مشاهده رای صادر شده در سایت ثنا

مشاهده رای صادر شده در سایت ثنا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

جهت مشاهده آرای صادر شده از دادگاه ها، می توان پس از ابلاغ پیامکی مبنی بر صدور رای، از طریق سامانه ثنا، اقدام نمود. نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا، با ثبت نام در سامانه ثنا و سپس، ورود به سایت و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود می باشد. انواع آرای صادره از دادگاه ها، شامل حکم و قرار می باشد که پس از صادر شدن آرا و ارسال پیامکی خبر صدور ابلاغیه، تمامی آن ها، قابل مشاهده در سامانه ثنا هستند.

 

 

سامانه عدل ایران، از سال 1395، توسط قوه قضاییه، به منظور راحتی هرچه بیشتر مراجعین شعبات این قوه و ارایه خدمات قضایی به صورت الکترونیکی، بدون نیاز به مراجعه حضوری، راه اندازی شد. راه اندازی این سامانه، در سال های اخیر، از اتلاف وقت، هزینه و همچنین کندی روند پیشبرد پرونده های قضایی جلوگیری کرده است.

بر طبق دستور العمل رییس قوه قضاییه، تمامی مراجعه کنندگان به دفاتر قضایی، جهت پیگیری پرونده خود، ملزم به ایجاد حساب کاربری سایت عدل ایران یا همان سامانه ثنا می باشند. بر خلاف گذشته، ابلاغیه ها و آرای صادره از محاکم، دیگر به صورت فیزیکی و در برگه کاغذی، برای افراد، ارسال نمی گردد و صرفا از طریق سامانه ثنا، قابل مشاهده می باشند.

از این رو، در این مقاله، در خصوص اینکه نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا چگونه است، توضیح خواهیم داد و سپس، انواع آرای صادره از دادگاه را نام خواهیم برد. چنانچه، پیرامون این موضوع که چگونه رای را ببینیم، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا

همانگونه که توضیح دادیم، با راه اندازی سامانه عدل ایران، ارایه بخش زیادی از خدمات مربوط به دادگاه ها و قوه قضاییه، صرفا به صورت الکترونیکی و با دریافت کد ثنا، ممکن و میسر شده است. یکی از انواع این خدمات، ارسال رای صادر شده، در سامانه ثنا می باشد. بر خلاف گذشته، آرای صادره، در برگه کاغذی برای اصحاب دعوا ارسال نمی گردند وطرفین دعوا باید، اقدام به مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا، نماید. به همین دلیل، در ادامه، به توضیح اینکه در سامانه ثنا چگونه رای را ببینیم، خواهیم پرداخت:

در پاسخ به این پرسش که  چگونه رای را ببینیم؟ باید گفت که اولین مرحله از مراحل مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا، ورود به این سامانه می باشد. بدین منظور، عبارت "سامانه ابلاغ الکترونیک" یا آدرس eblagh.adliran.ir را در مرورگر خود، جست و جو نمایید تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شوید. سپس، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. در صورتی که در سامانه، ثبت نام نکرده اید، ابتدا، اقدام به دریافت کد ثنا، نمایید. همچنین، چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید، از گزینه رمز عبور خود را فراموش کرده ام، اقدام به بازیابی رمز عبور خود کنید.

 

مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا

 

در دومین قدم از مراحل نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا، پس از ورود به سامانه ابلاغ، اقدام به وارد نمودن رمز موقت ارسال شده به تلفن همراه تان نمایید.

 

 چگونه رای صادر شده را ببینیم

 

پس از ورود به صفحه، جهت مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا، از بین 4 گزینه موجود، گزینه ابلاغیه های جدید را انتخاب نماید.

 

 مشاهده رای صادر شده

 

پس از ورود به پوشه ابلاغیه های جدید، با انتخاب گزینه مشاهده و سپس دانلود فایل پیوست، می توانید اقدام به مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا نمایید.

 

چگونه رای را در سامانه ثنا ببینیم

 

 با طی کردن نحوه و مراحل بالا از طریق سامانه ابلاغیه الکترونیکی، کلیه ابلاغیه های صادر شده، در سامانه ثنا، قابل مشاهده خواهد بود و پس از یک بار باز کردن هر ابلاغیه، در پوشه ابلاغیه های مشاهده شده، ذخیره می شود و برای همیشه، در دسترس خواهد بود.

