الزام به تنظیم سند رسمی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی الزام به تنظیم سند رسمی می پردازیم .





یکی از راه های اثبات مالکیت ، سند رسمی است . هر فردی ملزم به ثبت نقل و انتقال و کلیه عقود و معاملات در دفاتر اسناد رسمی است . در واقع قانونگذار برای برقراری نظم و امنیت در جامعه افراد را به موجب قانون ملزم به ثبت اسناد کرده است و ضمانت اجرای استنکاف و خودداری از انجام و تنظیم سند رسمی را در قانون تعیین کرده است . در صورتی که فردی از تنظیم سند امتناع کند ، طرف قرارداد می تواند با مراجعه به مرجع قضایی و تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ، الزام فرد را بخواهد . قانونگذار الزام به تنظیم سند رسمی را در قانون ثبت اسناد و املاک بیان کرده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی الزام به تنظیم سند رسمی می پردازیم .




الزام به تنظیم سند رسمی
قانونگذار ضرورت و الزام به تنظیم سند رسمی را در موادی از قانون ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرده است که : به محض ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی ، دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده است و یا کسی را که ملک مزبور به او ‌منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت . 
لازم به ذکر است که قانونگذار در این قانون ثبت اسناد ذیل را اجباری دانسته است :  

1) کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع املاکی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده باشد . 
 2) کلیه معاملات راجع به حقوقی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده است .

بر طبق مواد این قانون در هر جا که اداره یا دفاتر اسناد رسمی وجود داشته باشد ثبت اسناد زیر اجباری است :

1) کلیه عقود و معاملات راجعه به عین یا منافع اموال غیر منقوله که در دفتر املاک
ثبت نشده .
 2) صلح نامه و هبه ‌نامه و شرکت‌نامه



​برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد الزام به تنظیم سند در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پاسخ دهند . 

منبع : الزام به تنظیم سند رسمی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gwwj
نظرتان را بنویسید