شکایت از مزاحمت تلفنی به پلیس فتا

شکایت از مزاحمت تلفنی به پلیس فتا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
برای شکایت از جرم مزاحمت تلفنی نمی توان به پلیس فتا مراجعه کرد ، مگر این که مزاحمت از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی مثل تلگرام ، واتساپ ، اینستاگرام و غیره به وجود آمده باشد که در این صورت پیگیری از طریق دادسرای جرایم رایانه ای بوجود خواهد آمد .

ایجاد هر گونه مزاحمت عمدی یا سهوی به وسیله تلفن از طریق هر فرد یا گروه و در هر رده سنی برای مشترکان دیگر ،‌ مزاحمت تلفنی محسوب می شود . مطابق ماده 641 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه ‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند ، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد .

پس ایجاد مزاحمت برای افراد از طریق تماس تلفنی یا پیامک اگر باعث سلب آسایش و ایجاد ضرر برای شخص شود جرم محسوب شده و مظابق قانون برایش مجازات هم در نظر گرفته شده است .

برای بسیاری از افراد پیش آمده که از طریق تلفن برایشان مزاحمت ایجاد شود ، در اغلب موارد این مزاحمت ها با مسدود کردن شماره مزاحم و یا عدم پاسخگویی به تماس های او ، به طور کلی تمام می شود، اما در برخی موارد نیز چاره ای جز شکایت علیه مزاحم تلفنی باقی نمی ماند.

مزاحمت تلفنی یک کار عمدی و آگاهانه است که به محض کشف آن ، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می ‌شود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد . مگر این که مرتکب با ارائه دلائلی به دادگاه ثابت کند که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع صورت گرفته است .

با گسترده تر شدن روابط اجتماعی افراد از طریق تلفن در استفاده از اینترنت و شبکه های ارتباطی ممکن است برای افراد چنین سوالی بوجود بی آید که اگر در قانون هر گونه مزاحمت از طریق تلفن جرم شناخته شده است .

اگر این نوع از مزاحمت از طریق خط تلفن نباشد و از طریق اینترنت باشد باز هم جرم مزاحمت تلفنی اتفاق افتاده است ؟ برای شکایت از این نوع مزاحمت به کجا باید مراجعه کرد ؟

در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از جرم مزاحمت تلفنی کردیم به بیان این موضوع خواهیم پرداخت که برای شکایت از جرم مزاحم تلفنی به کجا باید مراجعه کرد و این که آیا می توان برای این نوع از شکایت به پلیس فتا مراجعه کرد یا خیر .




آیا می توان از مزاحم تلفنی به پلیس فتا شکایت کرد
برای شکایت از جرم مزاحم تلفنی با توجه به نحوه ایجاد مزاحمت مزاحم و انتخاب شاکی می توان به جاهای مختلفی مثل دفتر امور مشترکین خطی که برایش مزاحمت ایجاد شده ، دادسرا ، اپراتورهای تلفنی و سایت شرکتی که سیم کارت از آن صادر شده برای ارائه شکایت و پیگیری آن مراجعه کرد ، که مراجعه به دادسرا یا دفتر امور مشترکین مربوط به خط شاکی در تمامی موارد به صورت مشترک وجود دارد .

 گفتیم با توجه به قانون مجازات اسلامی که هر گونه ایجاد مزاحمت از طریق تلفن را جرم دانسته آیا ایجاد مزاحمت از طریق تلفن ولی با استفاده از اینترنت هم مزاحمت تلفنی محسوب می شود ؟

 اشاره شد که جرم مزاحمت تلفنی از طریق تماس و پیامک با مزاحمت از طریق اینترنت متفاوت است و در صورت ایجاد مزاحمت از طریق اینترنت باید به پلیس فتا مراجعه کرد در غیر این صورت شاکی تنها به مکان های که نام بردیم می تواند برای ارئه شکایت مراجعه کند و حق مراجعه به پلیس فتا را نخواهد داشت .

 اگر فرد مزاحم از طریق شبکه های اجتماعی برای دیگران مزاحمت ایجاد کند . شاکی باید از طریق مراجعه به پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه ای مراتب مزاحمت را مورد پیگیری قرار دهد و نمی تواند با مراجعه به دفاتر امور مشترکین یا دادسرا عمومی و انقلاب شکایتش را پیگیری کند .





