طلاق در صورت عدم تمکین زن

طلاق در صورت عدم تمکین زن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
می دانیم که طلاق انواع مختلفی دارد طلاق به درخواست مرد ، طلاق به درخواست زن و طلاق توافقی ، اما طبق قانون و عرف جامعه ما طلاق از جانب مرد بدون نیاز به داشتن هیچ دلیل خاصی پذیرفته است و در صورتی که مرد تمامی حق و حقوق مالی زن را مانند مهریه، نفقه ، اجرت المثل ، نحله و شرط تقسیم دارایی مرد بپردازد می تواند بدون هیچ دلیل خاصی و اثبات آن به دادگاه خانواده همسرش را طلاق دهد .

اما راهی هم وجود دارد که مرد بدون پرداخت نفقه و اجرت المثل و نحله و تقسیم کردن اموالش زنش را طلاق دهد که در این مقاله ضمن تعریف تمکین و عدم تمکین زن به توضیح طلاق به دلیل عدم تمکین زن می پردازیم .




تمکین به چه معناست ؟
بعد از خواندن صیغه عقد بین زن و شوهر ، زوجین نست به یکدیگر وظایف شرعی و قانونی پیدا می کنند که عدم رعایت این وظایف از جانب هر یک از زوجین در مقابل دیگری موجب عدم تمکین و ضمانت اجرا می شود .

شاید در عرف جامعه واژه تمکین و عدم تمکین برای زن استفاده شود اما چون این وظایف شرعی و قانونی زوجین دو طرفه است و عدم رعایت آن موجب ضمانت اجرا می شود برای مرد هم کاربرد دارد .

تمکین به دو دسته عام یا خاص تقسیم می شود :

  تمکین عام برای زن به این معنا است که در مسئله خانوادگی از شوهرش اطاعت کند مثلا سکونت در محلی که شوهرش برای زندگی تهیه کرده است یا خوش رفتاری با شوهر ، رعایت نظافت خود و منزل ، گرفتن اجازه از شوهر برای خروج از منزل مگر شروط خاصی ضمن عقد ازدواج بین زوجین در این موارد برقرار باشد.

تمکین خاص هم به معنای ایفای درخواست های شوهر در مسائل جنسی و زناشویی است مگر در مواردی که درخواست مرد غیر عرفی باشد یا زن دلایلی یرای برطرف نکردن نیاز مرد داشته باشد که از نظر قانونی و شرعی پذیرفته است که در این صورت می تواند به درخواست شوهر پاسخ ندهد .



حتما بخوانید: شرایط طلاق از طرف مرد



مقدمات طلاق با عدم تمکین زن
زن در مقابل مرد بایستی به وظایفی که شرعا و قانونا بعد از خواندن صیغه عقد بر عهده اش قرار گرفته عمل کند که تحت عنوان تمکین عام و خاص توضیح دادیم .

حال اگر زن به وظایفی که گفتیم عمل نکند مرتکب عدم تمکین یا همان نشوز شده است .

 اگر زن مرتکب عدم تمکین و نشوز شده باشد ضمانت اجراهایی برای او در پی دارد که شامل موارد زیر است :

مرد می تواند با اثبات عدم تمکین زن به دادگاه خانواده رسیدگی کننده به این دعوا درخواست ازدواج مجدد کند .

مرد می تواند به دلیل عدم تمکین زن از پرداخت نفقه به زن خودداری کند که برای عدم پرداخت نفقه هم نشوز و عدم تمکین زن باید در دادگاه خانواده ثابت شده باشد .

مرد می تواند با اثبات عدم تمکین زن از دادگاه خانواده رسیدگی کننده به این دعوا درخواست طلاق زن را بکند .

بیشتر بخوانید: انواع تمکین اعم از تمکین عام و خاص


طلاق زن در صورت عدم تمکین
گفته شد اگر زن تمکین نکند عواقبی برای او در پی خواهد داشت که یکی از آن عواقب یا ضمانت اجرا ها این است که مرد می تواند با اثبات عدم تمکین زن از دادگاه رسیدگی کننده به این موضوع درخواست طلاق کند که در این صورت ملزم به پرداخت نفقه ، اجرت المثل ، نحله و شرط تنصیف اموال مرد به زن نخواهد بود .

یعنی با توجه به این که حق طلاق در قانون با مرد است و هر موقع بخواهد می تواند بدون هیچ دلیل خاصی و تنها با پرداخت تمام حق و حقوق مالی زن او را طلاق دهد اما در صورتی که مرد بتواند با داشتن دلیلی تحت عنوان عدم تمکین و با اثبات آن به دادگاه زن را طلاق دهد از پرداخت نفقه ، اجرت المثل ایام زندگی ، تنصیف اموال و دارایی های مرد و نحله معاف خواهد شد .

اثبات عدم تمکین زن توسط مرد به دادگاه کار سختی است مگر این که :

خود زن در دادگاه به مواردی که باعث عدم تمکین است اقرار کند .

 یا این که زن از عدم تمکین خودش نسبت به شوهر عده ای را مطلع کرده باشد که آن عده در دادگاه خانواده رسیدگی کننده بر علیهش شهادت دهند .

 یا اینکه قاضی دادگاه با توجه به قرائن و شواهد و اظهارات طرفین در دادگاه علم به عدم تمکین از جانب زن پیدا کند .

در ادامه بخوانید: آثار نشوز زوجه چیست
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق در صورت عدم تمکین زن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق در صورت عدم تمکین زن پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- آیا در صورت عدم تمکین زن کلیه حقوق مالی اش از بین می رود ؟
خیر مهریه تحت هر شرایطی به زن تعلق می گیرد و حتی با تمکین مرد ملزم به پرداخت آن است که در مقاله توضیح داده شده است .


2- اگر زن تمکین نکند مرد می تواند او را طلاق دهد ؟
بله امکان طلاق زن به دلیل عدم تمکین او از شوهر وجود دارد که اثبات عدم تمکین زن توسط مرد برای طلاق کار دشواری است که در مقاله توضیح داده شده است .


3- در هر صورت عدم تمکین زن دارای ضمانت اجرا خواهد بود ؟
خیر در مواردی قانون و شرع به زن اجازه داده که از شوهرش تمکین نکند مثل تمکین نکردن در دوران حق حبس زن یا تمکین نکردن به دلسل بیماری های مقاربتی مرد که در مقالات هیوا توضیح داده شده است .

منبع : طلاق در صورت عدم تمکین زن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/84Pr
نظرتان را بنویسید