آیا ال‌سی‌دی برای چشم ضرر دارد؟

 آیا ال‌سی‌دی برای چشم ضرر دارد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
hossein

تماشای تلویزیون یکی از تفریحات و سرگرمی‌های طیف وسیعی از افراد جامعه است. کودکان، میان‌سالان و حتی کهنسالان در طول روز ساعات زیادی را به تماشای سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های متنوع تلویزیونی اختصاص می‌دهند و اوقات فراغت خود را به این شیوه سپری می‌کنند.

 اگرچه تلویزیون به جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی‌ها تبدیل شده است، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که تماشای بیش از حد آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای چشم به همراه داشته باشد. اما واقعا مضرات ال‌سی‌دی برای چشم چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا تلویزیون می‌بینیم؟ نقش پررنگ تلویزیون در زندگی

 تلویزیون وسیله‌ای بسیار مهم و ضروری است که بدون تردید در هر خانه‌ای یافت می‌شود و برای آگاهی از اخبار و اطلاعات مختلف و همچنین تماشای فیلم و سریال و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدا از کاربرد این محصول در زندگی روزمره افراد، به جرات می‌توان تلویزیون را یکی از محصولات مهم هر خانه‌ای معرفی کرد که زندگی بدون آن سخت و شاید تا حد زیادی مختل می‌شود.

 تاریخچه استفاده از تلویزیون به سال‌ها پیش باز می‌گردد و این دستگاه از گذشته تاکنون تغییرات زیادی داشته است. تلویزیون‌های قدیمی محصولاتی بزرگ و سنگین با صفحه‌ای کوچک بودند که تماشای فیلم در آن‌ها واقعاً زجرآور بود. اما در سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، تلویزیون‌هایی با ابعاد بزرگ، ضخامت کم و وزن سبک تولید شده‌اند که لذت تماشای برنامه‌ها را چندین برابر کرده‌اند.

 اگرچه این اختراع جذاب و محبوب سبب افزایش سطح آگاهی و اطلاعات افراد می‌شود و در اوقات بیکاری و بی‌حوصلگی آن‌ها را به تماشای برنامه‌ای جذاب دعوت می‌کند، اما در کنار مزایای بسیارش، از اندک معایبی نیز برخوردار است.

 مضرات ال‌سی‌دی تلویزیون برای چشم

 تلویزیون‌های جدید که از نمونه‌های محبوب آن‌ها می‌توان به «تلویزیون‌های ال‌سی‌دی» اشاره کرد. این تلویزیون‌ها به دلیل ابعاد بزرگ، کیفیت تصویر فوق‌العاده بالا و وضوح قابل‌ملاحظه‌ای که دارند، ساعات طولانی کاربران را با خود همراه می‌کنند و به تماشای برنامه‌ها می‌نشانند. حال آیا ال‌سی‌دی برای چشم ضرر دارد؟ متاسفانه پاسخ به این سوال پرتکرار مثبت است. ال‌سی‌دی نیز مانند انواع تلویزیون‌ها درصورتی‌که به شیوه اصولی استفاده نشود، مضراتی را برای سلامت بدن و چشم‌ها به همراه دارد من جمله:

  • از جمله مضرات ال‌سی‌دی برای چشم می‌توان به سردرد و تحریک چشم‌ها اشاره کرد که پس از خیره‌شدن و تماشای طولانی‌مدت تلویزیون اتفاق می‌افتد. زمانی که ساعات طولانی را بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای به صفحه ال‌سی‌دی خیره می‌شوید، سردرد و خستگی چشم را تجربه می‌کنید.
  • از دیگر مضرات ال‌سی‌دی برای چشم می‌توان به ایجاد تاری در دید و سیاهی رفتن چشم‌ها اشاره کرد. البته این مورد اغلب در تلویزیون‌های قدیمی دیده می‌شود و در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.
  • ربودن خواب از چشم‌ها از دیگر مضرات ال‌سی‌دی برای چشم است که موجب ایجاد اختلال در روند خواب کامل و مفید می‌شود. زمانی که پای برنامه‌های تلویزیون می‌نشینید، دل‌کندن برایتان سخت شده و دیرتر به رختخواب می‌روید.

