راه های افزایش عزت نفس

راه های افزایش عزت نفس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
عزت نفس Self esteem یا حرمت نفس نقش بسیار مهمی در موفقیت انسان ها داشته که به معنای دوست داشتن خود و ارزش قائل شدن برای انسانیت است و برای رسیدن به آن نیاز به شناخت توانایی ها، پذیرش خوبی ها و بدی هایمان است. عزت نفس پایین منجر به آسیب روحی و روانی شده و فرد را با شکست مواجه می کند.

عزت نفس مانند طیفی است که در دو طرف آن عزت نفس پایین و بالا قرار دارد که هیچ یک سازنده نبوده و بیش از حد بودن آن منجر به خودشیفتگی می شود، بنابراین عزت نفس در حد نرمال و خوب راز موفقیت افراد است. فردی که عزت نفس پایین دارد دید و آگاهی خوبی نسبت به خود و توانایی های وی ندارد.

خوشبختانه برای افزایش عزت نفس و دوست داشتن خود با تمام خوبی ها و بدی ها راه های بسیاری وجود داشته که به افراد با عزت نفس پایین کمک می کند که در این مقاله راه های افزایش حرمت نفس و عزت نفس در افراد مطرح شده است.



عزت نفس پایین به چه معناست
زمانی یک فرد دارای عزت نفس پایین است که نسبت به این که کیست و چه توانایی هایی دارد اعتماد به نفس کافی ندارد، این افراد غالبا احساس بی کفایتی، دوست داشتنی نبودن و ناکافی دارند. افراد با عزت نفس پایین عموما از اشتباه کردن و مورد انتقاد قرار گرفتن دیگران ترس دارند.

عزت نفس پایین برای سلامتی روحی و جسمی فرد مضر بوده و بر روابط شخصی، اجتماعی و شغل او تاثیر منفی می گذارد، دلایل زیادی مثل نحوه بزرگ شدن فرد در خانواده، ژن ها و اتفاقاتی که در طول زندگی فرد رخ داده در عزت نفس تاثیر می گذارند که در برخی مواقع منجر به کاهش آن و در مواقع دیگر منجر به غرور و خود شیفتگی می شود که نشانه های فرد دارای عزت نفس پایین شامل موارد زیر است.

حساس به انتقاد دیگران

کناره گیری اجتماعی و انزوا طلبی

خصومت نسبت به دیگران

مشغله زیاد با مشکلات شخصی و استرس فراوان

اعتماد به نفس و عزت نفس ارتباط زیادی به یکدیگر داشته اما اعتماد به نفس به توانایی های فردی وابسته است و با پایین بودن عزت نفس، اعتماد به نفس نیز کاهش می یابد.

حتما بخوانید: بالا بردن اعتماد به نفس


راه های افزایش عزت نفس چیست
برای موفقیت، احساس لذت در زندگی و جلوگیری از آسیب های روحی و جسمی نیاز به عزت نفس بالا است، وقتی صحبت از ارزش شخصی می شود نظر هیچ کس به اندازه خودتان مهم نیست و این مسئله با حرمت نفس و عزت نفس ارتباط تنگاتنگی دارد بنابراین باید برای افزایش آن تلاش کرد که در این جا راه های افزایش عزت نفس را مشاهده می کنید.

 آگاه باشید!

یکی از راه های افزایش عزت نفس آگاه بودن است، زمانی که شما متوجه وجود مشکل نباشید توانایی درست کردن آن را ندارید. پس شناخت خودگویی های منفی درباره خود و انتقاد های منفی جلوی آن را می گیرد زیرا این مسئله به مرور منجر به کاهش انرژی روانی و مشکلاتی مثل اضطراب و افسردگی می شود.

 داستان خود را عوض کنید!

همه انسان ها روایت و داستانی دارند که در مورد خود ساخته و با آن تصور خود را شکل می دهند اگر قصد تغییر داستان را دارید باید منشا آن را شناخته و بدانیم که پیام های ناشی از این داستان از کجا می آیند، برای مثال در مواقعی این داستان ها مربوط به گذشته و شکست های ما بوده که بخش بزرگی از ذهن ما را درگیر می کنند.

زمانی که افراد به خود بگویند که تو چاق هستی یا تو تنبل هستی به مرور این مسئله را باور کرده و دچار عزت نفس پایین می شوند بنابراین برای افزایش آن باید دیدگاه و داستان خود را عوض کرده تا توان تغییر و موفقیت داشته باشیم.

