پریود در بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
چرخه قاعدگی زنان در دوران بارداری قطع می شود و تا 9 ماه امکان پریود در زنان نیست، اما برخی زنان در دوران بارداری خونریزی را تجربه می کنند که موجب نگرانی آن ها می شود. پریود زمانی رخ می دهد که تخمک بارور نشده و پوشش دیواره رحم به صورت خون از واژن خارج می شود، اما زمانی که تخمک بارور شود پوشش رحم از بین نمی رود و خونریزی رخ نمی دهد.

خونریزی در حد لکه بینی در اوایل بارداری که رنگ آن صورتی روشن و یا قهوه ای تیره است طبیعی بوده و برای بسیاری زنان اتفاق می افتد. اگر این خونریزی زیاد باشد به معنای عدم بارداری زنان و یا عوامل دیگری است که در صورت اطمینان از بارداری باید به پزشک خود مراجعه کنید، در این مقاله به امکان پریود در بارداری، تفاوت خونریزی در بارداری و پریود و عوامل خونریزی در بارداری در سه ماه اول، دوم و سوم پرداخته شده است .



آیا پریود در بارداری امکان پذیر است
علت اصلی پریود شدن زنان بارداری است، در چرخه قاعدگی تخمدان زنان تخمک تولید کرده و به سمت لوله های رحم برای بارور شدن می فرستد که به این عمل تخمک گذاری می گویند، رحم نیز برای محافظت از جنین و ترکیب اسپرم و تخمک پوششی درست می کند. در صورتی که باروری رخ ندهد این پوشش به صورت خون از واژن زنان خارج می شود، بنابراین زمانی که شما باردار هستید امکان پریود وجود ندارد و علت خونریزی شما در این دوران از عوامل دیگر نشات می گیرد.

خونریزی در دوران بارداری با خونریزی دوران پریود متفاوت است، خون در دوران عادت ماهانه زنان ابتدا روشن بوده و رو به تیرگی می رود، اما خونریزی های جزئی در سه ماهه اول بارداری به رنگ صورتی روشن یا قهوه ای تیره است و حجم آن بسیار کمتر است .

در صورتی که شما در دوره بارداری خونریزی غیر طبیعی را تجربه می کنید باید به پزشک خود مراجعه کرده تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید، اما آگاهی از عواملی که در دوران بارداری منجر به خونریزی می شوند نیز به آرامش خاطر شما کمک می کند.



حتما بخوانید: رابطه جنسی در بارداری


خونریزی در سه ماه اول بارداری
بین 15 تا 25 درصد زنان در سه ماه اول دوران بارداری خود دچار خونریزی می شوند که نشانه پریود نبوده بلکه از عوامل دیگری نشات می گیرد که در اینجا ارائه شده است .

 خونریزی لانه گزینی

این خونریزی در اوایل بارداری که احتمالا هنوز شما تست بارداری هم نداده اید رخ می دهد، این خونریزی به دلیل کاشت تخمک بارور شده در رحم است که زمان آن با زمان قاعدگی شما یکی است بنابراین امکان این که شما آن را به جای پریود تصور کنید وجود دارد، در صورتی که این خونریزی روشن بوده و در حد لکه بینی است.

 این نوع خونریزی را بعد از بارداری نیز به دلیل تغییرات گردنه رحم تجربه می کنید که در صورت عدم وجود عفونت امری طبیعی است.

 عفونت

برخی زنان به دلیل وجود عفونت در رحم یا واژن به دلایل مختلف مثل بیماری های مقاربتی، تبخال تناسلی و...دچار خونریزی در بارداری می شوند و باید به پزشک خود برای جلوگیری از آسیب به جنین مراجعه کنند.

 بارداری خارج رحم

حاملگی خارج از رحم زمانی است که تخمک بارور به جای کاشت در رحم در لوله های آن لانه گزینی می کند، این نوع بارداری خطرناک بوده و رشد جنین منجر به آسیب لوله های رحم می شود .

 بارداری مولار

این نوع بارداری تقلبی است و بسیار نادر است، در واقع به جای جنین توده غیر طبیعی در رحم رشد می کند و منجر به خونریزی می شود. در این نوع بیماری تست بارداری افراد به احتمال زیاد مثبت شده و زنان تصور می کنند که باردار شده اند، در برخی موارد این توده سرطانی بوده و می تواند در سایر نقاط بدن گسترش یابد.

