سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده کنکور

سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

وقوع سیل در چند سال اخیر در برخی مناطق کشور مشکلاتی برای دانش آموزان به همراه داشت. به همین خاطر سازمان سنجش، سهمیه ای مازاد بر سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۱ تحت عنوان سهمیه مناطق سیل زده برای داوطلبان این مناطق در نظر گرفته است.

 

 

سیل ویرانگر سال 98 در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان های گلستان، لرستان، مرکزی و خوزستان به وقوع پیوست که خسارت های مالی، عمرانی و روحی فراوانی به هموطنان عزیزمان به خصوص داوطلبان کنکوری که در شهرها و روستا های این مناطق سکونت داشتند، وارد کرد.

سازمان سنجش، به منظور کمک به داوطلبان کنکور سراسری ساکن در مناطق سیل زده کشور سهمیه ای مازاد بر سهمیه های مندرج در دفترچه ثبت نام این آزمون، در نظر گرفت. به دلیل عدم آگاهی بسیاری از داوطلبان از سهمیه مناطق سیل زده و نحوه اجرای آن در کنکور سراسری، در ادامه این مقاله به بررسی جزئیاتی از قبیل میزان سهمیه در نظر گرفته برای داوطلبان ساکن در مناطق سیل زده و نحوه تاثیر آن در کنکور 1401 پرداخته شده است. با ما همراه باشید!

 

جزئیات سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده کنکور ۱۴۰۱

سازمان سنجش کشور برای ضایع نشدن حق داوطلبان ساکن مناطق سیل زده و برقراری عدالت بین تمامی داوطلبان این آزمون، از اعطای سهمیه‌ خاص یه میزان پنج درصد سهمیه مازاد برای داوطلبان این مناطق در کنکور ۱۴۰۱ خبر داد.

 

این سهمیه به مدت سه سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب شده است و بر اساس این مصوبه تشخیص مناطق سیل زده بر عهده وزارت علوم است که میزان و تعداد ظرفیت این سهمیه بر اساس تعداد داوطلبان و رشته‌ های آن‌ ها متفاوت خواهد بود. همچنین در پی آن اعلام شد این سهمیه از ظرفیت اصلی سایر داوطلبان نمی‌ کاهد بلکه به صورت مازاد بر ظرفیت اختصاص می یابد.

 

به عنوان مثال: از دانشگاه‌ های تهران ظرفیتی به مناطق سیل‌ زده اختصاص داده نمی‌ شود و در صورت عدم وجود رشته در آن مناطق، ظرفیت از دانشگاه‌ های استان‌ های هم جوار در رشته‌ های مورد تقاضای استانداری‌ ها به مدت حداکثر ۳ سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل، اختصاص می‌ یابد.

 

نکته : این سهمیه تنها برای دانشگاه‌ های استان‌ های آسیب دیده در نظر گرفته شده و برای دانشگاه‌ های سایر استان ­‌ها لحاظ نخواهد شد. بر اساس توضیحات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری جزئیات کامل سهمیه مناطق سیل زده 1401 به شرح زیر می باشد: 

 

این سهمیه زمانی اختصاص خواهد یافت که بلایای طبیعی موجب خسارت هاى جانی و مالی شود به طورى که بروز این خسارت ها موجب ایجاد وقفه و خلل در تحصیل دانش آموزان شده باشد.
حدنصاب قبولی در این کد رشته محل ها کسب 80 درصد گزینش آزاد و در رشته هاى پزشکى، داروسازى و دندانپزشکى کسب حدنصاب 85 درصد گزینش آزاد خواهد بود.

 

میزان تعهد خدمت پذیرفته شــدگان با استفاده از این سهمیه، دو برابر مدت تحصیل است که در زمان ثبت نام باید تعهد خود را به استانداری مربوطه اعلام و یک نسخه از آن در پرونده دانشجو درج شود. هرگونه تغییر رشته یا انتقال برای پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه ممنوع است.

 

داوطلبانی که شرایط استفاده از این سهمیه را دارند و در زمان وقوع بلایای طبیعی، آسیب جانی و مالی دیده اند، باید قبل از انتخاب رشــته گواهی مربوط را از فرمانداری محل رخداد حادثه دریافت و در زمان انتخاب رشته، گزینه مربوط به استفاده از این سهمیه را انتخاب نمایند.

 

داوطلبانی که با این سهمیه در دانشگاه پذیرفته می شوند، باید در زمان قبولی گواهی دریافتی فوق را به دانشــگاه محل قبولی تحویل نمایند و اگر فاقد گواهی مورد تائید فرمانداری باشند، قبولی آن ها لغو می شود و اجازه شرکت در آزمون سال بعد را نخواهند داشت.

 

برای اطلاع از سهمیه های کنکور سراسری در سال تحصیلی 1401 پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری

 

 

لیست مناطق آسیب دیده از سیل

وزارت کشور مناطق آسیب دیده از سیل را شناسایی و در اختیار این دسته از داوطلبان قرار داده است که در ادامه می توانید جدول مناطق آسیب دیده از سیل را مشاهده نمایید :

 

 

با توجه به اینکه مدت زمان در نظر گرفته شده برای سهمیه مناطق سیل زده حداکثر سه سال می باشد، پیش بینی می کنیم این سهمیه در کنکور 1401 نیز اجرا شود. به محض انتشار دفترچه ثبت نام کنکور سراسری این مقاله بر اساس سهمیه های اجرایی آزمون ۱۴۰۱ بروز رسانی می گردد.

در ادامه بخوانید: دفترچه ثبت نام کنکور سراسری

 

 

 

 

 

اگر پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در خصوص سهمیه های کنکور سراسری و تاثیر سهمیه مناطق سیل زده در کنکور 1401 داشتید، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید. همچنین برای اطلاع از اخبار مرتبط با کنکور سراسری، می توانید عضو کانال تلگرام و اینستاگرام کنکور سراسری هیوا شوید.

در ادامه بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ داوطلبان دارای سهمیه سیل زده کنکور سراسری، می توانند برای دانشگاه های سراسری استان تهران اقدام نمایند؟

✔️ خیر، همانطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده است، از دانشگاه‌ های تهران ظرفیتی به مناطق سیل‌ زده اختصاص داده نمی‌ شود.



 

2- ✔️ حد نصاب قبولی با سهمیه مناطق سیل زده چقدر است؟

✔️ حد نصاب قبولی برای این داوطلبان 80 درصد نمره داوطلبان دارای سهمیه آزاد و در رشته هاى پزشکى، داروسازى و دندانپزشکى کسب حدنصاب 85 درصد گزینش سهمیه آزاد خواهد بود که جزئیات آن در متن مقاله گفته شده است.



 

3- ✔️ امکان نقل و انتقالی برای داوطلبان دارای سهمیه مناطق سیل زده وجود دارد ؟

✔️ خیر، همانطور که در متن مقاله گفته شده است، هرگونه تغییر رشته یا انتقالی برای پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه ممنوع می باشد.

منبع : سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده کنکور

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GN8Q
نظرتان را بنویسید