حتما بخوانید: سامانه ثنا sana.adliran.ir

 

انواع رای صادر شده در دادگاه

در قسمت قبل، توضیح دادیم که در سامانه ثنا، چگونه رای را ببینیم و گفتیم که نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا، صرفا با داشتن کد ثنا و سپس، مراجعه به سامانه ثنا به آدرس eblagh.adliran.ir، ممکن و میسر است. پس از توضیح در خصوص این امر که مشاهده رای دادگاه در سامانه ثنا امکان پذیر است و اینکه در سامانه ثنا، چگونه رای را ببینیم، قصد داریم تا در خصوص انواع رای صادر شده در دادگاه، صحبت کنیم که بر اساس قانون، به دو دسته زیر، تقسیم می شوند:

حکم: به تصمیم دادگاه مربوط است، راجع به ماهیت دعوی و اختلاف است، باعث رفع و قطع اختلاف می شود و همیشه از جانب قاضی دادگاه صادر می شود. حکم، قابلیت تجدید نظر خواهی دارد، مگر اینکه منع قانونی وجود داشته باشد، واخواهی و اعاده دادرسی نیز، نسبت به احکام جایز است.

قرار: قرارها، هم در امور حقوقی، صادر می شوند، هم در امور کیفری. مهلت اعتراض به قرارهای حقوقی،  20 روز  و مهلت اعتراض به قرارهای کیفری، در صورتی که جزو قرارهای قابل اعتراض باشند، 10 روز از زمان دریافت ابلاغیه می باشد. انواع قرار ها، با توجه به اینکه در امور کیفری، صادر شده باشند یا در امور حقوقی، شامل موارد زیر می باشند:

قرار منع تعقیب: این رای، از انواع قرار نهایی در دادسرا می باشد و در شرایطی صادر می شود که بازپرس یا دادیار، دلایلی مبنی بر بی گناهی متهم پیدا کنند و یا به دلیل فقدان ادله کافی، قرار منع تعقیب صادر نمایند.

قرار موقوفی تعقیب: در این حالت، قاضی مربوطه، به دلایلی همچون جنون، فوت، مورد عفو قرار گرفتن متهم و سایر مواردی از این دست، رای بر توقف پیگیری پرونده را صادر می کند.

قرار جلب به دادرسی: چنانچه بازپرس و یا دادیار که مامور رسیدگی به پرونده های قضایی هستند، حکم بر مجرم بودن فرد متهم دهند، قرار مجرمیت صادر می نمایند و پس از ارجاع به دادستان و موافقت او، برای متهم، کیفرخواست صادر می گردد و پرونده، به دادگاه کیفری دو ارسال می شود.

قرار ترک تعقیب: چنانچه فرد شاکی، از شکایت خود صرف نظر کند، در این صورت، با رای دادیار یا بازپرس و بدون نیاز به دخالت دادستان، رای بر ترک تعقیب و بسته شدن پرونده، صادر خواهد شد؛ در این صورت، فرد شاکی، تا یک سال از اعلام ترک تعقیب و صرفا برای یک بار، حق به جریان انداختن مجدد پرونده را خواهد داشت.

قرار رد دادخواست: از انواع قرارهای حقوقی بوده و موارد صدور آن، شامل مواردی نظیر مشخص نبودن آدرس خواهان، عدم پرداخت هزینه تمبر دادرسی، نقص دادخواست و عدم تکمیل فرم دادخواست، مطابق ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی و سایر موارد می باشد.

قرار ابطال دادخواست: از دیگر قرارهای حقوقی، قرار ابطال دادخواست می باشد که موارد صدور آن، شامل مواردی نظیر مسترد نمودن دادخواست تا قبل از اولین جلسه رسیدگی، توسط خواهان، می باشد و پس از صدور، از طریق نحوه مشاهده قرار نهایی در سامانه ثنا، می توان، اقدام به مشاهده آن نمود.

قرار رد دعوی: در صورتی که خواهان، پس از اولین جلسه رسیدگی و پیش از پایان دادرسی، اقدام به مسترد نمودن دادخواست خود نماید، این قرار، صادر و به او و طرف دیگر دعوا، ابلاغ خواهد شد.

قرارهای حقوقی، شامل موارد بسیاری می باشند که در بالا، به ذکر چند نوع از آن ها پرداختیم. نکته قابل ذکر و مهم این است که، انواع آرای دادگاه ها، قابل مشاهده از طریق سامانه ثنا بوده و طرفین دعوا می توانند، اقدام به مشاهده رای دادگاه در سامانه ثنا نمایند.

در ادامه بخوانید: مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون در مورد مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا ​پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- سامانه مشاهده رای صادر شده چیست؟

سامانه مشاهده رای صادر شده سامانه ثنای قوه قضاییه به آدرس eblagh.adliran.ir می باشد که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

 

2- نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا به چه صورت است؟

نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا با ثبت نام و ورود به سامانه eblagh.adliran.ir و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور می باشد که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

 

3- چند نوع رای صادر شده از سوی دادگاه وجود دارد که قابل مشاهده از سامانه ثنا می باشند؟

به طور کلی آرای صادره از دادگاه ها یا حکم هستند یا قرار که قرارها خود انواع مختلفی دارند و تمامی آن ها پس از صدور و ابلاغ قابل مشاهده از سامانه ثنا می باشد که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

منبع : مشاهده رای صادر شده در سایت ثنا

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yqvE
نظرتان را بنویسید