ورود ثالث در مرحله تجدید نظر

ورود ثالث در مرحله تجدید نظر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

طبق قانون ، ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی نیز امکان پذیر است . شرایط ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، این است که هنوز دادگاه ، ختم رسیدگی را اعلام نکرده و در حال رسیدگی به دعوی اصلی باشد . نحوه ورود ثالث این مرحله ، از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه تجدید نظر بوده و هزینه آن هم ، مطابق هزینه اقامه دعوی در مرحله تجدید نظر خواهی می باشد.

 

 

دادگاه های حقوقی ، زمانی که به دعاوی رسیدگی می کنند ، می بایست تشریفات شکلی مذکور در قانون آیین دادرسی مدنی را مد نظر قرار دهند . در قانون آیین دادرسی مدنی ، تشریفاتی همچون نحوه رسیدگی به دعاوی ، نحوه صدور حکم و روش هایی که برای اعتراض به احکام دادگاه ها وجود دارد ، مورد پیش بینی قرار گرفته که هر یک از طرفین دعوی ، با اطلاع از آنها ، می توانند به نحو بهتری از حقوق قانونی خود دفاع نمایند .

در قانون آیین دادرسی مدنی ، یک نوع دعوای طاری مورد پیش بینی قرار گرفته است که بر اساس آن ، شخصی به غیر از طرفین اصلی دعوی ( یعنی خواهان و خوانده ) ، می تواند به دعوا ورود پیدا کند تا حقوقش تضییع نشود که به آن ، ورود شخص ثالث گفته می شود . اما گاهی ، دعوا ، در مرحله تجدید نظر خواهی قرار داشته و مورد رسیدگی مجدد قرار گرفته است . در چنین شرایطی ، این سوال مطرح می شود که آیا ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی نیز امکان پذیر است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا امکان دارد که شخص ثالث ، در مرحله تجدید نظر وارد دعوی شود و در صورتی که پاسخ مثبت باشد ، ورود ثالث به مرحله تجدید نظر خواهی چه شرایطی داشته و نحوه آن چگونه است . در ادامه نیز ، هزینه دادرسی ورود ثالث در مرحله تجدید نظر را مورد بررسی قرار می دهیم .



 

آیا ورود ثالث در مرحله تجدید نظر امکان دارد

در قانون آیین دادرسی مدنی ، روش هایی برای اعتراض نسبت به احکام دادگاه ها ، پیش بینی شده است . روش های اعتراض به رای دادگاه را می توان شامل مواردی همچون تجدید نظر خواهی ، واخواهی ، فرجام خواهی و اعاده دادرسی دانست . با این حال ، وجه مشترک هر یک از روش های مذکور ، این است که یکی از طرفین دعوی که به موجب حکم دادگاه ، محکوم شده است ، اقدام به اعتراض نسبت به حکم می نماید .

اما در برخی از مواد قانون آیین دادرسی مدنی ، دعاوی طاری پیش بینی شده است که مربوط به اشخاص ثالثی ، غیر از طرفین دعوا است . به این معنا که شخصی که در ضمن رسیدگی و صدور حکم توسط دادگاه ، از اصحاب دعوی ( یعنی خواهان و خوانده دعوی ) محسوب نشده و در طول فرایند دادرسی حضور نداشته است ، بتواند وارد فرایند رسیدگی به دعوی شود . البته ، مداخله اشخاص ثالث در فرایند دادرسی ، به سه شکل مختلف است .

 یا شخص ثالث ، وارد دعوی می شود که به آن ، ورود شخص ثالث یا ورود ثالث گفته می شود و یا اینکه ، حضور شخص ثالث در طی فرایند رسیدگی به دعوی ، لازم دانسته می شود که در این صورت ، ثالث ، به دعوی جلب می شود که به آن ، جلب شخص ثالث می گویند . علاوه بر اینها ، امکان اعتراض شخص ثالث نیز وجود دارد که اگر شخص ثالث ، از حکم صادره توسط دادگاه ، متضرر شده باشد ، می تواند نسبت به حکم صادره از دادگاه ، اعتراض کند .

