راه های درمان استرس شدید

راه های درمان استرس شدید
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
استرسی که افراد به طور معمول سر مسائل مختلف تجربه می کنند طبیعی بوده و در مواقعی برای فرد لازم است، اما زمانی که این استرس شدید شده و به اختلال تبدیل شود، فرد باید برای درمان مناسب آن اقدام کرده و از آسیب های آن به عملکرد فردی و اجتماعی وی جلوگیری کند.

استرس یک تشخیص پزشکی نبوده بنابراین درمان خاصی برای آن وجود ندارد، با این حال اگر برای کنار آمدن با مشکلات و اتفاقاتی که در زندگی شما رخ می دهد استرس زیادی را تحمل می کنید، باید برای رفع و مقابله با آن به متخصص و روان درمانگر مراجعه کنید تا با کمک وی استرس خود را درمان کنید.

برخی افراد با اختلالات مرتبط با آسیب و عامل استرس زا که در راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی به عنوان یک دسته جدا به حساب می آید دست و پنجه نرم کرده که در این صورت استرس آن ها در حد شدید و اخلالگر است و نیاز به درمان توسط فرد متخصص و گاهی همراه با دارو دارد، در این مقاله به توضیح درمان های دارویی، روان درمانگری، درمان طبی، درمان های مکمل و خانگی برای رفع و مقابله با استرس پرداخته شده است.



درمان مناسب برای استرس شدید چیست
افرادی که روازنه با عوامل و مشکلات استرس زای زیادی رو به رو هستند معمولا درگیر استرس و اضطراب شده و برای درمان و مقابله با آن به دنبال راه حل می گردند زیرا این نوع استرس منجر به اختلال در عملکرد فردی، اجتماعی و ارتباطی شده بنابراین برای جلوگیری از این آسیب ها باید راه مناسب را پیش گرفت.

راه های زیادی برای درمان استرس شدید در افراد وجود داشته که برخی از آن ها نیازمند مراقبت درمانگر هستند که در این جا دسته بندی آن ها را مشاهده می کنید.

 درمان استرس شدید با گفت و گو

مراجعه و صحبت با یک روان درمانگر متخصص در مقابله و رفع استرس با شناخت افکار و احساسات و بروز آن ها کمک می کند که معروف ترین روش های آن شامل موارد زیر است:

درمان شناختی رفتاری CBT : این درمان به شناخت الگوی افکارتان کمک کرده و نقات قوت و محرک را به شما برای تغییر رفتار مثبت می شناساند.

درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی Mindfulness : این روش ترکیبی از ذهن آگاهی، مراقبه و یوگا است که با تمرکز بر رفع و درمان استرس انجام می گیرد. این روش کمک کرده تا ذهن فرد بر زمان حال تمرکز کرده و درگیر عوامل استرس زا گذشته و آینده نشود.

حتما بخوانید: درمان اضطراب


 دارو درمانی برای رفع استرس شدید

استرس یک عامل روانی است که بر اثر اتفاقات روزمره ایجاد شده و با حل این مسائل و مشکلات برطرف می گردد. به همین دلیل داروی ویژه و خاصی برای درمان آن وجود ندارد اما برخی دارو ها فوایدی مثل کاهش برخی علائم استرس دارند و در صورت لزوم روانپزشک آن ها را تجویز می کند که برای موارد زیر مصرف می شوند. (مصرف بدون تجویز پزشک عوارض به همراه دارد)

داروی های آرام بخش یا خواب آور مثل دیازپام (Diazepam) در صورتی که برای خوابیدن مشکل دارید.

دارو های ضد افسردگی و اضطراب مثل زاناکس (Xanax) در صورتی که علائم افسردگی و اضطراب در شما وجود داشته باشد.

دارو هایی مخصوص در صورتی که برخی علائم جسمی استرس شدید مثل سندروم روده تحریک پذیر یا افزایش فشار خون را در خود دارید.

