نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری

نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

تصرف عدوانی، تصرف بدون اجازه و غیرقانونی ملک دیگری است. شکایت از تصرف عدوانی، به صورت حقوقی و کیفری امکان پذیر است. شکایت کیفری، لزوما توسط مالک و با داشتن سند مالکیت صورت می گیرد. برای تنظیم شکواییه، به نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری نیاز است، که بعد از تکمیل، باید در دفاتر خدمات قضایی ثبت بشود تا شکایت در جریان رسیدگی قرار بگیرد.

 

 

ممکن است، شخصی خانه ، مغازه یا هر ملک دیگری که متعلق به دیگری است، را به زور تصرف کرده باشد و نسبت به آن ادعای مالکیت کند. اولین موضوعی، که در مورد این مساله به ذهن می رسد، نقض حق مالکیت صاحب ملک است. به موجب اصل 22 قانون اساسی: " حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض،‏ مصون‏ است،‏ مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ تجویز کند." بنابراین، تعرض به مسکن و ملک دیگری، بدون رضایت صاحب ملک، پیگیرد قانون خواهد داشت.

در شکایت تصرف عدوانی کیفری، لزوما، باید صاحب ملک، شکایت را طرح کند و برای طرح شکایت، وجود سند مالکیت لازم است. برای اعلام شکایت و طرح دعوا، آگاهی به یک نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری، به شاکی کمک خواهد کرد، تا شکایت خود را به بهترین نحو بیان کرده، تا بتواند ملک خود را از متصرف پس بگیرد.

 با توجه به اهمیت موضوع تصرف عدوانی، در دعاوی مربوط به نقض حق مالکیت، در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که تصرف عدوانی کیفری چیست؛ سپس، در ادامه به بررسی نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری خواهیم پرداخت.



 

تصرف عدوانی کیفری چیست

 

برای طرح شکایت از تصرف عدوانی کیفری ، در ابتدا باید بدانیم که تصرف عدوانی کیفری چیست ؟ در تعریف تصرف عدوانی کیفری باید گفت، به تصرف مال غیرمنقول متعلق به دیگری، به صورت غیر قانونی و بدون اجازه مالک آن، از روی عمد و با آگاهی از این موضوع که ملک متعلق به غیر می باشد، تصرف عدوانی می گویند .

 

یعنی اگر شخصی، یک مال غیر منقول، مثل خانه، مغازه، باغ و ملک دیگری را بدون اجازه او تصرف کند و در انجام این کار، علم و آگاهی داشته باشد، مرتکب تصرف عدوانی کیفری شده است و صاحب مال، می تواند از او شکایت کیفری کند، تا مال خود را از او پس بگیرد. برای اطلاع بیشتر از تصرف عدوانی کیفری، به چند نکته اشاره می کنیم:

 

نکته اول : دعوای تصرف عدوانی فقط می تواند، در خصوص اموال غیر منقول مطرح شود.

 

نکته دوم: به موجب ماده 550 قانون آیین دادرسی کیفری، اجرای احکام رفع تصرف عدوانی، مقررات اجرای احکام مدنی است.

 

نکته سوم: دادگاه صالح برای طرح شکایت و رسیدگی به دعوای تصرف، دادگاه محل وقوع مال غیر منقول است.

 

نکته چهارم: طرح دعوا تصرف عدوانی هم به صورت حقوقی و هم به صورت کیفری امکان پذیر است، اما در دعوای کیفری لزوما، صاحب ملک و با داشتن سند مالکیت، می تواند شکایت را مطرح کند.

 

نکته پنجم: در ماده 690 قانون مجازات اسلامی، برای جرم تصرف عدوانی، مجازات حبس، یک ماه تا یک سال پیش بینی شده است. در این حالت دادگاه موظف است، حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا اعاده وضع به حال سابق نماید.

حتما بخوانید: تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری

 

نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری

 

مالک بعد از آن که با نقض حق مالکیت خود مواجه شد، برای طرح شکایت باید یک شکواییه تنظیم کند. بعد از تنظیم شکواییه، شاکی باید به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه کرده و شکواییه خود را به ثبت برساند. دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی، دادگاه محل وقوع مال غیر منقول است.

 

شاکی، باید فرم شکایت کیفری از تصرف عدوانی را دریافت و آن را تکمیل نماید. از این رو برای آشنایی با برگه شکایت تصرف عدوانی کیفری، یک نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری، در این قسمت آورده شده و فایل دانلود آن نیز در پایین صفحه، قرار داده شده است.

نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری

نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری

  • نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری
  • حجم فایل: 68.1KB
  • منبع:دینا

دانلود فایل

در ادامه بخوانید: شکایت از جرم تصرف عدوانی کیفری و مجازات آن

 

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری​ در کانال آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری​ پاسخ دهند .

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- تصرف عدوانی کیفری چیست؟

در تعریف تصرف عدوانی کیفری باید گفت به تصرف غیر قانونی و بدون اجازه مالک مال غیرمنقول از روی عمد و با علم به موضوع تصرف عدوانی کیفری می گویند که در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

2- نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری شامل چه مواردی می باشد؟

برگه شکواییه شامل مواردی همچون مشخصات شاکی و مشتکی عنه و شرح دعوا است که در متن مقاله نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی درج شده است.

 

3- طرح شکایت از دعوای تصرف عدوانی چگونه است؟

برای طرح شکایت از دعوای تصرف عدوانی کیفری مالک باید یک شکواییه تنظیم کند و آن را در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند که نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری در متن مقاله درج شده است.

منبع : نمونه فرم شکایت تصرف عدوانی کیفری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OmkE
نظرتان را بنویسید