اما در این مقاله ، صحبت از ورود ثالث است ؛ یعنی زمانی که شخص ثالثی ، غیر از طرفین دعوی ، در فرایند رسیدگی به دعوی ، وارد می شود تا در آن دعوی ، مشارکت داشته باشد و از حقوق خود یا دیگری ، دفاع کند . ورود ثالث ، در ماده 130 قانون آیین دادرسی مدنی ، توضیح داده شده است که بر اساس آن ، اگر شخص ثالثی غیر از طرفین دعوی ، در فرایند رسیدگی به دعوی ، برای خود ، حقی قایل باشد یا اینکه تشخیص دهد که وارد شدن او در فرایند دعوی ، موجب ذی حق شدن یکی از طرفین می شود ، می تواند وارد دعوی شود .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که آیا ورود شخص ثالث در مرحله تجدید نظر نیز امکان پذیر است ؟ به عبارت دیگر ، در صورتی که از حکم صادره توسط دادگاه بدوی ، تجدید نظر خواهی شده و دعوی در مرحله تجدیدنظر باشد ، آیا باز هم شخص ثالثی غیر از طرفین دعوی ، می تواند وارد دعوی شود ؟ پاسخ به این سوال ، در ماده 130 قانون مذکور ، ذکر شده است .

بر اساس این ماده ، وارد شدن شخص ثالث ، تا زمانی که ختم دادرسی اعلام نشده است ، امکان پذیر می باشد ؛ چه دعوی در مرحله بدوی باشد و چه تجدید نظر . به عبارت دیگر ، ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی نیز امکان پذیر می باشد ؛ مشروط به اینکه ، شرایط ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی ، وجود داشته باشد . لذا در ادامه ، شرایط و نحوه ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی را نیز بررسی می کنیم .

حتما بخوانید: انواع ورود ثالث ؛ اعم از اصلی و تبعی

 

شرایط ورود ثالث در مرحله تجدید نظر

در قسمت قبل ، ورود شخص ثالث را به عنوان یک دعوای طاری ، مورد بررسی قرار داده و گفتیم که این روش ، در کنار دعوای اعتراض شخص ثالث ، می تواند توسط اشخاصی که خود را در فرایند رسیدگی به یک دعوی ، ذی حق می دانند ، مورد استفاده قرار گیرد ؛ چه در مرحله بدوی و چه در مرحله تجدید نظر . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که شرایط ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی چیست ؟

پاسخ به این سوال که شرایط ورود ثالث در مرحله تجدید نظر چیست ، ضمن ماده 131 قانون آیین دادرسی مدنی ، بیان شده است . بر اساس این ماده ، یکی از مهم ترین شرایط ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، آن است که هنوز رسیدگی دادگاه ، ختم نشده یا پایان نیافته باشد . به عبارت دیگر ، در صورتی که دادگاه ، در مرحله تجدید نظر خواهی ، ختم رسیدگی را اعلام نموده باشد ، ورود شخص ثالث ، دیگر امکان پذیر نخواهد بود .

در صورت عدم امکان ورود ثالث پس از ختم رسیدگی ، شخص ثالث ، می تواند بعدا نسبت به حکم صادره ، اعتراض ثالث را مطرح نماید . در واقع ، به این دلیل که در قانون آیین دادرسی مدنی ، زمان طرح دعوی اعتراض ثالث ، پیش بینی نشده است ، شخص ثالث ، هر زمان پس از صدور حکم ، تا زمانی که حکم ، اجرایی نشده است ، می تواند نسبت به آن ، معترض شود .

یکی دیگر از شرایط ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، آن است که شخص ثالث ، برای تبانی یا به وجود آوردن تاخیر در رسیدگی دادگاه ، وارد دعوی نشده باشد . این موضوع ، در ماده 133 قانون آیین دادرسی مدنی ، ذکر شده است که بر اساس آن ، اگر دادگاه تشخیص بدهد که ورود ثالث در مرحله تجدید نظر به این منظور بوده است ، یا رسیدگی به دعوای اصلی ، منوط به رسیدگی به دعوای شخص ثالث نمی باشد ، دعوای اصلی را از دعوای ثالث ، تفکیک نموده و به صورت جداگانه ، آنها را مورد بررسی قرار می دهد .

بیشتر بخوانید: شرایط دعوای اعتراض ثالث

 

 

 

نحوه ورود ثالث در مرحله تجدید نظر

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، چه شرایطی دارد . اما اشخاص ثالثی که قصد وارد شدن به دعوی ، در مرحله تجدید نظر خواهی را دارند ، ممکن است این سوال را مطرح نمایند که نحوه ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی ، به چه صورت است ؟ در خصوص نحوه ورود شخص ثالث به دعوی ، احکامی در قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است که ذیلا مورد اشاره قرار می گیرد .

