اگر تجدید شویم چه می شود

اگر تجدید شویم چه می شود
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

اگر تجدید شویم چه می شود؟ این سوالی است که برای بسیاری از دانش آموزان پایه های تحصیلی متوسطه اول و دوم پیش می آید. در صورتی که دانش آموزان در هر یک از پایه های تحصیلی در دروس خود تجدید شوند، یا باید مجددا در امتحانات شرکت کنند و یا می بایست که از شرایط تک ماده و تبصره برای قبولی استفاده نمایند.

 

 

بعضی از دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف قادر به درس خواندن و مطالعه دروس نمی باشند و همین موضوع باعث می شود که آن ها با مشکل تجدید شدن مواجه شوند. شاید بسیاری از دانش آموزان این سوال برایشان پیش بیاید که اگر تجدید شویم چه می شود؟ در صورتی که دانش آموزان پایه های تحصیلی مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم تجدید شوند، می توانند تحت شرایط خاصی مجددا در امتحان ها شرکت کنند و یا از شرایط تک ماده استفاده نمایند.

اطلاع از شرایط قبولی در امتحانات و همچنین اطلاع از حداقل نمره قبولی در امتحانات مدارس و یا امتحانات نهایی، به دانش آموزان کمک می کند تا نهایت تلاش خود برای اخذ آن نمره را انجام دهند. با توجه به اهمیت تجدید شدن در پایه های تحصیلی مختلف، در ادامه این مقاله قصد داریم به سوال اگر تجدید شویم چه می شود؟ پاسخ دهیم.

 

اگر تجدید شویم چه می شود؟

دروس مقطع متوسطه اول و دوم نسبت به دروس دبستان و ابتدایی سخت تر می باشد و همین موضوع باعث شده که بعضی از دانش آموزان با ورود به مقاطع تحصیلی متوسطه اول و متوسطه دوم در زمان برگزاری امتحانات مدارس استرس گرفته و با افت تحصیلی مواجه شوند و پس از دیدن نمرات خود در سایت همگام و یا پادا، متوجه شوند که در چند درس خود نمره قبولی کسب نکرده اند. شاید این سوال برای دانش آموزان پیش بیاید که اگر در یکی از این امتحانات تجدید شویم چه می شود؟

 

دانش آموزان مقطع دبستان به صورت کیفی نمره دریافت می کنند و شرط قبولی یا عدم قبولی برای آن ها صدق نمی کند. به همین خاطر دانش آموزان مقطع دبستان با مشکل تجدیدی و عدم قبولی مواجه نیستند؛ اما دانش آموزان به محض ورود به پایه هفتم و پایه های بعدی، می بایست تلاش خود را برای اخذ نمره قبولی در امتحانات بیشتر کنند، چرا که در مقطع متوسطه اول و مقطع متوسطه دوم دیگر نمرات کیفی نیستند و دانش آموزان باید حتما نمره قبولی را کسب کنند تا بتوانند به پایه بعدی خود وارد شوند.

 

دانش آموزان پایه های تحصیلی مختلف در مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم به غیر از پایه دوازدهم می توانند با کسب نمره سالانه 10 و بالاتر در یک درس نمره قبولی کسب کنند؛ اما در صورتی که نمره سالانه یک درس کمتر از 10 باشد، دانش آموز در آن درس تجدید خواهد شد.

 

شرایط قبولی در پایه دوازدهم کمی به شرایط قبولی در پایه های دیگر متفاوت است. در واقع، داوطلبان به منظور قبول شدن در این مقطع تحصیلی می بایست که حتما حداقل نمره قبولی امتحان نهایی آن ها در برگه از 7 بالاتر باشد و نمره سالانه بالای 10 کسب کرده باشند. در غیر این صورت تجدید می شوند و می بایست در امتحان شهریور شرکت کنند. در صورتی که دانش آموزان مجددا در امتحان نهایی شهریور شرکت کردند، اما باز هم قادر به کسب نمره قبولی نبودند، می بایست در دی ماه سال تحصیلی بعد از امتحان نهایی شرکت کنند.

 

بیشتر بخوانید: قبول نشدن در امتحانات شهریور

 

 

شرایط استفاده از تک ماده و تبصره

یکی از روش هایی که دانش آموزان می توانند در صورت تجدید شدن از آن برای قبولی استفاده کنند استفاده از شرایط تک ماده و تبصره می باشد. شاید برای دانش آموزانی که همواره از خود می پرسند اگر تجدید شویم چه می شود؟ این سوال پیش بیاید که شرایط استفاده از تک ماده و تبصره چیست و چگونه می توانیم با این دو قانون بدون شرکت مجدد در امتحان، نمره قبولی کسب کنیم و به مقطع تحصیلی بعد وارد شویم؟

 

شرایط استفاده از تک ماده

 

دانش آموزان پایه های تحصیلی مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم می توانند با کمک شرط تک ماده، در این دو مقطع تحصیلی قبول شوند و به پایه تحصیلی بعدی خود را پیدا کنند. شرایط استفاده از تک ماده متوسطه اول با دوم متفاوت است، اما هر دو به گونه ای هستند که دانش آموزان پایه های تحصیلی هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم می توانند فقط 2 درسی که در آن تجدید شده اند را تک ماده کنند.

 

در واقع، دانش آموزان می توانند در صورت داشتن معدل بالای 10، دو درس از دروسی که در آن نمره زیر 10 کسب کرده اند را تک ماده کنند و بدون شرکت مجدد در امتحان ها، به پایه تحصیلی بعدی راه پیدا کنند.

