دریل چیست

دریل چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mobin1

 معرفی انواع دریل

 

دریل یکی از پرکاربردترین ابزار کارگاهی است. این ابزار مفید هم در مصارف خانگی، هم در کارگاه های کوچک و هم در مصارف صنعتی کاربرد دارد. بسته به نوع کار و ابعاد آن می توان بهترین عملکرد را از مته بدست آورد. کاربرد اصلی این ابزار حفاری با قطرهای مختلف می باشد. می توان از آن برای سوراخ کردن سطوح چوبی، فلزی، بتنی و ... استفاده کرد. اما با کمک برخی ابزارهای دیگر می توان از مته برای سنباده زدن، باز و بسته کردن پیچ، پرداخت و یا حتی برش و ... استفاده کرد.


اجزای مختلف دریل

کلید روشن و خاموش
کلید تنظیم سرعت چرخش
کلید فعال و غیرفعال کردن حالت چکشی
کلید قفل برای روشن نگه داشتن مته
سوئیچ جهت چرخش
عمق سنج برای تنظیم حرکت مته در سطح مورد نظر
سه سیستم
نگهدارنده دسته
بسته بندی تنگ
کابل برق
اگر باتری و شارژر شارژ شده باشد
سه آچار سیستم برای سفت کردن سر مته

انواع دریل


انواع مته: 

سه سیستم آچار:
در این نوع سه سیستم از آچار دندانه دار برای بازکردن سیستم ها استفاده می شود. با چرخاندن آچار روی دندان ها، سه سیستم باز شده و مته آزاد می شود. با تعویض مته و چرخاندن آچار در جهت عکس، مته در جای خود محکم می شود. توجه داشته باشید که شل بودن مته در محل خود احتمال شکستگی آن را در حین کار افزایش می دهد.

انواع مته:

 سه سیستم اتوماتیک:
عملکرد این نوع سه سیستم مانند سه سیستم آچار است با این تفاوت که برای بستن بازوی سه سیستم باید درپوش پلاستیکی چرخانده شود. برای قرار دادن مته در جای خود کافی است کلاهک سه سیستم را در جهت مخالف بچرخانید. خود سیستم به ترتیب برای سه نوع پلاستیک، فلز و فلز صنعتی و برای مصارف صنعتی عمومی، حرفه ای و حرفه ای استفاده می شود.


الکترونیک ساده:

این نوع دریل ها چکش ندارند و به صورت ضربه ای عمل نمی کنند و معمولا برای کار با فلز یا چوب استفاده می شوند و عمر بیشتری دارند.

چکش:

این نوع مته ها دارای چکش هستند و به دلیل داشتن چکش و ضربه زدن به پشت مته در حین سوراخ کاری، مته را با سرعت بیشتری در اجسام سخت مانند سنگ و آجر فرو می برند.

مته ها نیز بر اساس نوع مته تقسیم می شوند: 6.5، 10، 13، 16 میلی متر. مته ها در انواع و اندازه های مختلف موجود می باشند که برای کاربردهای مختلف مانند دیوار حفاری، چوب، آهن و ... از مته HSS برای حفاری روی چوب و فلزات و مته الماس برای حفاری روی بتن و سنگ استفاده می شود.

مته ها بر اساس انواع زیر در بازار موجود هستند:

1. ساده 6.5 میلی متر:

این نوع دریل دارای سه سیستم 6.5 میلی متری است به همین دلیل به آن مته 6.5 می گویند و در حالت عادی با مته 1 تا 6.5 کار می کند. قابل استفاده برای مدت طولانی و به دلیل وزن سبک از خستگی بیش از حد دست کاربر جلوگیری می کند و برای کارهای ظریف بسیار خوش دست است. وزن این دریل ها معمولا بین 1 تا 1.5 کیلوگرم است. دریل 6.5 اینچی است که دو مدل با سه سیستم اتوماتیک و آچاری ارائه می شود. قدرت این دریل ها معمولا بین 230 تا 400 وات است. دریل های رونیکس 2106 از این دسته هستند.

2. 10 میلی متر ساده:

این مته معمولا دارای سه سیستم از 1 تا 10 میلی متر می باشد یعنی قابلیت سوراخکاری از 1 تا 10 میلی متر را دارد. معمولا این دریل سبک و خوش دست و مناسب برای کارهای طولانی مدت و جاهایی که به قدرت بالایی نیاز است می باشد. این نوع دریل ها به دو دسته سه سیستم معمولی (آچاری) یا سه سیستم اتوماتیک تقسیم می شوند. این دریل ها معمولا 400 تا 700 وات هستند که نشان دهنده قدرت آنهاست و معمولا چرخش چپ و راست دارند. یا به سادگی تقسیم می شوند. برخی از مدل های این نوع دریل ها قابلیت چکش کاری دارند. دریل های رونیکس 2110 و 2111 در این گروه قرار دارند.

3. ضربه (چکش) 10 میلی متر:

دریل 10 چکشی قابلیت کار تا 10 دریل را دارد که سه سیستم آن هم آچاری و هم اتوماتیک است و کلید آن در مدل های ساده یا الکترونیکی (دارای دیمر) بوده و مانند تمامی دریل های این گروه دارای قفل می باشد. همچنین، آنها در دو حالت موجود هستند: چپ دست / راست دست یا ساده.

4. ساده 13 میلی متر:

به طور معمول دارای سه سیستم از 1 تا 13 میلی متر است و برای کار با دریل های 1 تا 13 میلی متری قابل استفاده است که معمولاً در دو دسته سه سیستم اتوماتیک و آچاری و معمولاً با توان های 600- 900 وات تولید می شوند. تولید و عرضه می شوند

5. ضربه (چکش) 13 میلی متر:

13 سکته نیز دو مدل دارد. سه سیستم اتوماتیک یا سه سیستم معمولی (آچار). این دریل در دو گروه ساده و چپ دستی/راست دست تولید می شود. دریل چپ و راست 13 چکشی پرکاربردترین نوع مته در انواع دریل می باشد. این مدل پرفروش ترین مدل است و کاربردهای زیادی دارد و برای مصارف خانگی و صنعتی مناسب است.

ساخت مته برقی:
مته های برقی به طور کلی از دو قسمت الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده اند. قسمت الکتریکی شامل موتور، مدارهای کنترل و قدرت و قسمت های مکانیکی گیربکس، سه سیستم و سایر اجزای متحرک است.

نظرتان را بنویسید