نحوه ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی ، به این صورت است که شخص ثالث ، می بایست دادخواست ورود ثالث را به دادگاهی که در حال رسیدگی به دعوای اصلی است ، یعنی دادگاه تجدید نظر ، ارائه نموده و در دادخواست خود ، منظور خود را از وارد شدن به دعوی ، به صورت صریح ، بیان نماید .

علاوه بر این ، بر اساس ماده 131 قانون آیین دادرسی مدنی ، دادخواست ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی و رونوشت دادخواست ، مدارک و پیوست های دادخواست ، می بایست به تعداد طرفین دعوی ، به علاوه یک نسخه ، تقدیم شده و شرایط شکلی مربوطه در خصوص نحوه تنظیم دادخواست را داشته باشد . بعد از وصول دادخواست ورود ثالث ، وقت رسیدگی ، به وی نیز اعلام می شود و دادخواست ورود ثالث ، به طرفین دعوی نیز ، ابلاغ می شود تا از مفاد آن ، اطلاع پیدا کنند .

یکی دیگر از موضوعات مهم در خصوص نحوه ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، در ماده 134 قانون آیین دادرسی مدنی ، آمده است که مطابق آن ، ورود شخص ثالث در هر مرحله از رسیدگی به دعوی ، اعم از مرحله بدوی یا تجدید نظر ، مطابق مقررات عمومی راجع به آن مرحله است . به این معنا که دعوی ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، بر اساس مقررات مربوط به مرحله تجدید نظر خواهی ، مورد رسیدگی قرار می گیرد .

بیشتر بخوانید: انواع و شرایط جلب ثالث

 

هزینه دادرسی ورود ثالث در مرحله تجدید نظر

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی امکان پذیر است و سپس ، شرایط و نحوه ورود ثالث به مرحله تجدید نظر را توضیح دادیم . اما نکته مهمی که در خصوص این دعوی وجود دارد ، آن است که هزینه دادرسی ورود ثالث در مرحله تجدیدنظر چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که طبق ماده 134 قانون آیین دادرسی مدنی ، شرایط و نحوه ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی ، مطابق احکام مذکور در قانون ، در رابطه با تجدید نظر خواهی است . به همین دلیل ، هزینه دادرسی ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، مطابق هزینه دادرسی ای است که در مرحله تجدید نظر خواهی ، اخذ می شود . لذا برای اطلاع از اینکه هزینه دادرسی ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی چقدر است ، باید دید هزینه تجدیدنظر خواهی چقدر است .

همانطور که در مقاله هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 گفته شد ، هزینه دادرسی در هر یک از مراحل ، در ابتدای همان سال ، به موجب قانون بودجه سالانه ، تعیین می شود و معمولا هر سال ، بیشتر از سال قبل می شود . در صورتی که ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، مربوط به دعاوی مالی باشد ، هزینه دادرسی آن ، معادل چهار و نیم درصد (4/5) از محکوم به خواهد بود و هزینه دادرسی در دعاوی غیر مالی ، از 40 تا 180 هزار تومان می باشد و هزینه برگه های دادخواست ، به ازای هر برگ ، دو هزار تومان است .

در ادامه بخوانید: انواع اعتراض ثالث

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ورود ثالث در مرحله تجدید نظر در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ورود ثالث در مرحله تجدید نظر پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- آیا امکان ورود ثالث به مرحله تجدید نظر وجود دارد ؟

بله بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی امکان وارد شدن شخص ثالث به دادرسی حتی در مرحله تجدید نظر نیز وجود دارد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

 

2- شرایط ورود ثالث به مرحله تجدید نظر چیست ؟

از جمله شرایط ورود ثالث به مرحله تجدید نظر آن است که دعوای اصلی در حال رسیدگی توسط دادگاه تجدید نظر بوده و و دادگاه هنوز ختم رسیدگی را اعلام نکرده باشد که جزئیات این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

 

3- نحوه ورود ثالث به مرحله تجدید نظر خواهی چگونه است ؟

ورود ثالث به مرحله تجدید نظر خواهی به این صورت است که شخص ثالث باید دادخواست تنظیم نموده و به دادگاهی که در حال رسیدگی به دعوا در مرحله تجدید نظر است ارائه نماید که شرح این موضوع در مقاله ذکر شده است .

منبع : ورود ثالث در مرحله تجدید نظر

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vW28
نظرتان را بنویسید