ماشین حساب تخمک گذاری در پریود نامنظم

ماشین حساب تخمک گذاری در پریود نامنظم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
قاعدگی از مهم ترین دوره‌ های زندگی هر خانمی است که از بلوغ تا یائسگی ادامه داشته و نشانه سلامتی دختران و آمادگی آن ها برای مادر شدن است . تامین سلامت زنان یکی از اهداف اصلی جامعه محسوب می شود ، توجه به مشکلات و بیماری هایی که تهدید کننده سلامت جسمی و روانی زنان است ، از جمله اولویت های بهداشتی است .

یکی از این مشکلات پریود نامنظم و نحوه تخمک گذاری است چون باعث مشکلاتی مانند بارداری ناخواسته می شود که ممکن است منجر به مشکلاتی مانند سقط جنین ، بارداری خارج رحمی ، و ... شود . با توجه به این مسئله ماشین حساب تخمک گذاری در پریود نامنظم به افراد کمک می کند در زمانی که آمادگی برای فرزندآوری دارند اقدام به بارداری کنند . در این مقاله به بررسی موضوع محاسبه تخمک گذاری در پریود نامنظم می پردازیم .

سیکل پریود یا قاعدگی
معمولاً  قاعدگی بین 3 تا 7 روز طول کشیده و متوسط آن 5 روز است . در صورتی که خونریزی قاعدگی بیشتر از 8 روز باشد حتما به پزشک مراجعه کنید . هر سیکل قاعدگی به طور متوسط 28 روز طول می کشد ولی می تواند بین 21 روز تا 35 روز متغیر باشد . سیکل 28 روز به این معنی است که اگر خانمی اولین روز خونریزی او 8 دی باشد و ماه بعد در 6 بهمن اولین روز خونریزی او باشد سیکل او 28 روزه است .

قاعدگی در هر ماه در یک روز مشخص اتفاق می افتد که البته امکان دارد نامنظم هم باشد یعنی دوره قاعدگی همیشه دقیق نیست . در کل عدم قاعدگی در زمان مشخص یا تاخیر آن و یا جلو افتادن پریود را می توان نامنظمی پریود گفت .  عقب افتادن پریود تا 7 روز طبیعی است ولی از  7 روز و بیشتر نشان می دهد که پریود شما عقب افتاده است .

 





ماشین حساب تخمک گذاری در پریود نامنظم
حساب تخمک‌گذاری در قاعدگی دوره ای است که نشان می دهد بیشترین احتمال حاملگی فرد در چه روزی است . برای تعیین روز تخمک گذاری در قاعدگی منظم ، تعداد روز سیکل قاعدگی یعنی فاصله این پریود تا پریود بعدی را باید منهای 14 کنید . دو روز قبل و دو روز بعد از عددی که به دست می آورید زمان تخمک گذاری است . مثلاً  خانمی با  سیکل 30 روزه  (14-30 )  عدد به دست آمده 16 است 2 روز قبل و 2 روز بعد از آن یعنی بازه زمانی بین روزهای 14 الی 18 سیکل ( روز اول پریود روز اول سیکل است ) زمان تخمک گذاری است و احتمال بارداری در این روزها بسیار زیاد است .

با توجه به اینکه سیکل عادت ماهانه همیشه منظم و دقیق نیست بهتر است افرادی که قاعدگی نامنظم دارند به متخصص زنان و زایمان برای تعیین روز دقیق تخمک گذاری خود مراجعه کنند . در کل برای نتیجه بهتر در بارداری افراد می توانند در زمانی که احتمال بارداری آن ها خیلی زیاد است به صورت هر شب یا  یک شب در میان رابطه جنسی داشته باشند .

متاسفانه چون پیش بینی روز دقیق تخمک‌گذاری در عادت ماهانه نامنظم ممکن نیست بهتر است افرادی که پریود نامنظم دارند به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنند . علت نامنظمی پریودی ممکن است به علت عدم تخمک گذاری ، قرص های جلوگیری از بارداری ، استرس ، ورزش زیاد ، مشکلات تخمدان ، اضطراب و ... باشد .




نشانه های تخمک گذاری
علائم تخمک گذاری در هر فردی متفاوت است و برخی از خانم ها هیچ یک از علائم را ندارند . با این حال سه علامت شایع وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنید . این روش به شما کمک می کند که از بارداری پیشگیری کنید .



