصف دارایی شوهر به زن که یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج است البته اگر مرد آن را امضا کرده باشد و زن درخواست پرداخت آن را داشته باشد البته برای پرداخت آن طلاق باید به درخواست مرد باشد و مرد دلیل محکمه پسندی برای طلاق زن نداشته باشد در این صورت شوهر باید تا نصف دارایی موجود خودش را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را ، به صورت بلاعوض به زن منتقل کند .

بیشتر بخوانید: تقسیم اموال بعد از طلاق


نکات مهم شرایط طلاق از طرف مرد
توضیح دادیم زمانی که مرد می خواهد همسرش را بدون دلیل طلاق دهد باید حقوق مالی زن را به او  پرداخت کند در این بین برای پرداخت حقوق زن نکاتی وجود دارد :

طلاق زمانی ثبت می شود که حقوق مالی زن به او پرداخت شده باشد .

اگر مرد برای پرداخت حقوق مالی زن مثل مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و نحله درخواست اعسار بدهد و دادگاه درخواستش را قبول کند و اعسار را بپذیرد طلاق ثبت می شود و اگر دادگاه درخواست اعسار مرد را نپذیرد با رضایت زن طلاق ثبت خواهد شد اما زن می تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت حقوق مالی اش از طریق اجرای احکام دادگستری اقدام کند .

در طلاق به در خواست مرد که بدون دلیل می خواهد همسرش را طلاق دهد پس از مشخص شدن امور مربوط به حقوق مالی زن ، صیغه طلاق جاری می شود و در شناسنامه ثبت می شود. 



در ادامه بخوانید: طلاق از طرف مرد
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط طلاق از طرف مرد در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط طلاق از طرف مرد​ پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- آیا مرد هر موقع بخواهد می تواند زنش را طلاق دهد ؟
اگر تمام حق و حقو مالی زن را پرداخت کند می تواند او را هر موقه بخواهد طلاق دهد که در مقاله در مورد آن کاملا توضیح داده شده است .


2- آیا مرد برای طلاق همسرش نیاز به ارائه دلیل در دادگاه دارد ؟
خیر طبق قانون مرد هر موقع بخواهد با رعایت شرایط مقرر مثل چرداخت حقوق مالی زن می تواند او را طلاق دهد که در مقاله توضیح داده شده است .


3- زمانی که مرد دادخواست طلاق زن را بدهد اگر زن اعتراضی به این این درخواست کند پذیرفته خواهد بود ؟
مرد می تواند درخواست طلاق همسرش را هر زمان بخواهد بدهد و اعتراض زن تاثیری در این امر نخواهد داشت که در مقاله توضیح داده شده است

منبع :شرایط طلاق از طرف مرد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/94Rz
نظرتان را بنویسید