 

دیگر مضرات ال‌سی‌دی برای سلامتی

  • زمانی که ساعات طولانی را به تماشای برنامه‌های تلویزیونی اختصاص می‌دهید و کمتر تحرک دارید، طبیعتاً به مشکل اضافه‌وزن و چاقی مبتلا خواهید شد. همان طور که می‌دانید چاقی خود سرمنشأ بسیاری از بیماری‌های قلبی، عروقی، کبدی، تنگی نفس و... است.
  • طبق تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه صورت‌گرفته، محققان دریافته‌اند کسانی که ساعات طولانی را به تماشای تلویزیون می‌پردازند، به میزان ۳.۴ درصد بیشتر از افراد معمولی به مشکلات ناشی از کم‌تحرکی نظیر «دیابت» مبتلا خواهند شد.
  • تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دوسال نیز توصیه نمی‌شود؛ چرا که این کار سبب ایجاد مشکل در تکلم کودک شده و تلفظ واژه‌ها را برای او سخت‌تر می‌کند.

 

 برای در امان‌ماندن از مضرات ال‌سی‌دی برای چشم و سلامتی چه اقداماتی لازم است انجام دهیم؟

 تنها با رعایت موارد زیر می‌توانید تا حد قابل توجهی از مضرات ال‌سی‌دی برای چشم و سلامتی در امان بمانید:

  • زمان تماشای تلویزیون را کاهش دهید. سعی کنید به‌مرور و نه یکباره، زمان تماشای تلویزیون را کاهش دهید و آن را به حداکثر ۳ ساعت در طول روز برسانید.
  • به‌هیچ‌عنوان برای تماشای تلویزیون نزدیک به آن ننشینید و فاصله چشمان خود را با دستگاه حفظ کنید. کمترین فاصله از تلویزیون ۳ متر است که باتوجه‌به ابعاد بزرگ ال‌سی‌دی، مانعی برای دید بهتر ایجاد نمی‌کند.
  • زاویه دیدتان را با تلویزیون در حالت مستقیم قرار دهید و به‌هیچ‌وجه از گوشه‌وکنار و زوایای نامناسب به صفحه نگاه نکنید.
  • اگر چشمان ضعیفی دارید و از عینک‌های طبی استفاده می‌کنید، حتماً زمان مشاهده تلویزیون، عینک را روی چشمانتان قرار دهید.
  • از خیره‌شدن به صفحه ال‌سی‌دی بپرهیزید و در فواصل مختلف، اندکی چشم‌هایتان را روی‌هم قرار داده و استراحت دهید.
  • در حالت خوابیده به تماشای تلویزیون ننشینید و زاویه دید خود را با تلویزیون در حالت افقی قرار دهید.

تماشای تلویزیون با ال سی دی خراب

  • گاهی ال سیدی برخی تلویزیون ها به دلیل ورود آب، ضربه و… دچار مشکل می شود. این ال سی دی ها نمایش تصویر را با حالتی غیر عادی و متفاوت با مواقع دیگر نشان می دهند. در چنین شرایطی تماشای برنامه های تلویزیون برای چشم ها خسته کننده و گاهی مضر خواهد بود. پس بهتر است در این مواقع هر چه سریعتر برای تعمیر ال سی دی تلویزیون به یک مرکز معتبر تعمیر تلویزیون مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

تلویزیون وسیله‌ای بسیار کاربردی است که از گذشته‌های دور تا به همین امروز وارد زندگی ما شده و پیر، جوان و حتی کودکان را به خود درگیر کرده است. این محصول از گذشته تاکنون با تغییرات زیادی مواجه شده و در سال‌های اخیر مدل‌های جدیدی از آن وارد بازار شده است. تلویزیون ال‌سی‌دی نمونه‌ای از انواع تلویزیون‌های جدید موجود در بازار است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. 

تماشای تلویزیون موجب افزایش علم و آگاهی افراد شده و لحظات شاد و مفرحی را در اوقات بی‌حوصلگی برایشان رقم می‌زند اما در کنار فواید بسیار، تلویزیون معایبی نیز دارد که توصیه می‌کنیم از آن‌ها غافل نشوید. ساعات تماشای تلویزیون خود را مدیریت کنید تا از ابتلا به امراض و بیماری‌های مختلف جلوگیری کنید.

نظرتان را بنویسید