کاردستی، سرگرمی ساده ولی مفید

کاردستی، سرگرمی ساده ولی مفید
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

بسیاری از والدین هنگامی که متوجه می شوند بهم ریختگی ای که کودکشان هنگام بازی با کاغذهای اطراف خود و یا با قرار دادن قطعه های لگو بر روی هم ایجاد می کنند چه تاثیر عمیقی بر روی جوانب مختلف مهارت های کودکشان دارند، متحیر می شوند. بله! باید گفت که کاردستی، این سرگرمی قدیمی که هرگز خسته کننده نمی شود، بر رشد و توسعه مهارت های متعدد دوران کودکی نقش بزرگی ایفا می کند.

کودکان همواره درحال پرورش مهارت ها خود و یادگیری از محیط اطراف خود می باشند. با این حال، تعدادی مهارت مهم وجود دارد که بچه ها از کاردستی به دست می آورند. تاثیرات ساخت کاردستی را می توان در سنین مختلف کودکان به وضوح مشاهده کرد. کودکان باید پیش از ورود به مدرسه، برخی مهارت های خود را به خوبی توسعه داده باشند. مهارت های حرکتی ظریف، مهارت های تمرکز و مهارت های تصمیم گیری که همگی در سن مدرسه و بزرگسالی در موقعیت های مختلف زندگی ضروری می باشند، از طریق تمرین هایی همانند ساخت کاردستی و یا نقاشی کشیدن می توان توسعه پیدا کنند.

کاردستی و تاثیر بر عملکرد مدرسه

پیش از رسیدن به سن مدرسه رفتن، کودکان با ساخت کاردستی یاد می گیرند چگونه برای پیاده سازی طرح ذهنی خود از مهارت های تصمیم گیری برای انتخاب مناسب ترین وسیله، مهارت های حرکتی برای بریدن و تراش دادن طرح بر روی کاغذ یا چوب و مهارت تمرکز خود برای دقت در ساخت کاردستی استفاده کنند. کودکانی که پیش از ورود به مدرسه قادر به توسعه این مهارت ها در خود شده باشند، از عملکرد بهتری در مدرسه نیز برخوردار خواهند بود. در این سن و سال، کودکان شروع به یاد گیری مهارت تفکر انتقادی و انعطاف پذیری می کنند. 

فرآیند ایجاد چیزی به طور طبیعی باعث می شود کودک درباره محصول نهایی و مراحلی که برای رسیدن به آن نیاز به طی شدن است، تامل کند. مهارت تفکر انتقادی نیز که با ساخت کاردستی قابل پرورش می باشد، به کودک در تحلیل و بررسی محتواهای درسی کمک های فراوانی می کند.

مهارت انعطاف پذیری نیز دیگر مهارتی است که در دوره مدرسه بسیار مفید واقع می شود. هنگام ساخت کاردستی، کودک متوجه می شود که همه چی با یک بار تلاش به دست نمی آید. برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود باید با صبر و حوصله پیش برود و روش های مختلف را امتحان کند. شاید در این راه با سختی های مختلفی مواجه شوند ولی نباید ناامید شوند. قرار گرفتن کودکان در شرایط مختلف به آنها کمک می کند تا ذهن خود را با آن موقعیت وفق دهند. این مهارت هنگام قرار گرفتن در محیط های جدید همانند مهد کودک و مدرسه از بسیاری جهات کمک های زیادی خواهد کرد.

آموزش مدیریت احساسات از طریق ساخت کاردستی

مانند تمام فعالیت‌های خلاقانه، فعالیت‌های ساخت کاردستی یا نقاشی دارای خروجی خلاقانه فوق‌العاده هستند. از طریق هنر، کودکان می توانند آزادانه و گاهی بدون اینکه متوجه شوند، احساسات و افکار خود را بیان کنند. کودکان ناخودآگاه عواطف و درگیری های درونی خود را از طریق آثار هنری خود بیان می کنند. نقاشی کشیدن یا ساخت کاردستی راه حل های منحصر به فرد برای بازتاب و مدیریت احساسات در کودکان به شمار می روند. فرآیند تبدیل یک فکر به یک اثر هنری ملموس، روشی درخشان است که به کودک این امکان را می دهد افکار و احساسات درونی خود را مدیریت کند و آنها را به شکل واقعی بسازد. علاوه بر این، ثابت شده است که انجام فعالیت های هنری و خلاقانه مانند ساخت کاردستی یا نقاشی کشیدن تأثیرات مثبت و عمیقی بر سلامت روانی کودکان و حتی افراد بزرگسال دارد.

برچسب ها
نظرتان را بنویسید