تفاوت ویروس و باکتری

تفاوت ویروس و باکتری
ذخیره سازی
2
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
را لطف الله زاده
این روزها با فراگیری ویروس کرونا تمامی مردم دنیا نگرانی از شیوع این ویروس را دارند همانطور که همه جا نوشته شده است کرونا یک نوع ویروس می باشد که تفاوت اساسی با باکتری ها دارد باکتری ها به خوب و بد تقسیم میشوند که باکتری خوب برای بدن مناسب می باشند مانند باکتری هایی که در روده زندگی میکنند.

به نقل از کانون

باکتری ها و ویروس ها قادر به ایجاد بیماری هستند، اما این دو از نظر بیولوژیکی کاملا با هم تفاوت دارند. در حالی که باکتری ها تک سلولی هستند، ویروس ها موجود زنده نیستند و به همین دلیل هم نمی توان آنها را از بین برد.

ویروس ها و باکتری ها آنقدر ریز هستند که با چشم غیر مسلح نمی توان آنها را دید. آنها در مدت زمان بسیار کوتاه تکثیر می یابند و می توانند ما را بیمار سازند. اما گذشته از این، باکتری ها و ویروس ها با هم وجه مشترک زیادی ندارند.

** باکتری ها مستقلا خود را تامین می کنند

باکتری ها موجودات زنده ای هستند که تنها از یک سلول تشکیل می شوند. این سلول دارای تمام محتویاتی است که آن ها برای حیاتشان نیاز دارند: ویژگی های ژنتیکی و ماشین های سلولی ایی که پروتئین تولید و باکتری ها را با انرژی تامین می کنند. دیفتری، وبا، سل و سیاه سرفه از جمله بیماری هایی هستند که توسط باکتری ها تولید می شوند، اما اینطور نیست که تمام باکتری ها برای انسان مضر باشند. برای مثال باکتری هایی که در روده هستند برای هضم غذا لازم هستند.

** ویروس ها، ماشین های تکثیر

بر خلاف باکتری ها، ویروس ها ذراتی عفونی و غیرسلولی هستند. ویروس ها قطعه ای از نوکلئیک اسید ند که درون پوششی پروتئینی محصور شده اند.

بدین ترتیب ویروس ها دستگاه های سلولی نیستند که بتوانند برای خود انرژی و پروتئین تولید و یا حتی زاد و ولد کنند. به همین دلیل هم ویروس ها بسیار کوچک تر از باکتری ها هستند.

در حالی که بزرگی باکتری ها حدود یک هزارم میلی متر است، بزرگی ویروس ها تنها به یک صدم این میزان می رسد.

برای بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران ویروس ها موجودات زنده به حساب نمی آیند. اما مساله اینجاست که آنها هنوز تعریفی مشخص درباره ویژگی های یک موجود زنده ندارند.
آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک

روش مقابله با باکتری ها

تقریبا؛ تمامی باکتری هایی که وارد بدن ما میشوند را میتوان به کمک آنتی بیوتیک درمان کرد ولی آنتی بیوتیک ها برروی ویروس ها تاثیری ندارند پس سعی نکنید ویروسهایی مانند کرونا را با انتی بیوتیک درمان کنید زیرا تاثیر ندارد هیچ! بدتر باعث افزایش مقاوت بدن دربرابر آنتی بیوتیک میشود و اگر درآینده بیماری به وسیله باکتری ایجاد شود به سختی میتوان درمان کرد.
باکتری

باکتری
جهت آشنایی بیشتر با ویروس ها و باکتری ها دعوت میکنم حتما؛ از ویدیو زیر دیدن فرمایید.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OnWY
نظرتان را بنویسید