نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند

نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

بر اساس قانون حمایت خانواده ، در صورتی که شخصی از ملاقات با فرزند ، ممانعت به عمل آورد ، ذی نفع ، می تواند با در نظر گرفتن نکات قانونی مربوطه در قانون ، اقدام به تنظیم شکوائیه، بر اساس نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند ، نموده و از این جرم ، در دادسرا شکایت کند . در صورت احراز موضوع ، دادسرا مرتکب را به مجازات جزای نقدی درجه هشت، یعنی جزای نقدی تا ده میلیون ریال ، محکوم خواهد کرد.

 

 

در برخی از موارد ، ممکن است که زوجین ، از هم طلاق گرفته باشند و یا بنا به دلایل دیگری ، از هم جدا زندگی کنند . در چنین شرایطی ، اصولا امکان این وجود ندارد که فرزند ، با هر دوی والدین ، زندگی کند و به ناچار ، با کسی که حضانت به لحاظ قانونی با وی است ، زندگی می کند . اما این موضوع ، سبب نمی شود که دیگری ، از ملاقات و دیدار با فرزند خود ، محروم بشود و لذا در قانون ، برای فرزند و والد محروم از حضانت ، حقی تحت عنوان حق ملاقات با فرزند ، پیش بینی شده است .

البته ، گاهی به دلیل اختلافاتی که میان والدین پیش آمده است ، شخصی که حضانت را به عهده دارد ، با ترفندهایی ، قصد محروم کردن دیگری از ملاقات با فرزند خود را دارد و اقداماتی در این راستا ، انجام می دهد ؛ مانند موردی که برخی از والدین، شهر یا محل سکونت فرزند را عوض می کنند و به این ترتیب ، سبب ممانعت از ملاقات با فرزند می شوند . در چنین مواردی ، شخصی که از ملاقات با فرزند خود ، محروم شده است ، با در نظر گرفتن نکات قانونی مربوطه ، می تواند یک نمونه متن شکواییه تنظیم نموده و از این طریق ، اقدام به شکایت کیفری بابت ممانعت از ملاقات با فرزند نماید .

 به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم که شکایت کردن بابت جلوگیری کردن از ملاقات با فرزند ، به چه صورت امکان پذیر است ؛ سپس ، نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند و نکات قانونی مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد .



 

شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند

در دعاوی خانوادگی ، همواره فرزندان ، یکی از اشخاصی هستند که بیشترین آسیب را به لحاظ روحی و یا بعضا جسمی ، متحمل می شوند . به همین دلیل ، حضانت فرزندان ، موضوعی بسیار مهم است که در قانون مدنی ، در خصوص آن ، تعیین تکلیف شده است و بسته به سن فرزند ، حضانت وی ، ممکن است با مادر و یا با پدر باشد . معمولا حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر و از آن به بعد ، تا رسیدن به سن بلوغ ، به عهده پدر خواهد بود .

البته ، بر اساس قانون ، در صورتی که به علت طلاق و یا به دلایلی دیگر ، والدین از هم جدا زندگی کنند ، هر یک از والدینی که حضانت فرزند را به عهده ندارند ، کماکان ، از حق ملاقات با فرزند خود ، بهره مند خواهند بود و شخصی که حضانت را به عهده دارد ، به هیچ وجه ، قادر نیست دیگری را محروم از ملاقات نماید .

لازم به ذکر است که گاهی ، ممانعت از ملاقات با فرزند ، به این صورت است که دارنده حضانت ، اقدام به تغییر محل سکونت فرزند نموده و به این ترتیب ، دسترسی دیگری به فرزند را محدود می سازد ؛ در چنین مواردی ، باید در نظر داشت که حضانت فرزند در صورت تغییر محل زندگی ، ممکن است از آن فرد ، سلب شود و در همه حالات ، تغییر محل زندگی فرزند ، می بایست با اجازه و نظارت دادگاه باشد .

گاهی هم ، ممانعت از ملاقات با فرزند ، به این صورت است که دارنده حضانت ، امکان ملاقات با کودک در کلانتری و یا مراکز بهزیستی را فراهم نکرده و او را به محل ملاقات نمی برد . بعضا هم ، ممانعت از ملاقات با فرزند ، به این شکل است که به دلیل بدگویی های بیش از حد دارنده حضانت ، خود کودک ، تمایلی به دیدار و ملاقات با پدر یا مادر خود نداشته و از آن ، امتناع می کند .