 از مقایسه خود و نا امیدی دوری کنید!

دو کلید مهم موفقیت در زندگی پذیرش خود و مقایسه نکردن وی با دیگران است به خصوص در دنیای امروزی که زندگی افراد با صفحات مجازی گره خورده و پر از تصاویر زیبا و مختلف است، در حالی که بسیاری از این تصاویر واقعیت نداشته و فقط منجر به نا امیدی و عزت نفس پایین شما می شود.

مقایسه با دیگران منجر به احساس منفی درون شما شده که خود استرس و افسردگی به همراه دارد. بنابراین با عدم مقایسه و نا امیدی عزت نفس خود را افزایش دهید.

 استعداد و توانایی های خود را کشف کنید!

آلبرت اینشتین جمله معروفی داشته که می گوید: همه نابغه هستند، اما اگر یک ماهی را با توجه به توانایی صعود از یک درخت قضاوت کنید او تمام عمر را به احمق بودن خود فکر می کند.

همه افراد نقاط قوت و ضعف داشته که هیچ کدام نشانه ارزش بیشتر ما نسبت به دیگران نیست بنابراین برای افزایش عزت نفس توانایی های خود را یادآور شوید و زمان هایی را به یاد آورده که احساس عزت نفس و ارزش زیادی نسبت به خود داشته اید.

 ورزش فراموش نشود!

تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که ورزش ارتباط بسیار نزدیکی با افزایش عزت نفس دارد و منجر به سلامت روان و کاهش استرس نیز می شود. بنابراین در برنامه ریزی هفتگی خود ورزش را قرار داده تا عزت نفس خود را افزایش دهید.

 به دیگران کمک کنید!

یکی دیگر از راه های افزایش عزت نفس کمک به افراد نیازمند است که منجر به خارج شدن از ذهن و خودگویی های منفی شما شده و از مشکلات شخصی شما را دور می کند، کمک به دیگران منجر به افتخار کردن به خود و در نتیجه افزایش عزت نفس می شود.

 بخشش را در خود تقویت کنید!

اگر فردی در زندگی شما هست که هرگز او را بابت کاری که انجام داده نبخشیده اید حتی اگر آن شخص خودتان هستید، او را ببخشید زیرا کینه توزی و عدم بخشش خود و دیگران منجر به جمع شدن انرژی منفی در شما می شود.

بنابراین یکی از راه های افزایش عزت نفس و آرامش درونی بخشش است که منجر به کاهش و کنترل خشم درونی نیز می شود زیرا عشق درونی و ذاتی ما را فعال کرده و باعث پذیرش خود و دیگران است.

 شما شرایط خود نیستید!

در نهایت تمایز قائل شدن بین شرایط موجود و ارزش وجودی نیز یکی از راه های افزایش عزت نفس است. زیرا ارزش درونی هر فردی در همه شرایط و موقعیت های مختلف زندگی زیاد بوده و قابل احترام است.

در ادامه بخوانید: درمان اضطراب


 کلام آخر

همه انسان ها با ارزش برابر و پتانسیل های بی نهایت به دنیا آمده و کم دانستن ارزش خود نسبت به دیگران یک باور غلط است که منجر به کاهش حرمت نفس و عزت نفس می شود، بنابراین برای افزایش آن راه های ذکر شده را به کار گرفته و قدر خود را بدانید.






سوالات متداول


1- عزت نفس پایین به چه معناست؟
زمانی یک فرد دارای عزت نفس پایین است که نسبت به این که کیست و چه توانایی هایی دارد اعتماد به نفس کافی ندارد که در متن مقاله نشانه های آن مطرح شده است.




2- راه های افزایش عزت نفس چیست؟
برای موفقیت، احساس لذت در زندگی و جلوگیری از آسیب های روحی و جسمی نیاز به عزت نفس بالا است که در متن مقاله راه های افزایش آن شرح داده شده است.




3- مقایسه با دیگران چه تاثیری بر عزت نفس دارد؟
مقایسه با دیگران منجر به عزت نفس پایین شما شده که خود استرس و افسردگی به همراه دارد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : راه های افزایش عزت نفس
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rz2L
نظرتان را بنویسید