معرفی کامل دستگاه لبه چسبان !

معرفی کامل دستگاه لبه چسبان !
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mobin1

صنعتگران و افرادی که با دنیای محصولات چوبی در ارتباط هستند به اهمیت دستگاه لبه چسبان در تولید لوازم چوبی مانند کابینت واقف هستند.

دستگاه لبه چسبان با افزودن پی وی سی و پلیمر به لبه ورق های ام دی اف، نئوپان و محصولات مشابه از لبه های قطعات کار محافظت می کند. این عمل باعث افزایش طول عمر محصول و زیبایی بیشتر آن می شود.

استفاده از دستگاه لبه چسبان در فرآوری مصنوعات چوبی متداول است، زیرا هنگام برش این مصنوعات مانند ام دی اف و نئوپان لبه های ناهموار و ناصافی در لبه کار ایجاد می شود. به همین دلیل لبه های محصولات باید مجهز به نوار نازکی باشد تا کیفیت سطح پوشش داده شده در سراسر قطعه حفظ شود. این عمل با کمک دستگاه لبه چسب به خوبی انجام می شود.

اگرچه دستگاه لبه چسبان باعث زیبایی محصولات می شود، اما افزایش مقاومت دلیل اصلی استفاده از لبه چسب در تولید و استفاده از محصولات ساخته شده با ام دی اف، نئوپان و ... می باشد به عبارت دیگر جلوگیری از پر شدن لب و افزایش مقاومت در برابر تغییر شکل. همچنین در برابر آسیب های محیطی مانند گرما و رطوبت از مزایای مهم لبه چسب می باشد.

در گذشته لبه قطعات را با نوار چسبان و با وسیله ای مانند آهن می چسباندند. این عملیات بسیار زمان بر و سخت بود و کیفیت مطلوبی را برای محصول ایجاد نکرد.

اما امروزه این فرآیند توسط دستگاه های پیشرفته و اتوماتیک انجام می شود که ضمن افزایش سهولت و سرعت عمل، کیفیت بالاتری را نیز برای محصول به ارمغان می آورد.

لبه چسبان در ماشین های اتوماتیک به روش های مختلفی انجام می شود. این مراحل که به آنها «ایستگاه» می گویند در دستگاه های مختلف صنعتی و نیمه صنعتی متفاوت است. به جز ایستگاه ها، سرعت، ابعاد، رطوبت، چسب و مصرف برق این دستگاه ها نیز متفاوت است.

فرآیند کار دستگاه لبه چسبان عموماً شامل وارد کردن قطعه کار به داخل دستگاه، چسباندن لبه های آن، اتصال نوار به لبه کار به وسیله غلتک و حرارت دادن برای چسباندن نوار به لبه است. پس از گذراندن این مراحل، در نهایت برای تراز و زیبایی بیشتر، لبه های کار آسیاب و صیقل داده می شود.


همانطور که گفته شد تعداد ایستگاه های دستگاه های لبه چسبان در دستگاه های مختلف متفاوت است. این عدد از سه ایستگاه در دستگاه های ساده تا دوازده ایستگاه در دستگاه های پیشرفته متغیر است. هر چه ایستگاه های بیشتر و فرآیند لبه چسبان پیشرفته تر باشد، قیمت لبه چسبان بالاتر می رود. ایستگاه های دستگاه لبه چسب را به طور کلی می توان به دسته های زیر تقسیم کرد.

- غلتک یا تسمه نقاله

- ایستگاه پیش گرمکن

- ایستگاه پیش آسیاب

- ایستگاه اسپری

- ایستگاه چسب

- ایستگاه غلتکی تحت فشار

- ایستگاه اره کاری سروتزان

- ایستگاه فرز بالا و پایین

- ایستگاه نبشی

- ایستگاه دبیرستان بار

- ایستگاه پرداخت سطح و چسب

- ایستگاه پولیش
کاربرد دستگاه لبه چسب

قطعاتی که در این دستگاه قرار می گیرند بسته به ابعاد و عملکرد دستگاه متفاوت است. این دستگاه ممکن است برای چسباندن لبه های درب کابینت، درب و لبه کمد و قفسه، درب چوبی و ... استفاده شود که البته لبه چسبان این محصولات اغلب در مواردی استفاده می شود که از مصنوعات چوبی مانند ام دی اف و نئوپان استفاده می شود. در تولید محصول
کابینت

صنعت ساخت کابینت آشپزخانه یکی از مهمترین صنایعی است که بیشترین استفاده را از لبه دارد. تمامی لبه های بدنه و درب های کابینت ام دی اف یا حتی کابینت چوبی برای ایجاد سطوح صاف و مقاوم نیاز به لبه چسب دارند. با توجه به شرایط آشپزخانه ها و استفاده مکرر از این محیط و امکانات آن، لازم است محصولات مورد استفاده در دکوراسیون آشپزخانه از نظر زیبایی، کیفیت و مقاومت در بالاترین سطح ممکن قرار گیرند. لبه چسب درب و بدنه کابینت آشپزخانه زیبایی و مقاومت لازم را در برابر رطوبت، آسیب های محیطی و لب پر شدن فراهم می کند. نواری از جنس، طرح و رنگ روکش کابینت DF در لبه کابینت آشپزخانه استفاده شده است.

کمد و قفسه

کمد، قفسه، قفسه کتاب و حتی قفسه های چوبی و ام دی اف مانند کابینت آشپزخانه برای زیبایی، طول عمر و حفظ کیفیت نیاز به لبه چسب دار دارند. در این محصولات که بعضاً به عنوان یک عنصر تزئینی در محیط استفاده می شود، زیبایی ضروری است. بنابراین باید زیبایی و کیفیت مطلوب را با لبه چسب ارائه کرد.

در چوبی

در چوب هایی که از چوب طبیعی ساخته می شوند یا درهای چوبی که از مصنوعات چوبی مانند ام دی اف، EDF و یا حتی نئوپان تولید می شوند، ممکن است به مرور زمان آسیب ببینند و در اثر باز و بسته شدن متعدد، لب پر شدن و از دست دادن کیفیت خود را از دست بدهند. برای داشتن کیفیت مطلوب در ساخت درب چوبی طبیعی یا مصنوعی به لبه چسب نیز نیاز است. دستگاه پی وی سی مورد استفاده در تولید درب های چوبی بزرگتر و پیشرفته تر از لبه چسب کابینت آشپزخانه است.

نظرتان را بنویسید