قصه کودکانه یا لالایی، کدام برای هدایت کودک به سمت خواب بهتر است؟

قصه کودکانه یا لالایی، کدام برای هدایت کودک به سمت خواب بهتر است؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

خواندن قصه کودکانه و لالایی های کودکانه، هر دو برای قبل از خواب کودکان، از روزگاران قدیم تا به امروز مرسوم بوده اند. کارایی این دو برای کودکان دارای مشترکات و تفاوت های متعددی است که در این مقاله قصد داریم برخی از آن ها را برای شما عزیزان بگوییم. با ما همراه باشید و نظرات و خاطرات شیرین خود را بنویسید.

وجه اشتراک قصه و لالایی کودکانه برای بچه ها

آرامش، پررنگ ترین اصل مشترک میان لالایی و قصه است. ماهیت قصه ها و لالایی های کودکانه آرامش بخش است که باعث می شود مغز از شلوغی ها و دغدغه های در طول روز فاصله گرفته و به سوی آرامش خواب هدایت شود.
بسیاری از متخصصین برای رفع بدخوابی در بزدگسالان نیز، گوش دادن به لالایی و قصه های صوتی کودکانه را توصیه می کنند.
کودکان نیز روز های کودکی را پر جنب و جوش و پر از شلوغی و شیطنت سپری می کنند و هر چه زمان رو به شب می رود، نیاز به سکون و آرامش آن ها نیز بیشتر می شود. خواندن داستان کودکانه و نجوای لالایی به خوبی می تواند آرامش لازم و کافی قبل از خواب را برای کودکان به ارمغان بیاورد.

زنگ خواب کودکان با قصه و لالایی

مدتی طول می‌کشد تا زمان خواب نوزادان با خواب والدین تنظیم شود. بی خوابی های نوزاد برای همه والدین ملموس و خاطره انگیز است.
استفاده از قصه و لالایی قبل از خواب برای کودکان هم چنین در آموزش و درک زمان خواب به کودکان موثر است. این موضوع به خصوص در کودکان کوچکتر، اهمیت بیشتری دارد.
با خواندن یک قصه کودکانه یا آواز ریتم لالایی برای کودک، این سیگنال را به او می دهیم که زمان خواب فرارسیده است. رفته رفته ناخودآگاه کودکان این موضوع را درک کرده و با شنیدن آهنگ لالایی یا قصه صوتی و تکان های گهواره ای، می فهمد که زمان خواب فرارسیده است و مغز را برای خوابیدن آماده می کند.

تفاوت های لالایی و قصه

اما قصه و لالایی تفاوت هایی نیز دارند. قصه ها محتوای بامعناتری نسبت به لالایی ها دارند؛ از این رو درک شدن قصه توسط مخاطب مهم است. بنابراین بهتر است قصه کودکانه شب برای کودکانی خوانده شود که توانایی درک متن و محتوای آن را داشته باشند.
از طرفی محتوای لالایی ها بیشتر هماهنگ با ریتم و آهنگی ملایم بوده و یادآور ارزش ها است. اغلب لالایی هایی که شنیده ایم دارای محتواهایی هستند که ارزش های منطقه و قومیت، آداب و رسوم مختلف، احساسات عمیق مادرانه و رویای های شیرین خواب را در بر می گیرند.
خواندن لالایی از زمان جنینی تا پیری برای انسان تاثیرگذار و آرامش بخش است. در زمان کودکی، ریتم و ماهیت لالایی آرمش مغز را تامین می کند. اما سوال اینجاست که چرا در بزرگسالی هم مغز با شنیدن لالایی کودکانه تسکین می یابد؟ مغز انسان با شنیدن لالایی در بزرگسالی، به آرامش کودکی و حتی جنینی سفر می کند. تداعی حس خوب هنگام شنیدن لالایی و آرامش قبل از خواب دوران کودکی، منجر به آرامش در بزرگسالی در حین گوش دادن به لالایی جذاب و تکراری کودکی می شود.

به همین خاطر، علی رغم‌ تفاوت هایی که لالایی و قصه های کودکانه با یکدیگر دارند، انتخاب آن ها بستگی به علاقه کودکان دارد. هر دو مفید و جذاب هستند و مهم تر از همه، هر دوی آن ها به هدایت کودکان به سمت خواب کمک میکنند.
شما بیشتر کدام را دوست دارید؟

 

منبع نوشته: ویرگول

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nMjW
نظرتان را بنویسید