کد ضریب در کنکور ارشد چیست

کد ضریب در کنکور ارشد چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
منظور از کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد 1400 همان رشته گرایش هایی است که ذیل یک مجموعه امتحانی قرار دارد . برخی از گرایش های یک مجموعه امتحانی دارای کد ضریب های تکراری بوده و این بدان معناست که میزان تاثیرگذاری هر یک از مواد امتحانی در آن گرایش ها یکسان است .




با انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ، داوطلبان می توانند انواع مجموعه های امتحانی و گرایش های موجود در هر مجموعه را مشاهده نمایند . در این دفترچه در کنار عنوان هر گرایش ستونی از اعداد قرار گرفته که کد ضریب نام دارد .

کاربرد کد ضریب ها را می توان در زمان انتشار کارنامه اولیه کنکور ارشد داوطلبان بهتر درک کرد . چرا که در این کارنامه نامی از عنوان گرایش ها برده نشده و هر رشته گرایش با کد ضریب آن مشخص شده است . در ادامه مقاله برای آشنایی بیشتر داوطلبان قصد داریم به بررسی کد ضریب کنکور کارشناسی ارشد 1400 بپردازیم .



کد ضریب کنکور ارشد چیست ؟
کد ضریب کنکور ارشد نشان دهنده رشته گرایش های مختلف هر یک از مجموعه های امتحانی ارشد است که از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در اختیار داوطلبان قرار می گیرد . به گرایش هایی که در ذیل یک مجموعه امتحانی قرار گرفته و دارای ضریب تاثیر دروس امتحانی مشترکی هستند ، کد ضریب مشابهی داده می شود .

به طور مثال مجموعه امتحانی حقوق در کارشناسی ارشد ، دارای 33 رشته گرایش است که با توجه به یکسانی ضریب تاثیر مواد امتحانی در هر یک از آن ها به 12 کد ضریب تقسیم شده اند . بنابر این در این بین برخی از رشته ها بوده که دارای کد ضریب های مشابهی در دفترچه ارشد هم هستند .

همان طور که در راهنمای تصویری زیر نیز مشخص است ، کد ضریب 1 در مجموعه امتحانی حقوق شامل هشت رشته گرایش بوده که در همه آن ها میزان تاثیر منابع امتحانی ذکر شده یکسان بوده است ، بنابراین همه این هشت گرایش با کد ضریب 1 نشان داده شده اند .







بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور ارشد





کد ضریب در کارنامه اولیه کنکور ارشد
متقاضیانی که در کنکور ارشد 1400 شرکت کرده اند ، می توانند پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد به دریافت کارنامه خود بپردازند . در کارنامه اولیه کارشناسی ارشد ، علاوه بر مشخص شدن درصد هر یک از دروس ، رتبه و تراز داوطلبان نیز مشخص می شود .

در کارنامه اولیه ارشد برای هر کد ضریب ، یک رتبه منتشر شده و وضعیت علمی داوطلب را فقط در همان گرایش نشان می دهد . به طور مثال برای کد ضریب 1 در مجموعه امتحانی حقوق که خود دارای 8 رشته گرایش است فقط یک رتبه نشان داده می شود و این که داوطلب کدام یک از گرایش ها را برای ادامه تحصیل انتخاب نماید بستگی به الویت بندی وی در زمان انتخاب رشته کنکور ارشد دارد .

در قسمت زیر نمونه ای از کارنامه اولیه کارشناسی ارشد مجموعه حقوق ارائه شده است . همان طور که قبلا نیز گفته شد مجموعه حقوق دارای 33 رشته گرایش بوده که در کارنامه اولیه با کد ضریب آن ها که شامل 12 کد ضریب است نمایش داده می شوند .







در مقاله زیر تمام بخش های مربوط به کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد توضیح داده شده است . به منظور آشنایی با این بخش های مختلف این کارنامه می توانید به مطالعه این مقاله بپردازید .

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه اولیه کارشناسی ارشد









مشاوره کد ضریب کنکور ارشد
همان طور که گفته شد ، رشته گرایش هایی که تاثیر هر یک از منابع امتحانی کنکور ارشد در آن ها به طور یکسانی باشد ، در یک کد ضریب قرار می گیرند . به همین دلیل برخی از داوطلبان کنکور ارشد که فقط به یکی از گرایش های یک مجموعه امتحانی علاقه مند هستند ، تصمیم می گیرند منابع همان گرایش را مطالعه کرده و در زمان برگزاری کنکور ارشد نیز به همان درس های مشخص شده پاسخ دهند .

اما بر اساس تجربه به داوطلبان توصیه می شود علاوه بر کد ضریب هایی که به آن ها علاقه مند هستند به مطالعه و تست زنی سایر مواد امتحانی نیز بپردازند . چرا که آنان از تعداد شرکت کنندگان و افرادی که قصد ادامه تحصیل در همان گرایش را دارند مطلع نبوده و ممکن است با اختلاف کمی در رتبه ها نتوانند در دانشگاه و رشته مورد نظر خود قبول شوند .

در ادامه بخوانید: منابع کنکور کارشناسی ارشد









سوالات متداول


1- کد ضریب کنکور ارشد چیست ؟
منظور از کد ضریب ، رشته گرایش هایی است که دارای ضرایب تاثیر مواد امتحانی مشابهی هستند . در متن مقاله به توضیح واضح این مبحث پرداخته شده است .




2- کد ضریب کنکور کارشناسی ارشد را از کجا می توان دید ؟
تمامی کد ضریب های کنکور کارشناسی ارشد در دفترچه راهنمای ثبت نام این آزمون که در متن مقاله نیز موجود است ، ارائه شده است .




3- کد ضریب های موجود در کارنامه اولیه ارشد چیست ؟
در کارنامه اولیه ارشد به جای عنوان هر گرایش ، کد ضریب آن نوشته شده و رتبه اکتسابی داوطلب برای هر کد ضریب مشخص شده است . برای مشاهده کارنامه اولیه ارشد و راهنمای آن به متن مقاله مراجعه نمایید .

منبع : کد ضریب در کنکور ارشد چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/M3o3
نظرتان را بنویسید