 سقط جنین

در برخی مواقع خونریزی در بارداری می تواند نشانه سقط جنین یا خطر وقوع آن باشد، که مانند پریود همراه با درد در نواحی زیر شکم یا کمر است. سقط جنین در سه ماهه اول بارداری احتمال وقوع بیشتری دارد.

حتما بخوانید: تفاوت خونریزی پریود و سقط جنین


برخی از این عوامل خونریزی در بارداری همراه با علائم زیر است :

درد در ناحیه زیر شکم یا کمر

ضعف و یا از دست دادن هشیاری

خستگی

درد شانه

طب

تغییرات ترشح واژن

حالت تهوع





خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری
در سه ماهه دوم و سوم احتمال خونریزی بسیار کمتر است، اما در این دوران در صورت وجود خونریزی حتی به اندازه کم باید با پزشک خود مشورت کنید و آن را جدی بگیرید، در این جا برخی از عوامل خونریزی در سه ماه دوم و سوم بارداری مطرح شده است که ناشی از پریود نیست .

 زایمان زودرس یا گشاد شدن دهانه رحم

خونریزی در اواخر بارداری از علائم زایمان زودرس می تواند باشد، در زایمان زودرس دهانه رحم که پایین ترین قسمت رحم است زودتر باز شده و آماده زایمان قبل از هفته 37 بارداری است، این نوع خونریزی همراه با کمر درد و احساس فشار در واژن است.

 پارگی رحم

این نوع خونریزی بیشتر در زنانی که قبلا زایمان سزارین داشته اند رخ داده که منجر به پارگی و زخم بخشی از عضله رحم می شود و همراه با درد است.

 جفت سر راهی

این اتفاق زمانی رخ می دهد که جفت در ماه های آخر بارداری سر راه دهانه رحم قرار گرفته و یک بخش یا کل آن را ببندد که این اتفاق منجر به خونریزی در بارداری یا زایمان می شود .

 قطع جفت

قطع جفت بسیار نادر بوده و در ماه های آخر بارداری رخ می دهد به این صورت که جفت از رحم جدا شده و منجر به خونریزی می شود، این رخداد برای مادر و جنین خطرناک است زیرا اکسیژن و غذا از طریق جفت به جنین رسیده و در صورتی قطع آن خطر خفگی برای نوزاد است.

 سقط جنین

در سه ماه دوم به بعد احتمال سقط جنین کم بوده اما این به معنای عدم رخداد آن نیست و در صورت مشاهده خونریزی در این دوران باید هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید: بارداری پس از سقط جنین
 کلام آخر

بارداری دوره پر فشار و استرس زایی است و هر واقعه ی غیر قابل پیش بینی در آن این استرس را افزایش می دهد، خونریزی در بارداری نیز یکی از این عوامل است که زنان باید بدانند در این دوران پریود رخ نداده و خونریزی علت دیگری دارد، در اکثر مواقع این خونریزی طبیعی است و نیاز به نگرانی ندارد اما در صورت وجود علائم ذکر شده باید به پزسک خود مراجعه کنند.




سوالات متداول


1- پریود در بارداری چیست ؟
برخی از زنان در بارداری خود خونریزی را تجربه می کنند، این خونریزی در بارداری ناشی از پریود نیست که در متن مقاله چرایی آن ارائه شده است .




2- خونریزی در سه ماه اول بارداری ناشی از چیست ؟
بین 15 تا 25 درصد زنان در سه ماه اول دوران بارداری خود دچار خونریزی می شوند که نشانه پریود نبوده بلکه از عوامل دیگری نشات می گیرد که در متن مقاله ارائه شده است .




3- خونریزی در سه ماه دوم و سوم بارداری ناشی از چیست ؟
در سه ماهه دوم و سوم احتمال خونریزی بسیار کمتر است، اما در این دوران در صورت وجود خونریزی حتی به اندازه کم باید با پزشک خود مشورت کنید و در متن مقاله عوامل آن ارائه شده است .

منبع : پریود در بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/R36V
نظرتان را بنویسید