سرویس انرژی های تجدیدپذیر برقنیوز: قبلا در مطلبی نسبت به وضعیت سامانه مهرسان و عدم پاسخگویی و راهنمایی کاربران پرداخته شده بود. هفتهای نیست که نسبت به عدم کارکرد سامانه مهرسان با برق نیوز اشتباها تماس گرفته نشده باشد. ما در برق نیوز به معرفی سامانه مهرسان پرداختهایم و آنها که نمیتوانند در این سامانه ثبت نام کنند به تصور اینکه ما میتوانیم به دادشان برسیم تماس میگیرند.
سامانه مهرسان برای ثبت نام نیروگاههای خورشیدی انشعابی ایجاد شد تا مراحل ثبت نام تا اجرا و اتصال به شبکه و حتی درآمدهای نیروگاه از طریق این پورتال اینترنتی اطلاع رسانی و تسهیل گردد. مهرسان قرار بود بعنوان بازوی کمکی در توسعه تجدیدپذیرها بکار گرفته شود، اما با باگهای متعدد این سامانه، عدم در دسترس بودن این سامانه در زمانهای متعدد، دشواری کار با آن و عدم پاسخگویی مناسب به یکی از معضلات کاربران تبدیل شده است.
ساتبا در حالی برای استفاده از هوشمند مصنوعی در پاسخگویی به مشتریان، فراخوان طراحی چت بات میدهد که از بکارگیری هوش طبیعی در پیاده سازی و مدیریت سامانههای فعلی عاجز است. نمیشود با تفکرات سنتی و مدیریت پوسیده، صدها هزار متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی را پاسخگویی کرد.
بهتر است بدانید: ساخت نیروگاه خورشیدی در همدان
نه تنها برای سامانه مهرسان هیچ پشتیبانی تلفنی وجود ندارد که تقریبا هیچ تلفنی در ساتبا پاسخ داده نمیشود. توصیه میکنیم برای نمونه چند تا از شمارههای اختصاص داده شده جهت راهنمایی متقاضیان به احداث نیروگاه خورشیدی را بگیرید تا ببینید نحوه پاسخگویی تلفنی این سازمان به چه شکلی است.
مراجعه صفر به معنی پاسخگویی صفر نیست. ساتبا ضمن اینکه باید سیاست مراجعه صفر را در ستور کار خود قرار دهد حتما باید پاسخگویی حداکثری چه توسط نیروی انسانی چه ربات و… را جدی بگیرد. وضعیت IT وزارت نیرو افتضاح است و تقریبا اپلیکیشنهای ساخته شده و درگاههای ارتباطی این وزارتخانه شرایط خوبی ندارد. برای سامانه مهرسان فکری کنید.
سامانه مهرسان اطلاعات غلطی به مخاطب میدهد. پیش بینی درآمدی نیروگاههای مختلف خورشیدی در این سامانه واقعی نیست و همین اطلاعات غلط مخاطب را به اشتباه میاندازد. صفحات متعدد غیرضروری این سامانه موجب شده تا افراد عادی عملا نتوانند از این سامانه بهره ببرند. سامانهای که قرار بود روند اخذ مجوز را تسریع و تسهیل کند حالا خود به معضلی تبدیل شده که عبور از آن مستلزم دانش فنی بالا است.
همانطور که قبلا گفته شده، ساتبا مهمترین درگاه ارتباطی سرمایه گذاران با وزارت نیرو است در برق حرارتی و نیروگاههای مقیاس کوچک که سرمایه گذاران زیادی وجود ندارد لذا بیشترین مراجعه به سرمایه گذاری (نه امور مشترکین) در حوزه صنعت برق به ساتبا است. انصافا سازمانی که قرار است بیش از ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را ساماندهی کنید باید چنین سر و وضعی داشته باشد؟
صدها هزار تقاضا، درخواست و سوال در سال به ساتبا ارجاع میشود چرا فکری بابت پاسخ به این درخواستها نمیشود؟ ساتبا از وقتی به پیمانکاری و فروش تجهیزات خورشیدی روی آورد است فرصت رسیدگی به اولویتهای اینچنینی را کمتر کرده و سر و شکل این سازمان از یک نهاد حکمران به شرکتی پیمانکار تنزل یافته است. آنها که قبلا به اشتباه؛ خود را نهادی کارگزار معرفی میکردند حالا حتی فرصت رسیدگی به همان را ندارند.
بهتر است بدانید: ساخت نیروگاه خورشیدی در اردبیل | راهنمای کامل سرمایهگذاری در انرژی پاک