تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد

تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین، یکی از راه های اعتراض به حکم تمکین است. تجدید نظر خواهی از حکم تمکین از طرف زن، در مواردی صورت می گیرد که علی رغم داشتن دلیل موجه عدم تمکین، رای به ضرر وی صادر شده باشد. در مقابل، تجدید نظر خواهی از طرف مرد، زمانی می باشد که علی رغم وجود اسباب تمکین زن، رای دادگاه به ضرر او باشد.

 

 

تمکین از شوهر، وظیفه ای است که به لحاظ شرعی و قانونی، به عهده زنان قرار گرفته و در قبال آن، مرد نیز موظف به پرداخت نفقه گردیده است. لذا در حالت کلی، زنان باید، در مسائل خانوادگی و زناشویی، از همسر خود تبعیت کنند، مگر در صورتی که به لحاظ قانونی و شرعی، نظیر وجود عسر و حرج، مجاز به عدم تمکین باشند.

 عدم تمکین از طرف زن، بدون عذر موجه، سبب محرومیت او از نفقه می گردد و باعث می شود، مرد بتواند به دادگاه مراجعه نموده و دعوای الزام به تمکین زن را اقامه کند. در پی طرح این دعوا در دادگاه خانواده، به عدم تمکین زن رسیدگی شده و بسته به اینکه عدم تمکین زن، موجه یا غیر موجه باشد، حکم مقتضی، صادر می شود. در مواردی که حکم به ضرر هر یک از طرفین دعوا باشد، می توانند اقدام به تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین نمایند. این تجدیدنظر خواهی، تابع قواعد و تشریفات مخصوص خود است و در صورت عدم رعایت آن تشریفات، پذیرفته نخواهد شد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد، به موجب ثبت لایحه اعتراض به رای دادگاه بدوی تمکین، در قالب دادخواست تجدید نظر صحبت کنیم و قواعد آن را بگوییم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

تجدید نظر الزام به تمکین از طرف زن

در خصوص پاسخ به این پرسش که تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن، چگونه است و در چه مواردی صورت می گیرد؟ باید گفت: بر اساس آنچه که در مقدمه بیان شد، در صورتی که زن، از همسر خود تمکین عام یا خاص نکند، شوهر می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت و ارسال دادخواست الزام به تمکین، بر اساس نمونه دادخواست الزام به تمکین زوجه، به دادگاه خانواده نماید.

دادگاه خانواده، پس از تشکیل جلسه رسیدگی و بررسی دلایل خواهان و خوانده پرونده، اقدام به صدور رای بدوی، در خصوص خواسته الزام به تمکین از طرف مرد، می نماید. در صورتی که دادگاه خانواده، در دعوای الزام به تمکین زن، رایی صادر کند که بر اساس آن رای، زن، ملزم به تمکین از شوهر خود شده باشد، زن می تواند در مهلت قانونی، اقدام به تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدید نظر الزام به تمکین، کرده و بدین ترتیب، به رای الزام به تمکین صادر شده از سوی دادگاه، اعتراض کند.

تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت لایحه اعتراض به رای دادگاه بدوی تمکین، به موجب دادخواست تجدیدنظر ، انجام می گیرد. مهلت تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن، 20 روز برای افراد مقیم ایران و 2 ماه برای افراد مقیم خارج از ایران، از تاریخ ابلاغ رای دادگاه بدوی، خواهد بود.

در تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن، او باید در لایحه اعتراض به رای بدوی، به این مطلب استناد کند که عدم تمکین وی، به دلیلی نظیر سوء رفتار شدید مرد، ترک انفاق، فراهم نبودن اسباب تمکین و سایر موارد، موجه و قانونی است. پس از تشکیل جلسه دادگاه تجدید نظر، به اعتراض زن رسیدگی شده؛ چنانچه اعتراض وارد دانسته شود، رای بدوی، نقض و مجددا به پرونده مورد اعتراض، رسیدگی ماهوی شده و رایی جدید صادر می گردد. در صورتی که اعتراض، وارد نباشد، رای مورد اعتراض، تایید و پرونده، به دادگاه صادر کننده حکم بدوی، ارسال خواهد شد.

حتما بخوانید: الزام به تمکین چیست

 

تجدید نظر الزام به تمکین از طرف مرد

در قسمت قبل، به بررسی تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن پرداختیم و گفتیم، در صورتی که رای دادگاه بدوی الزام به تمکین، به ضرر زن بوده و زن، دلیل موجهی بابت عدم تمکین عام و خاص خود داشته باشد، می تواند با استناد به آن، تقاضای نقض رای بدوی را در دادگاه تجدید نظر داشته باشد. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین​ از طرف مرد، صحبت کرده و موارد و نحوه تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین​ از طرف مرد را توضیح دهیم.

گاهی، حکم الزام به تمکین صادره از سوی دادگاه، به ضرر مرد بوده و در واقع، در رای دادگاه بدوی، زن، ملزم به تمکین نشده است. در چنین شرایطی، بسته به اینکه مرد، مقیم ایران باشد یا خیر، 20 رو یا 2 ماه از تاریخ ابلاغ رای، فرصت دارد تا اقدام به تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین ​نماید. نحوه تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف مرد نیز مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت لایحه اعتراض به رای دادگاه بدوی تمکین، به موجب دادخواست تجدید نظر است.

لازم به ذکر است، از جمله مهم ترین دلایل رد دادخواست الزام به تمکین مردان در مرحله بدوی، این بوده که یا مرد، مسکن و اثاثیه ای مناسب شأن زن، فراهم نکرده تا زن، قادر به تمکین باشد و یا اینکه، اثبات وجود دلایلی، نظیر سوء معاشرت با زوجه، فحاشی یا اعتیاد، از سمت زن، سبب شده تا دادگاه، حکم به الزام به تمکین ندهد. به همین دلیل، باید در لایحه اعتراض به رای دادگاه بدوی تمکین، به این مطلب که مقدمات تمکین، متناسب شأن زوجه، فراهم است و با زوجه، رفتاری صحیح و مناسب می شود و زن، دچار عسر و حرج نیست، اشاره شود.

در ادامه بخوانید: اثبات عدم تمکین زن

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تجدیدنظر خواهی از حکم الزام به تمکین در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدیدنظر خواهی از حکم الزام به تمکین پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین چگونه است؟

تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست تجدیدنظر خواهی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن در چه مواردی صورت می گیرد؟

تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن در مواردی است که دادگاه بدوی زن را به تمکین محکوم کرده و زن نسبت به حکم اعتراض دارد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف مرد در چه مواردی صورت می گیرد؟

تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف مرد در مواردی است که دادگاه بدوی در خصوص دادخواست الزام به تمکین زن را به تمکین از مرد محکوم نکرده و رای به ضرر مرد باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RZLK
نظرتان را بنویسید