در همه این حالات ، به نوعی ممانعت از ملاقات با کودک ، رخ داده است و این، امری غیر قابل قبول است ؛ چرا که علاوه بر والد محروم از ملاقات ، ممکن است موجب ایجاد مشکلات عدیده روحی و روانی برای فرزند شود و این به صلاح کودک نمی باشد . به همین علت ، در قانون ، برای ممانعت از ملاقات با کودک ، علاوه بر ضمانت های اجرایی حقوقی ، ضمانت اجرای کیفری و امکان شکایت از ممانعت از ملاقات با فرزند ، نیز پیش بینی شده است .

بر اساس ماده 41 قانون حمایت خانواده ، هر زمان که دادگاه ، تشخص دهد که توافقات والدین در ارتباط با حضانت فرزند یا ملاقات با وی ، به صلاح کودک نیست ، یا اینکه دارنده حضانت ، از انجام دادن تکالیف خود در قبال فرزند امتناع می کند ، می تواند حکم به سلب حضانت از دارنده آن و واگذاری آن به دیگری صادر نموده و یا اینکه اقدام به تعیین ناظر نماید تا مصلحت طفل ، رعایت شود .

همچنین ، در ماده 54 قانون حمایت خانواده ، ضمانت اجرای کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، مقرر و امکان شکایت کیفری ، بابت ممانعت از ملاقات با فرزند ، پیش بینی شده است . بر اساس این ماده ، در صورتی که دارنده حضانت ، از ملاقات اشخاص ذی حق با فرزند ، ممانعت به عمل آورد ، برای مرتبه اول ، به پرداخت جزای نقدی درجه هشت ( جزای نقدی تا ده میلیون ریال ) و در صورت تکرار نمودن جرم ممانعت از ملاقات با کودک ، به حداکثر مجازات آن ، محکوم می شود .

بنابراین ، از آن جهت که در قانون حمایت خانواده ، ممانعت از ملاقات با فرزند ، جرم انگاری شده است ، شکایت کیفری بابت ممانعت از ملاقات با فرزند ، امکان پذیر شده و با تنظیم متن شکواییه ، می توان از این جرم ، شکایت کرد که در قسمت های بعدی ، نکات مربوط به تنظیم متن شکواییه ممانعت از ملاقات فرزند را توضیح داده و نمونه متن شکایت کیفری ، برای دانلود قرار داده می شود .

حتما بخوانید: ملاقات با فرزند بعد از طلاق و زمان و مکان آن

 

نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که ممانعت از ملاقات با فرزند ، چه به صورت عدم همکاری برای ملاقات با فرزند در کلانتری و چه به صورت تغییر محل زندگی کودک باشد ، جرم است و بدین لحاظ ، ذی نفع می تواند اقدام به شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند نماید . اما گاهی این سوال مطرح می شود که شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، چگونه انجام می شود و برای شکایت از آن ، چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد ؟ به همین دلیل ، در این قسمت ، نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند را ارائه و متن آن را برای دانلود قرار می دهیم و در قسمت بعد ، نکات قانونی مربوط به آن را شرح خواهیم داد .

 

نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند

ریاست محترم ..........

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب ............. فرزند ................. ، در تاریخ ............ با خوانده دعوی خانم / آقای ................... عقد ازدواج دائم  ، منعقد نموده که ثمره آن ، .............. فرزند مشترک با نام / نام های ...................... می باشد . لیکن در تاریخ ......................... به علت مشکلات عدیده اخلاقی و روحی ، این ازدواج ، منجر به جدایی شده و به موجب حکم دادگاه / توافقنامه طلاق ، حضانت فرزند تا سن ..................... به عهده ایشان قرار گرفته ؛ ولیکن اینجانب ، در طول هفته ، ............... ساعت حق ملاقات با فرزند خود در محل ............... را دارم .

متاسفانه ، ایشان بارها به دلایل واهی ، اینجانب را از ملاقات قانونی با فرزند / فرزندانم محروم ساخته و حتی محل سکونت فرزندان را نیز تغییر داده اند ؛ به طوری که ملاقات با فرزندان در خلال ساعات مذکور ، برای اینجانب متعسر گشته و در نتیجه ، رفتارهای ایشان ، منجر به عدم تمایل فرزند به ملاقات با بنده شده که این امر ، مشکلات عدیده ای را به لحاظ روحی ، موجب شده است . لذا به استناد ماده 54 قانون حمایت خانواده ، رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی تقاضا دارم .