 

شرایط استفاده از تبصره

 

تبصره با قانون تک ماده متفاوت است. این قانون برای دانش آموزان پایه دوازدهم که شرایط تک ماده متوسطه دوم را ندارند، تعیین شده است. دانش آموزان پایه دوازدهم با داشتن دو شرط می توانند از مقطع تحصیلی دوازدهم فارغ التحصیل شوند. اول اینکه نمره سالانه هر درس آن ها بالای 10 باشد و دوم اینکه نمره برگه امتحان نهایی آن ها بالای 7 باشد.

 

در صورتی که دانش آموزان با داشتن نمره سالانه بالای 10، به هر دلیلی موفق به کسب نمره امتحان نهایی بالای 7 نشده اند، می توانند حداکثر در 2 درس نهایی خودشان از شرط تبصره استفاده کنند و بدون شرکت در امتحان، از مقطع تحصیلی پایه دوازدهم فارغ التحصیل شوند. 

 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تک ماده

 

 

 

 

 

حداقل نمره قبولی برای تجدیدی ها

دانش آموزانی که تجربه تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم و یا سایر امتحانات مدارس را داشته و اکنون قصد قبولی در هر یک از مقاطع تحصیلی متوسطه اول و متوسطه دوم را دارند، می توانند با رعایت شرایط و حداقل نمره قبولی، در پایه تحصیلی خود فارغ التحصیل شوند و به پایه تحصیلی بعدی راه پیدا کنند.

 

در صورتی که دانش آموزان قادر به دریافت حداقل نمره قبولی نباشند، حتی در زمان تجدید شدن، می بایست مجددا در امتحان های نهایی و یا امتحان های پایانی شرکت کنند و نمره قبولی خود را کسب نمایند. همچنین، دانش آموزان می توانند طبق شرایط تعیین شده اقدام به استفاده از شرایط تک ماده و تبصره نمایند تا بتوانند در دو درسی که تجدید شده اند، نمره قبولی کسب کنند.

 

در جدول های زیر حداقل نمره قبولی برای تجدیدی ها ذکر شده است. جدول اول مربوط به حداقل نمره قبولی برای دانش آموزان پایه های تحصیلی مقطع متوسطه اول و دوم می باشد.

 

حداقل نمره قبولی برای امتحانات پایانی دانش آموزان مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم
نمره سالانهنمره برگه امتحانیوضعیت
بالاتر از 30نمره بالاتر از 10قبول
بالاتر از 30نمره کمتر از 10استفاده از  تک ماده
کمتر از 10نمره کمتر از 10مردود

 

از آنجایی که آزمون سال دوازدهم به صورت امتحان نهایی برای تمام دانش آموزان برگزار می شود، شرایط قبولی در آن کمی متفاوت است. در  جدول زیر می توانید اطلاعات مربوط به حداقل نمره قبولی در امتحانات نهایی پایه دوازدهم را مشاهده نمایید.

 

حداقل نمره قبولی برای امتحانات نهایی و پایانی دانش آموزان پایه تحصیلی دوازدهم
نمره سالانهنمره برگه امتحانیوضعیت
10 بالاترهر نمره ای از نمره سالانهقبول
بین 7 تا 10هر نمره ای از نمره سالانهاستفاده از تبصره 
کمتر از 7هر نمره ای از نمره سالانهمردود

 

دانش آموزانی که دارای امتحانات نهایی هستند می توانند برای اطلاع از نحوه محاسبه نمره در این آزمون ها به مطالعه مقاله زیر پرداخته و از طریق فرمول های موجود به محاسبه نمره خود بپردازند.

 

بیشتر بخوانید: محاسبه نمره امتحان نهایی

 

 

 

 

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص تجدید شدن و شرایط قبولی با حداقل نمره در امتحانات مدارس را شرح داده و به سوالات متقاضیان در این خصوص از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پاسخ دهند.

 

همچنین به دانش آموزان توصیه می شود جهت دسترسی راحت تر به اخبار مربوط به مدارس در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا عضو شده و اطلاعیه های آموزش و پرورش را در اسرع وقت دریافت نمایند. همچنین برای داشتن انواع نمونه سوالات می توانیند از طریق مقاله زیر اقدام نمایید.

 

در ادامه بخوانید: نمونه سوالات امتحانی



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ اگر در امتحانات مدارس تجدید شویم چه می شود ؟

✔️ پس از تجدید شدن در امتحانات مدارس باید مجددا در شهریور و یا دی ماه سال بعد در آن آزمون شرکت کرده و نمره قبولی کسب نمایید. جزئیات را می توانید از متن مقاله مطالعه نمایید.



 

2- ✔️ حداقل نمره قبولی در امتحانات مدارس چند است ؟

✔️ حداقل نمره قبولی برای امتحانات 10 و برای امتحانات نهایی دوازدهم 7 می باشد. جدول محاسبه نمرات در متن مقاله ارائه شده است.



 

3- ✔️ شرایط استفاده از تک ماده و تبصره در امتحانات مدارس چیست ؟

✔️ شرایط استفاده از تک ماده و تبصره برای امتحانات متوسطه اول و دوم متفاوت از یکدیگر است که در متن مقاله به توضیح هر یک پرداخته شده است.

منبع : اگر تجدید شویم چه می شود

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G100
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر