تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی کنکور سراسری

تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی کنکور سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

یکی از سهمیه های موثر در کنکور سراسری ۱۴۰۱، سهمیه ایثارگران می باشد که خود به دو دسته سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصدی تقسیم می شود. مشمولان سهمیه ایثارگران 5 درصدی، جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان رزمندگان هستند که در صورت کسب حد نصاب لازم می توانند از این سهمیه در کنکور 1401 استفاده نمایند.

 

 

تمامی متقاضیان کنکور ۱۴۰۱ باید در مراحل ثبت نام کنکور سراسری یکی از سهمیه های مندرج در دفترچه را انتخاب نمایند. همانطور که در دفترچه ثبت نام کنکور 1401درج شده است، یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور، سهمیه ایثارگران 5 درصدی است.

سهمیه مذکور مستقیما روی تراز داوطلب تاثیر ندارد بلکه حد نصاب قبولی هر رشته محل را کاهش می دهد. پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱، تراز (نمره کل)، رتبه داوطلب در سهمیه ایثارگران 5 درصدی و رتبه داوطلب در سهمیه مناطق در کارنامه اولیه درج می شود که ملاک اصلی برای مرحله سرنوشت ساز انتخاب رشته کنکور 1401، رتبه داوطلب در سهمیه می باشد. در این مقاله به بررسی مشمولان و تاثیر سهمیه 5 درصدی و حد نصاب قبولی آن در کنکور سراسری پرداخته ایم.

 

مشمولان سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور ۱۴۰۱

5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه 5 درصدی ایثارگران تعلق می گیرد که این افراد شامل دو گروه زیر می باشد:

  1. جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  2. همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه
  3. رزمنده به کسی اطلاق می شود که از تاریخ 59/06/31 تا 67/06/31 حداقل 6 ماه متوالی و یا متناوب داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند.

 

در این بخش جامعه آماری دارندگان سهمیه 5 درصد در گروه های آزمایشی مختلف نسبت به تعداد کل شرکت کننده های کنکور سراسری در سال گذشته را قرار داده ایم.

 

تعداد شرکت کننده های ایثارگران 5 در صدی در کنکور تجربی 1400
ایثارگران 5 درصد63810
تعداد کل شرکت کننده ها63794
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کننده ها

10

 

جدول زیر تعداد شرکت کننده های ایثارگران 5 در صدی در کنکور سراسری ریاضی در سال تحصیلی 1400 قرار داده شده است.

 

تعداد شرکت کننده های ایثارگران 5 در صدی در کنکور ریاضی 1400
ایثارگران 5 درصد11968
تعداد کل شرکت کننده ها164278
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کننده هادرصد 9

 

در جدول زیر تعداد کل شرکت کننده ها و نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کننده های کنکور انسانی قرار داده شده است.

 

تعداد شرکت کننده های ایثارگران 5 درصدی در کنکور انسانی 1400
ایثارگران 5 درصد16746
تعداد کل شرکت کننده ها282151
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کننده ها درصد 6

 

در جدول زیر تعداد شرکت کننده های ایثارگران 5 درصدی در کنکور هنر در سال تحصیلی 1400 قرار داده شده است.

تعداد شرکت کننده های ایثارگران 5 درصدی در کنکور هنر 1400
ایثارگران 5 درصد7968
تعداد کل شرکت کننده ها103665
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کننده ها10 درصد

 

در جدول زیر تعداد ایثارگران 5 درصد در کنکور سراسری زبان سال تحصیلی 1400 نسبت به کل شرکت کننده ها قرار داده شده است.

 

تعداد شرکت کننده های ایثارگران 5 درصدی در کنکور زبان 1400
ایثارگران 5 درصد13840
تعداد کل شرکت کننده ها26033
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کننده ها10 درصد 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سهمیه های کنکور سراسری در سال تحصیلی 1401 پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

 

 

تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور ۱۴۰۱

پس از وارد کردن سهمیه 5 درصدی ایثارگر در فرم ثبت نام کنکور سراسری و تائید نوع سهمیه توسط ارگان مربوطه، داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خود قرار گرفته و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می شود. سال گذشته حدودا 10 درصد از جامعه آماری کنکور سراسری را داوطلبان با سهمیه 5 درصدی ایثارگران تشکیل داده بودند.