با تشکر و تجدید احترام

 

نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند

  • نویسنده: هیوا
  • حجم: 204 KB
  • منبع: هیوا

دانلود فایل

 

بیشتر بخوانید: شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

 

 

 

نکات مربوط به تنظیم متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند

در قسمت های قبل ، به بررسی شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، بر اساس قانون حمایت خانواده پرداخته و نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، برای دانلود ارائه گردید . اما ، اشخاصی که قصد دارند ، نسبت به جرم ممانعت از ملاقات با فرزند شکایت کنند ، ممکن است این سوال را مطرح نمایند که در تنظیم نمونه متن شکواییه ممانعت از ملاقات با فرزند ، چه نکات قانونی باید مد نظر قرار گیرد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اولین نکته مهم ، در خصوص تنظیم این شکواییه ، آن است که شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، از آن جهت که شکایت از یک جرم است ، می بایست از طریق دادسرا و دادگاه های کیفری انجام شود ؛ فلذا شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، در دادگاه خانواده ، انجام نمی شود .

البته ، برای تنظیم متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، شاکی ، می بایست ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و با ارائه اسناد و مدارک لازم ، شکوائیه خود را ثبت کند . پس از اینکه شکواییه ، تنظیم شده و در دفتر خدمات قضایی به ثبت رسید ، به دادسرا ارجاع می شود و دادسرا ، تحقیقات مقدماتی پیرامون موضوع ، انجام خواهد داد . در صورتی که طبق بررسی های دادسرا، جرم ممانعت از ملاقات با فرزند محرز باشد ، پرونده به دادگاه کیفری دو در محل وقوع جرم ، ارجاع می شود تا این مرتبه ، دادگاه به موضوع ، رسیدگی کرده و حکم صادر کند .

از جمله مدارک لازم برای شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، از طریق دفاتر خدمات قضایی ، می توان به مدارک هویتی و شناسایی و همچنین ، دادنامه دادگاه خانواده در خصوص حضانت فرزند اشاره نمود . البته ، برای اینکه شاکی ، بتواند ارتکاب جرم ممانعت از ملاقات با فرزند را به اثبات برساند ، می تواند گزارش مراکز بهزیستی ، در خصوص ممانعت از ملاقات با فرزند را نیز ضمیمه شکواییه خود نماید تا مشخص شود که مسئول حضانت ، فرزند را در زمان و مکان تعیین شده ، برای ملاقات ، حاضر نکرده است .

البته ، پیشنهاد می شود که حتی الامکان ، قبل از تنظیم نمونه متن شکایت کیفری بابت ممانعت از ملاقات با فرزند ، اظهارنامه ای برای شخص ممانعت کننده از ملاقات ، ارسال شده و از طریق نمونه اظهارنامه ملاقات فرزند مشترک ، درخواست شود که وی ، به تعهدات خود در خصوص حاضر کردن فرزند در محل مقرر برای ملاقات ، عمل نماید .

علاوه بر این ، اشخاصی که قصد دارند اقدام به تنظیم نمونه متن شکایت کیفری بابت ممانعت از ملاقات فرزند نمایند ، می توانند قبل از شکایت کیفری ، به شیوه حقوقی اقدام نموده و نمونه دادخواست دستور موقت ملاقات با فرزند را به دادگاه خانواده ارائه نمایند ؛ در این صورت ، دادگاه بر اساس مصلحت فرزند ، تصمیم لازم را در خصوص حضانت و ملاقات با فرزند ، اتخاذ کرده و معمولا ، زمانی برای ملاقات با فرزند در نظر گرفته می شود که به صورت فوری ، این ملاقات قابل انجام است .

در ادامه بخوانید: جلوگیری از ملاقات فرزند و ضمانت اجرای آن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند در کانال تلگرام آیین دادرسی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- آیا برای ممانعت از ملاقات با فرزند می توان شکایت کیفری نمود ؟

بله بر اساس قانون حمایت خانواده ممانعت از ملاقات با فرزند جرم بوده و مجازات جزای نقدی تا ده میلیون ریال دارد فلذا امکان شکایت کیفری از آن وجود دارد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

 

2- شکایت کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند چگونه امکان پذیر است ؟

برای شکایت کیفری از جرم ممانعت از ملاقات با فرزند ابتدا باید متن شکواییه را تنظیم نموده و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت آن نمود تا برای رسیدگی به دادسرا و دادگاه ارجاع شود شرح بیشتر در این خصوص ضمن مقاله ارائه شده است .

 

3- نکات قانونی مربوط به شکایت از جرم ملاقات با فرزند چیست ؟

برای شکایت از جرم ممانعت از ملاقات با فرزند می توان گزارش مراکز بهزیستی در خصوص ممانعت از ملاقات را اخذ نموده و پس از ارائه اظهارنامه به طرف مقابل و ممانعت مجدد از ملاقات با کودک شکواییه تنظیم کرد که جزئیات آن در متن مقاله آورده شده است .

منبع : نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yq0g
نظرتان را بنویسید