حتما بخوانید: شکواییه یا شکایت نامه چیست و نحوه تنظیم آن







برای شکایت از مزاحم تلفنی به کجا باید مراجعه کنیم
 گفته شد مطابق ماده 641 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه ‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند ، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد .

 شرکت مخابرات در مواجه با جرم مزاحمت تلفنی مقررات خاصی دارد که عبارت است از این که برای بار اول پس از کشف ، ارتباط تلفنی مزاحم به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود .

 برای بار دوم ، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌ های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم ، شرکت ، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع خواهد کرد .

برای شکایت از مزاحم تلفنی می توان به چند روش اقدام کرد که بستگی به شرایط طرفین و نحوه ایجاد مزاحمت مزاحم دارد با بررسی تک تک جوانب ایجاد مزاحمت به بیان روش های مراجعه برای ارائه شکایت می پرازیم .

 برای شکایت از مزاحمت تلفنی با اپراتوری شرکت ایرانسل روش های مختلفی ذکر شده که شاکی می‌ تواند با توجه به نوع مزاحمت و شرایطش یکی را انتخاب کند .

روش اول شکایت از طریق نمایندگی های حقوقی یا دفاتر امور مشترکین ایرانسل

روش دوم شکایت از مزاحم تلفنی با خط ایرانسل به دادسرای محل وقع جرم یا محل زندگی اش .

 برای شکایت از مزاحم تلفنی با اپراتوری خط همراه اول سه روش وجود دارد . روش اول شکایت از طریق مراجعه به دفاتر امور مشترکین و پر کردن فرم مزاحمت است که البته این فرم را از سایت همراه اول هم می توان دانلود کرد و پس از پر کردن به شماه فکس کرد .

روش دوم تماس با شماره تلفن 9990 و ارائه گزارش از شکایت مزاحمت تلفنی است .

روش سوم مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم یا محل زندگی شاکی جرم مزاحمت تلفنی است .

این روش هایی که برای مراجعه شاکی برای ارئه شکایت از مزاحم تلفنی بیان کردیم فقط مربوط به دارندگان خط همراه اول و ایرانسل نیست . مزاحم با هر خطی از طریق تماس تلفنی یا پیامک ایجاد مزاحمت کند دو روش برای مراجعه و ارائه شکایت برای شاکی وجود دارد، یکی همان مراجعه به دفاتر خدماتی است و دیگری مراجعه به دادسرا است .

 در ضمن این توضیحات در مورد ایجاد مزاحمت از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی صحبتی نشده است . باید توجه داشت که مزاحمت اینترنتی با مزاحمت پیامکی و تلفنی فرق دارد .

 اگر فرد مزاحم از طریق شبکه های اجتماعی و به صورت اینترنی برای دیگران مزاحمت ایجاد کند . در این صورت شاکی باید از طریق مراجعه به پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه ای مراتب مزاحمت را مورد پیگیری قرار دهد .

 در ادامه بخوانید: جرایم رایانه ای چیست


برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص امکان شکایت از مزاحمت تلفنی به پلیس فتا ، به کانال تلگرام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون امکان شکایت از مزاحمت تلفنی به پلیس فتا پاسخ دهند .










سوالات متداول


1- آیا از جرم مزاحمت تلفنی باید در پلیس فتا شکایت کرد ؟
خیر شکایت نامه مزاحمت تلفنی از طریق تماس و پیامک باید به دادسرا یا دفتار امور مشترکین خطی که برایش مزاحمت ایجاد شده ازده شود وربطی به پلیس فتا ندارد .


2- در چه صورت می توان از جرم مزاحمت تلفنی به پلیس فتا شکایت کرد ؟
باید بدانیم که مزاحمت از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی با مزاحمت از طریق تلفن و پیامک متفاوت است در صورتی که مزاحمت از طریق اینترنت باشد باید تونسط پلیس فتا پیگیری شود که در متن مقاله توضیح داده شده است .


3- آیا جرم مزاحم تلفنی با گذشت شاکی منتفی خواهد شد ؟
خیر جرم مزاحمت از جمله جرایم غیر قابل گذشت است که گذشت شاکی در آن تاثیری ندارد .

منبع : شکایت از مزاحمت تلفنی به پلیس فتا
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2K3J
نظرتان را بنویسید