 تغییر در مایع دهانه رحم : مایع دهانه رحم که به سفیده تخم مرغ شباهت دارد می تواند نشانه نزدیک بودن تخمک گذاری یا فرا رسیدن آن باشد . هر زن نوع مایع دهانه رحم مخصوص به خودش را دارد و نوع آن در همه زنان یکسان نیست . تخمک گذاری معمولاً در زمانی صورت می گیرد که زن بیشترین مایع مرطوب را تجربه کند .



 تغییر در دمای پایه بدن : برای اکثر زنان ، قبل از تخمک گذاری ، دمای پایه بدن نسبتاً ثابت است . اما هرچه به روز تخمک گذاری نزدیک تر می شوید ممکن است این دما کاهش پیدا کرده اما بعد از تخمک گذاری ، افزایش شدید پیدا می کند . افزایش دمای بدن علامت این است که تخمک گذاری به تازگی رخ داده است . ردیابی دمای پایه بدن در طی چند ماه ، می تواند به شما در پیش بینی زمان وقوع تخمک گذاری کمک کند .





 تغییر در وضعیت دهانه رحم یا سفتی آن : وقتی تخمک گذاری یک زن انجام می شود ، تغییرات زیادی در دهانه رحم اتفاق می افتد . در طی تخمک گذاری ، دهانه رحم ، نرم ، باز و مرطوب خواهد بود . برای اکثر زنان ، مدتی طول خواهد کشید تا بتوانند تغییرات دهانه رحم خود را در طی تخمک گذاری تشخیص دهند .

علائم ثانویه دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در بسیاری از زنان به طور مداوم اتفاق نیفتند . این نشانه ها عبارت اند از : لکه بینی نور ، گرفتگی و درد در یک طرف لگن ، حساسیت سینه ، نفخ شکم ، افزایش میل جنسی و افزایش حس بویایی ، چشایی یا بینایی .





تخمک گذاری چقدر طول می کشد ؟
در حالت ایده آل ، تخمک گذاری حدود 12 تا 24 ساعت طول می کشد . تخمک ، پس از آزاد شدن ، حدود 12 تا 24 ساعت در بدن شما می ماند و پس از آن اگر بارداری توسط اسپرم صورت نگیرد حل شده یا می میرد . این امر منجر به ریختن لایه رحم می شود و دو هفته بعد قاعدگی اتفاق می افتد .

با این حال ، این بدین معنی نیست که شما فقط در روز تخمک گذاری می توانید باردار شوید . اسپرم می تواند بیشتر از پنج روز در بدن زن بماند بنابراین اگر پنج روز قبل تخمک گذاری و پنج روز بعد از آن ، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید احتمال دارد که باردار شوید .



 نتیجه گیری

یادگیری ردیابی زمان تخمک گذاری ، می تواند در ابتدا برای خانم ها دشوار باشد اما با گذشت زمان ، بسیاری از آن ها می توانند نشانه های آن را به راحتی تشخیص داده و از اطلاعات خود استفاده کنند .دانستن زمان تخمک گذاری به شما کمک می کند با بدن خود هماهنگ تر شده و هر ماه آنچه در جسمتان اتفاق می افتد را به خوبی درک کنید .

از سوی دیگر اگر شما و همسرتان تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید و نیاز دارید در زمینه چگونگی باردار شدن اطلاعات کسب کنید می توانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و از روش های باردار شدن آگاه شوید .



منابع :
خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک ، ترجمه دکتر فرزین رضاعی ، 2007
وضعیت و شدت سندرم پیش از قاعدگی و ارتباط آن با مشخصات فردی و اجتماعی دانشجویان، گناباد ، رمضان پور و همکاران 






سوالات متداول

1- روز تخمک گذاری چگونه محاسبه می شود ؟
فاصله پریود تا پریود بعدی منهای چهار شده و دو روز قبل و دو روز بعد از عدد به دست آمده نشان دهنده زمان تخمک گذاری است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- نشانه های تخمک گذاری چیست ؟
در این زمینه سه نشانه معمول وجود دارد : تغییر در مایع دهانه رحم ، تغییر در دمای پایه بدن و تغییر در وضعیت دهانه رحم که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

3- تخمک گذاری چقدر طول می کشد ؟
در حالت ایده آل ، این زمان ، 12 تا 24 ساعت طول می کشد که برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .


منبع : ماشین حساب تخمک گذاری در پریود نامنظم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lM3j
نظرتان را بنویسید