 

5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به داوطلبان دارای این سهمیه تعلق می گیرد، با توجه به جمعیت زیاد داوطلبان دارای سهمیه 5 درصدی، رقابت بیشتری بین داوطلبان شکل می گیرد. در نظر داشته باشید سهمیه مذکور مستقیما روی تراز داوطلب تاثیر ندارد بلکه حد نصاب قبولی هر رشته محل را کاهش می دهد و به عبارت دیگر رتبه این دسته از داوطلبان نسبت به رقبای خود که دارای سهمیه مشابه می باشند مقایسه شده و تحت عنوان رتبه در سهمیه در کارنامه اولیه کنکور 1401 درج می شود.

 

در صورتی که داوطلبان دارای سهمیه 5 درصدی کنکور سراسری در سال تحصیلی ۱۴۰۱ در سهمیه خودشان به دلیل کم بودن ظرفیت و زیاد بودن جمعیت آماری و رقابت بالا موفق به قبولی نشوند در سهمیه مناطق سنجیده می شوند.

 

پس از انتشار دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور ۱۴۰۱، متقاضیان می توانند با محاسبه درصد دروس، رتبه خود را با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری هیوا تخمین زده و شانس قبولی خود را مشاهده نمایند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری

براساس دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1401، حد نصاب نمره قبولی داوطلبان با سهمیه 5 درصدی ایثارگران، 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد.

 

داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 25 درصدی برای اطلاع از میزان تاثیر این سهمیه در کنکور سراسری می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور سراسری

 

 

 

 

 

نحوه دریافت کد رهگیری داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 5 درصدی

متقاضیان استفاده از سهمیه 5 درصدی ایثارگران (جانبازان زیر 25 درصد) می بایست نسبت به تکمیل بند مربوطه در فرم ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به سایت ایثار ندارند. متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان 5 درصدی ابتدا باید به یکی از ارگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، وزارت دفاع، ناجا، نیروی مقاومت بسیج مراجعه کرده و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل نمایند.

 

در صورتی که اطلاعات آن ها توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران و یا سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت کشاورزی تایید شود کد 12 رقمی مختص داوطلب صادر شده و به آن ها تعلق خواهد گرفت که باید آن را در فرم ثبت نام کنکور 1401 وارد کنند. کد رهگیری 12 رقمی برای استفاده از سهمیه برای هر آزمون و هر سال متفاوت است.

 

بنابراین، داوطلبان باید برای هر آزمون کد رهگیری جدید از سازمان ذیربط دریافت نمایند. پس از تائید نوع سهمیه، هر داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خود قرار گرفته و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می شود.

 

اگر بعد از مطالعه این مقاله همچنان درباره تاثیر سهمیه درکنکور سراسری ابهامی داشتید، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید. همچنین برای اطلاع از اخبار کنکور سراسری، می توانید عضو کانال تلگرام کنکور سراسری هیوا شوید.

در ادامه بخوانید: دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش و سپاه

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ رزمندگان مشمول چه سهمیه ای در کنکور هستند؟

✔️ در سهمیه ایثارگران 5 درصدی قرار می گیرند که توضیحات تکمیلی در خصوص نحوه استفاده از این سهمیه در کنکور در مقاله ارائه شده است.



 

2- ✔️ حد نصاب قبولی سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور چقدر است؟

✔️ 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است که برای اطلاع از توضیحات بیشتر، مطالعه مقاله توصیه می شود. 



 

3- ✔️ آیا رزمندگان نیاز به دریافت کد دارند؟

✔️ متقاضیان استفاده از این سهمیه باید به ارگان مربوطه مراجعه کنند و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل نمایند و کد 12 رقمی دریافت کنند که البته در این مقاله نحوه دریافت این کد ارائه شده است.

منبع : تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی کنکور سراسری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vnom
نظرتان را بنویسید