آیا می دانید فلوتر برقی چیست ؟

آیا می دانید فلوتر برقی چیست ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
عباس

گفته می شود که یک دستگاه کنترل سطح سیال روی آب شناور است. اما در زبان محاوره گاهی از کل دستگاه کنترل کننده به عنوان کلمه شناور یاد می شود. در ادامه بیشتر در مورد نحوه کار، کاربرد و انواع این قطعه صحبت خواهیم کرد.

ساختار فلاتر
فلوتر یک رله الکتریکی است که برای کنترل سطح مایعاتی که الکتریسیته را هدایت می کنند استفاده می شود. استفاده از بریکر برای جلوگیری از سرریز شدن سیال و همچنین برگشت آن انجام می شود. این کار با کمک یک توپ توخالی و سبک به اضافه سه سیم انجام می شود. یکی از سیم ها مشترک و دو سیم دیگر کنتاکت باز و بسته است. با کمک این قطعات، سطح آب مخزن بالا و پایین می رود که باعث تغییر سطح شناور می شود. این باعث می شود که توپ نیز حرکت کند. این موضوع باعث می شود که کنتاکت ساخته شده در سیستم قطع و وصل شود.

کاربرد قطع کننده مدار
کنترل سطح مایعات با فلوتر و همچنین کنترل پمپ ها در دستگاه های الکتریکی کاربرد اصلی کلید می باشد. یکی از مسائلی که می تواند آسیب جدی به دستگاه وارد کند، کارکردن پمپ سیستم بدون آب است. در صورت استفاده از فلاتر از چنین اتفاقی جلوگیری می شود.

همچنین پر شدن بیش از حد مخزن و ریختن مایعات از آن می تواند باعث آسیب به خودرو شود و در محیط های صنعتی احتمال تصادف را افزایش دهد. استفاده از قطع کننده مدار نیز برای چنین شرایطی توصیه می شود. برای اینکه دستگاه خالی از مایع نباشد یا بیش از حد پر نشود، فلوتر می تواند پر کردن و تخلیه خودکار مخزن را به سیستم اضافه کند. هدایت مایعات به داخل دستگاه یکی دیگر از ویژگی هایی است که فلوتر می تواند اضافه کند.

برای مطالعه در مورد نوع دیگری از کنترل جریان، می توانید مطالعه کنید که کنترل بار چیست.

انواع شناورها
به طور کلی دو نوع شناور در بازار وجود دارد. شناور مکانیکی و شناور الکترونیکی. فلوترهای مکانیکی معمولاً به دو صورت نصب می شوند. آنها را یا در بالای موخران یا زیر آن قرار می دهند. هر یک از این روش های نصب برای هدف خاصی انتخاب می شوند.

اگر یک شناور مکانیکی بالای مخزن نصب شده باشد، برای جلوگیری از پر شدن بیش از حد مخزن است. به عبارت دیگر این کار برای کنترل سطح سیال انجام می شود. اما اگر فلوتر در پایین مخزن نصب شده باشد، برای جلوگیری از کارکرد پمپ در مخزن، خالی است. نصب فلاتر در هر یک از این شرایط مستلزم رعایت یک سری نکات خاص است که در ادامه مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

شناور مکانیکی، نصب شناور
گفتیم که نصب فلاتر با دو هدف کلی انجام می شود. در ادامه به بررسی نصب هر کدام به صورت جداگانه می پردازیم. برای تحصیل در این رشته می توانید به نصب جعبه توزیع نیز مراجعه کنید.

نصب شناور برای کنترل سطح مایع
در این روش حداقل به دو الکترود نیاز داریم که یکی در بالاترین سطح مورد نظر و دیگری در پایین ترین سطح قابل قبول نصب شود. اگر بدنه خازن هادی باشد از ترمینال مشترک متصل به بدنه آن استفاده می کنیم اما اگر بدنه هادی نداشته باشد باید الکترود سوم در انتهای مخزن قرار گیرد.

با شروع به کار دستگاه، زمانی که سطح مایع به حداکثر میزان مورد نظر رسید، فلوتر جریان آب را قطع می کند و با رسیدن سطح قابل قبول به پایین، فرمان اتصال جریان به سیستم ارسال می شود. به این ترتیب مایع داخل مخزن همیشه در سطح مورد نظر باقی می ماند.

نصب شناور برای جلوگیری از کارکرد پمپ در مخزن خالی
این حالت شباهت هایی با حالت قبلی دارد. در این روش مجدداً دو الکترود در بالاترین و پایین ترین سطوح قابل قبول مخزن برای مایع قرار می گیرند. سپس یک الکترود سوم زیر حداقل سطح قابل قبول متصل می شود. این ساختار باعث می شود که پمپ شناور هنگام روشن و خاموش شدن دستگاه دستگاه را چک کند تا در مخزن خالی کار نکند.

منبع : https://www.linkpin.ir/l/5gXK/%D9%81%D9%84%D9%88%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

نظرتان را بنویسید