 

بسیاری از افراد به دارو های خواب آور و اعصاب اعتیاد پیدا کرده و بدون آن ها نمی توانند بخوابند یا آرامش خود را حفظ کنند بنابراین در مصرف باید احتیاط کرد.

حتما بخوانید: اعتیاد به دارو های اعصاب و روان


درمان های بی خطر برای رفع استرس چیست
درمان های ذکر شده قبلی برای رفع استرس شدید بوده اما در صورتی که استرس شما به میزان شدید نباشد راه های مکمل و خانگی نیز برای کاهش استرس وجود دارد که در این جا برخی از آن ها را مشاهده می کنید.

 طبیعت درمانی برای مقابله با استرس

طبیعت درمانی راهی برای بهبود عزت نفس و سلامت جسم و روان با گذراندن وقت در طبیعت است که شامل انجام حرکات ورزشی و یوگا در طبیعت و فضای سبز است و برای رفع و مقابله با استرس نیز مناسب است.

 مراقبه و ماساژ برای رفع استرس

انجام مراقبه، یوگا، تمرین تنفس عمیق و یا دریافت ماساژ از راه های بسیار کارساز و مفید در برقراری سلامت جسمی و روان و رفع استرس است.

 رژیم غذایی مناسب برای کاهش استرس

برای کاهش استرس رژیم غذایی مناسب و دوری از فست فود، کافئین و الکل بسیار تاثیر گذار بوده زیرا این عوامل در ابتدا شاید استرس را کاهش دهند اما در طولانی مدت منجر به افزایش آن می شوند.

 صرف وقت برای خود و رفع استرس

اگر شما فردی هستید که در هفته درگیر کار و مسائل روزمره استرس زا هستید برای رفع استرس و آرامش خاطر وقتی را در هفته برای خود، گذران وقت با دیگران و انجام کارهایی که دوست دارید تنظیم کنید.

 خندیدن برای مقابله با استرس

هنگام خندیدن فکر کردن به موارد استرس زا بسیار سخت است، خنده برای سلامت جسم و روان بسیار مفید بوده زیرا با استرس مقابله کرده و تنش و اضطراب را با شل کردن عضلات از بین می برد. همچنین خندیدن منجر به تقویت سیستم دفاعی بدن نیز می شود، بنابراین از راه های مختلف مثل دیدن برنامه خنده دار، خنده بر لب های خود بیاورید.

 مهارت نه گفتن

یکی از راه هایی که به درمان استرس کمک می کند توانایی نه گفتن است، زیرا افراد در شرایط مختلف کاری و اجتماعی به دلیل رودروایستی و خجالت نه نگفته و خواسته دیگران را بر آورده می کنند که این خود منجر به استرس آن ها می شود.

در ادامه بخوانید: کاهش استرس و اضطراب در دانش آموزان


 کلام آخر

برای درمان استرس خود علاوه بر راه های نام برده روش های دیگری مثل آهنگ گوش دادن، ترک سیگار، خواب کافی، استفاده از توپ های ضد استرس و صحبت با یک دوست مورد اعتماد در مورد مشکلات و مسائل استرس زا نیز تاثیر گذار بوده و به آرامش روان شما کمک می کند بنابراین نیاز به نگرانی نبوده و به خود در مورد مسائل مختلف سخت نگیرید.




سوالات متداول


1- درمان مناسب برای استرس شدید چیست؟
راه های زیادی برای درمان استرس شدید در افراد وجود داشته که برخی از آن ها نیازمند مراقبت درمانگر هستند که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- درمان های مکمل رفع استرس چیست؟
در صورتی که استرس شما به میزان شدید نباشد راه های مکمل و خانگی نیز برای مقابله با استرس وجود دارد که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




3- درمان دارویی برای رفع استرس شدید در افراد چیست؟
داروی ویژه و خاصی برای درمان استرس وجود ندارد اما برخی دارو ها فوایدی مثل کاهش برخی علائم استرس دارند که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : راه های درمان استرس شدید
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/A0Nj
مطلب قبلی
غرور چیست
نظرتان را بنویسید