کاربرد دریل برقی چیست وآیا داشتنش در خانه لازم است ؟

کاربرد دریل برقی چیست وآیا داشتنش در خانه لازم است ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mobin1

مته یکی از ابزارهای ساختمانی است که با استفاده از نیروی دورانی شیارهایی را روی سطوح مختلف ایجاد می کند. دریل ها بسته به عواملی مانند سرعت، قدرت، گشتاور و اندازه به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام راند No، دامنه استفاده از دریل ها تحت تاثیر مکانیسم کار آنهاست، مثلاً یک نوع مته برای کارهای سبک و نوع دیگر برای کارهای سنگین مناسب است! برای آشنایی بیشتر با مته و آشنایی با انواع آن مانند دریل ستونی، دریل چکشی و ... همراه ما باشید.

دریل چیست؟

مته ابزاری بسیار پرکاربرد است که وظیفه اصلی آن سوراخ کردن سطوح و مواد مختلف مانند چوب، مواد و انواع فلزات است. اگرچه ما مته ها را ابزاری برای حفاری می دانیم، اما این تنها کاربرد آنها نیست.

امروزه ما شاهد گجت ها و ابزارهای بسیار متنوعی هستیم که به مته متصل می شوند و برای فرآیندهای مختلفی مانند برش، باز و بسته شدن پیچ، سنگ زنی و پرداخت استفاده می شوند. دریل ها  سال هاست که توسط انسان ها استفاده می شود. در ادامه قصد داریم شما را با تاریخچه و چگونگی پیدایش آن آشنا کنیم.

تاریخچه دریل

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما در حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح، انسان ها شروع به ساخت ابزارهای چرخشی کردند که ساده ترین آنها یک قطعه سنگی استوانه ای شکل با نوک تیز بود که بین دو دست قرار می گرفت و با چرخش مکرر سوراخ هایی روی چوب یا ایجاد می کرد. پوست و استخوان حیوانات در واقع این سرآغاز پیدایش دریل ها بود. سال ها گذشت تا اینکه 10000 سال پیش اولین دستگاه حفاری ساده متشکل از کمان و ابزار نوک تیز ساخته شد. با پیچاندن رشته کمان به دور ابزار و حرکت آن به جلو و عقب، با سرعت نسبتا بالایی می چرخید و عملیات سوراخ کاری را انجام می داد.


این روند تکاملی تا زمانی که مته دستی متولد شد ادامه یافت. حتی امروزه نیز برخی از آنها دیده می شود که از گیربکس انتقال نیرو، دسته چرخان و تکیه گاه تشکیل شده است. با ظهور موتورهای الکتریکی، تحول عظیمی در ساختار مته ها رخ داد و شرکت های مختلفی در سراسر جهان شروع به کار کردند. مته هایی را با موتورهای الکتریکی تولید کردند و کم کم به مته های پیشرفته امروزی رسیدند.

دریل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای مته به طور کلی به شرح زیر است:

· کابل برق

· کلید روشن و خاموش

سطح عمق سنج

· سه سفارش

نگهدارنده دسته

· حالت چکش را روشن و خاموش کنید

کلید تنظیم سرعت یا دیمر

کلیدهای چپ و راست گرد

انواع دریل

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بخواهید چیزی روی دیوار نصب کنید و مجبور شوید دیوار را سوراخ کنید اما موفق نمی شوید. گاهی پیش می آید که نوک مته در اثر حرارت ایجاد شده در اثر اصطکاک قرمز می شود اما باز هم موفق به سوراخ کاری نمی شوید. دلیل آن مشخص است زیرا مصالح ساختمانی مانند بتن و سنگ بسیار سخت هستند. اگرچه این مواد علاوه بر سختی بالا، شکنندگی بالایی نیز دارند که کلید حل مشکل است.

در واقع در مته های چکشی همزمان با چرخش مته به صورت مکرر و با تعداد زیاد ضربه می خورد که باعث شکستگی در مقیاس کوچک در سطح تماس نوک مته با سنگ یا بتن می شود. البته نباید گفت که برای سوراخ کاری با مته چکشی به مته الماسی مخصوص نیاز خواهید داشت زیرا نوک این دریل ها از آلیاژهای بسیار سخت و مقاوم ساخته شده و در اثر ضربه تغییر شکل نمی دهند. دریل های چکشی بهتر از مته های برقی معمولی هستند. آنها قدرتمندتر هستند و معمولاً قیمت بالاتری دارند. در تصویر زیر یک نوع دریل چکشی را مشاهده می کنید.

دریل ستونی

نوع دیگری از دریل که در این قسمت قصد بررسی آن را داریم دریل ستونی می باشد. دریل ستونی جزو ابزار کارگاهی و کاملا صنعتی می باشد. کاربرد اصلی دریل های ستونی حفاری عمودی و 90 درجه با دقت بالا می باشد. قدرت دریل ستونی بسیار بیشتر از دریل های برقی معمولی است که برخی از آنها دارای موتور سه فاز نیز هستند. در قسمت کناری این نوع دریل ها اهرم یا تیغه ای وجود دارد که با چرخاندن مته به سمت بالا و پایین حرکت می کند. امکان حفاری را فراهم می کند.

راهنمای خرید دریل

اگر به دنبال انتخاب و خرید دریل مناسب هستید، مطالعه این قسمت می تواند برای شما مفید باشد. مهم ترین نکته در انتخاب مته مناسب این است که نوع کاربرد و انتظارات شما از آن را در نظر بگیرید. اگر قصد خرید مته برای کاربردهای سبک را دارید و می خواهید با کمترین هزینه ممکن یک مته جمع و جور تهیه کنید، می توانید به سراغ دریل های برقی معمولی بروید

نظرتان را بنویسید